Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur pass bra är denna lins? (Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR)

Produkter
(logga in för att koppla)
För att komplettera vad jag skrev ovan så kan jag ju även visa ett utsnitt från ena hörnet. Först kommer dock hela bilden.
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    87.4 KB · Visningar: 1,146
Det är kanske svårt att se skillnad i dessa små utsnitt men 180 är lite skarpare. Syns nog bl a på sprickorna i trästocken.

Tilläggas kan att båda bilderna är tagna i RAW format och "framkallade" med samma inställning. En viss, liten, skärpning är pålagd i raw-konverteringen men ingen ytterligare efter det.

I båda fallen är bilderna tagna på stativ och på 55-200 är VR avslagen.

Thomas
 
Den fasta har bättre skärpa och kontrast, som sig bör eftersom det är en Proglugg, ett bra exempel som visar skillnaden på ett billigt och dyrt objektiv, skillnaden är faktiskt inte större än så här på bländare 8, många kanske tror det är betydligt större skillnader.

Men på största öppningarna är skillnaden mer tydlig skulle jag tro.

rolle
 
1000:- Var när hur? Det är ju vad jag lägger på snabbmat på en månad, så med andra ord kan jag få ett bra objektiv OCH bli nyttigare? Begangnat eller?
 
Svårt att tänka mig att Joakim köpt ett NYTT med VR för 1000 kr. Jag köpte mitt på Expert som enligt prisjakt.nu var billigast. 2499 kr kostade objektivet men jag vet att det även finns en äldre variant av gluggen utan VR. Kanske det var en sådan som Joakim köpte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.