Graylingman
Aktiv medlem
Jag har precis börjat experimentera med att fotografera av mina gamla negativ från 60- och 70-talet. Att vända ett svartvitt negativ är inga problem, även om jag antar att det även här finns olika metoder. Jag har skapat en preset där jag "spegelvänt" kurvverktyget och gjort en svag s-kurva och därmed får jag ett utgångsläge som jag upplever hyfsat. Tacksam trots det om någon har tips på andra sätt.
Nu har jag också börjat testa med färgnegativ, och här är det lite svårare tycker jag. Jag har vänt kurvan på samma sätt som i svartvittalternativet, men hur får jag bort den orange basen på bästa sätt? Vitbalanspipetten ger ju ett utgångsläge, men jag antar att det finns bättre sätt.
Jag vill helst slippa gå in i Photoshop för detta, så ett bra sätt i LR är vad jag efterlyser. Kanske en färdig preset till och med?
Nu har jag också börjat testa med färgnegativ, och här är det lite svårare tycker jag. Jag har vänt kurvan på samma sätt som i svartvittalternativet, men hur får jag bort den orange basen på bästa sätt? Vitbalanspipetten ger ju ett utgångsläge, men jag antar att det finns bättre sätt.
Jag vill helst slippa gå in i Photoshop för detta, så ett bra sätt i LR är vad jag efterlyser. Kanske en färdig preset till och med?