Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beräkna avstånd till tavlan -> känner till dpi/storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Boniac

Aktiv medlem
Hej,

jag undrar ifall det finns något program eller formel som kan hjälpa mig att beräkna vad det skall vara för DPI på en tavla som skall se "bra ut" på två meters avstånd. Tavlan är 100 cm x 180 cm.

Väl mött.

Vad ska (tavlan) tryckas på? Det beror bla på material hur mycket dpi det behövs.
Canvas kräver betydligt mindre än ett blankt papper. Det viktigaste är hur skarp bilden är från början.

Tillägg, detta är upplösningen i orginal utförande (inskannat från foto). Sedan kan jag ju ta och interpolera upp den.

5900 pixlar / 180 cm = 32 pixlar per cm
32 * 2,54 (tum) = 90 dpi

Det är i underkant, men beroende på motivet så kan det passera. Gör en skalenlig utskrift och kolla!

På två meters avstånd så borde 100 punkter per tum (DPI) fungera.
100 punkter per tum ger 59 tum x 41 tum med dina 5906 x 4094 punkter.
Då får du ganska exakt 150 x 100 cm med din upplösning.

Jag har gjort utskrift i 30 x 40 cm från ett skarpt 2 Mpix (1600 x 1200) original som interpolerats till 3200 x 2400 utskrivet i 200 dpi och det fungerar fint till och med på 50 cm avstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar