Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FED-2 med glapp i objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har precis knäppt mig igenom en rulle Tri-X i en gammal mätsökarkamera. Fantastiskt skoj!
Enda problemet är att objektivet glappar ut och in i infattningen, och jag undrar om ni tror att skärpan påverkas.
Eftersom även den här armen till mätsökaren påverkas av glappet så kanske det fungerar ändå?
Jag har beställt en Jupiter-3 glugg, så det ska väl förhoppningsvis lösa sig snart ändå.
Och hade jag bara haft lite fix kunde jag ha provat att framkalla filmen och se hur det blivit.

Om det glappar ut, så att det antingen lutar i ena kanten eller kommer ut från fattningens plan, då kan det nog påverka skärpan. men om det enbart glappar i sidled (längs planet) bör det inte vara några problem.

Hej
På amerikanska ebay kan du ständigt finna passande objektiv (39 mm Leica skruvgänga) till din FED, t.ex. Industar-61 (53/2,8) eller Juputer-8 (50/2,0) för normalt mellan 7 och 20 dollar. Inte dyrt att slippa ifrån "glappet" m.a.o.
Mkt bra objektiv om de är i gott skick.
Det finns massor med info om dessa objektiv på Internet.
Lycka till.

Fattade dig nog fel? Är det glapp enbart i själva optiken eller i skruvfattningen mellan kamera-optik? Hade en gammal Minolta-kamera med normal en gång i tiden, och det glappade då i sidled lite grand mellan optik-kamera. Men det påverkade inte skärpan alls.

Det glappar ut och in, i själva objektivet. Det som rör sig när man fokuserar (inuti) glappar. Det är väl inte alldelest säkert att skärpeplanet blir parallellt.
Ska precis till att för första gången framkalla själv, en rulle tri-x (10 år gammal) i D76 som inte heller är ny (men i obruten förpackning).
Isättika till stoppbad och Ilford Rapid fixer.
Vad tror du om det Nils?

Jag brukar alltid testa avståndet noga på mätsökarkameror för att vara säker på att de fokuserar rätt. Jag lägger några saker exempelvis på ett bord, som gärna har en vävd duk eller liknande också, fokuserar med största bländare på en av sakerna för att se om det är bra. Alla mina ryska objektiv fokuserar lite olika, men ändå acceptabelt. Leica objektiven är däremot exakta.

/m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar