Annons

Olika versioner på L-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
så det finns inte bättre eller sämra 70-200 2,8L USM?
den kom ju 1995 så nåt måste dom ha gjort eller

typ
Canon EF 70-200 1:2.8 L USM
står inte 1: för version?
 
IS-versionen kom ju 2001, det finns väl ingen anledning att göra en ny version av 70-200/2.8L USM utan IS? Vad är det som fattas på den?
 
Nej, men på 70-200 f/4 utan IS så har canon ändrat antireflexbehandlingen på sista linsen utan att officiellt kalla det för en ny variant. Kanske var det för att man ändå ändrade ytbehandlingen på den linsen och inte vill ta logistiken för två olika linser när den uppdaterade varianten gjorde objektivet aningen bättre till digitalhusen. Kom ihåg att icke -IS varianten konstrerades på filmtiden.
 
Det finns även en skillnad på IS-mekaniken mellan olika 70-200/2.8'or... Canon bytte hela IS-paketet mot en uppdaterad version efter ca tre-fyra år, om jag inte minns helt fel. Inget skiljer i optiken/glaset, men den fysiska motordelen i IS och infästningen uppgraderades. Jag kan nog leta fram ett serienr där brytpunkten ligger - med lite tur.
 
så det finns inte bättre eller sämra 70-200 2,8L USM?
den kom ju 1995 så nåt måste dom ha gjort eller

typ
Canon EF 70-200 1:2.8 L USM
står inte 1: för version?

Förlåt om detta är ett dumt svar men jag tolkar frågan som om "1:" i "1:2.8" står för versionsnumret. Om jag tolkar frågan rätt så är väl det rätta svaret nej(?). Det står väl för EN två komma åttondel av brännvidden (1/2,8)? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Förlåt om detta är ett dumt svar men jag tolkar frågan som om "1:" i "1:2.8" står för versionsnumret. Om jag tolkar frågan rätt så är väl det rätta svaret nej(?). Det står väl för EN två komma åttondel av brännvidden (1/2,8)? Rätta mig gärna om jag har fel.

Förhållandet 1 till 2,8, eller om om istället vill 1 genom 2,8 precis som du skriver inom parantes.
 
I all typ av produktion genomför man kontinuerligt förbättringar. Bl.a. måste delar av produktionsutrustningen bytas ut med jämna mellanrum. I samband med detta gör man ibland mindre justeringar av produkten.
Dessutom försöker man rätta till problem med produkten som uppkommit efter ett tag, tex att knappar lossnar, skruvar glappar upp etc.
Man brukar kalla såna ändringar för revisioner. Versioner blir det först när man har med drastiska ändringar,tex. IS. Coating av en extra lins faller nog inom ramen för revisionsändringar.
 
så det finns inte bättre eller sämra 70-200 2,8L USM?
den kom ju 1995 så nåt måste dom ha gjort eller

typ
Canon EF 70-200 1:2.8 L USM
står inte 1: för version?

Nej! Detta har absolut inget med version att göra.
Versionsnummer finns på en del av Canons gluggar tillika extenders, som till exempel "Canon EF 1.4x II" där "II" står för version 2, likadant är det med "Canon EF 16-35mm f/2.8 L II", även här är det version 2 av objektivet. Det finns även version 3 av vissa, tex. "Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III".
Hoppas du hängde med.
(edit)
Du har ju version 2 på både din 50 och din 580.

Dom siffrorna som du pratar om talar om vilken ljusstyrka objektivet har, eller vilka förluster av ljuset man får på vägen igenom om man så vill. Detta bestäms med en ekvation där objektivets brännvidd är inblandad, se länk för mer info.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländartal

Kanske lite mycket info på en söndagsmorgon, men så är det!
 
Fler exempel på ändringar som gjorts under åren är:

- Manuell fokusläge kallas MF istället för M (ändrats på alla objektiv)
- Filt på insidan av motljusskyddet (ändrats på 70-200/2,8 ej IS)
- Mjukare kanter på motljusskydd (på 24-70/2,8)
- Skärm med högra färgtemperatur (Eos 5D)
 
Canon gör säkert som alla andra tillverkare av tekniskutrustnning och revisionshanterar sina produkter. Det innebär att man löpande uppdaterar produkten med småförändringar allt efter man får återkoppling från marknaden om brister. Det kan också bero på upgraderingar av programvara eller att man måste byta komponenter p.g.a problem eller att de inte längre är tillgängliga.
Precis som med programvara stegar man revisionerna t.e.x 1.1, 1.2 osv.
Exakt hur en revision ser ut håller man reda på i ett IT-program som kallas Configuration management.
Så om man tar ett objektiv som är några år gammalt och ett som levereras idag finns det säkert många skillnader i deras CM system men inte så grundläggande att Canon väljer att kalla det en uppgradering.
 
Enligt Canon Svenska ska objektiv konstruerade före år 2000 sakna antireflexbehandling på det bakre linselementet trots att det är nytillverkat, exempelvis EF 70-200/2,8L USM.

Om detta är sant tycker jag det är mrkligt och dumt. Så svårt kan det väl inte vara att lägga till detta moment i tillverkningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.