Annons

Hur vända färgnegativ till positiv i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har precis börjat experimentera med att fotografera av mina gamla negativ från 60- och 70-talet. Att vända ett svartvitt negativ är inga problem, även om jag antar att det även här finns olika metoder. Jag har skapat en preset där jag "spegelvänt" kurvverktyget och gjort en svag s-kurva och därmed får jag ett utgångsläge som jag upplever hyfsat. Tacksam trots det om någon har tips på andra sätt.

Nu har jag också börjat testa med färgnegativ, och här är det lite svårare tycker jag. Jag har vänt kurvan på samma sätt som i svartvittalternativet, men hur får jag bort den orange basen på bästa sätt? Vitbalanspipetten ger ju ett utgångsläge, men jag antar att det finns bättre sätt.

Jag vill helst slippa gå in i Photoshop för detta, så ett bra sätt i LR är vad jag efterlyser. Kanske en färdig preset till och med?

Nu har jag också börjat testa med färgnegativ, och här är det lite svårare tycker jag. Jag har vänt kurvan på samma sätt som i svartvittalternativet, men hur får jag bort den orange basen på bästa sätt? Vitbalanspipetten ger ju ett utgångsläge, men jag antar att det finns bättre sätt.

Du beskriver den metod som jag använder. Brukar sedan kräva lite färgjusteringar, som man sedan kan spara som en förinställning. Men ska du ha riktigt bra resultat är det svårt att undvika Photoshop.

Du beskriver den metod som jag använder. Brukar sedan kräva lite färgjusteringar, som man sedan kan spara som en förinställning. Men ska du ha riktigt bra resultat är det svårt att undvika Photoshop.

Tack för svar. Jag tror inte jag har högre krav än du har :)

Min tanke är att tröska igenom i princip rubbet, det är inte så himla många, och sen om det är något som är extra värdefullt av nostalgiska skäl kan man ju jobba vidare med det i PS eller ev lämna in för en professionell skanning. Just nu testar jag med bilder jag som sexåring 1965 tog med Instamatic 100 :) Kul!

Jovisst, men det är bra med en bas. Justera lite och spara om mallen för den typ av film.
Sen får man såklart vidarejustera med de andra reglagen.
Spara om som ny mall fast utan basens inställningar så har man möjlighet till en tvåstegs mall.

Jovisst, men det är bra med en bas. Justera lite och spara om mallen för den typ av film.
Sen får man såklart vidarejustera med de andra reglagen.
Spara om som ny mall fast utan basens inställningar så har man möjlighet till en tvåstegs mall.

Jo, det var det jag menade med att säga att förinställningen måste anpassas. Och ditt förslag med att göra det i två steg är ju en bra idé.

Jag kan rekommendera följande plug-in till photoshop som gör det väldigt lätt att invertera färgnegativ snabbt och med ett riktigt bra resultat.

www.colorperfect.com

Tyvärr är den inte gratis och i ärlighetens namn lämnar användargränssnittet en del att önska, men resultatet är det inget fel på. Dock viktigt att följa instruktionerna noga (bl.a. vad gäller "maketiff-verktyget"), men sen går det lätt!

Skulle jag möjligen kunna skicka en negativ RAW-bild till dig som du väldigt lätt och snabbt vänder på så att jag får se resultatet?

Det är bara att ladda hem plug-inet från hemsidan och testa på, bilden blir visserligen vattenmärkt men det är lätt att få en uppfattning över hur det fungerar! Se bara till att göra som det rekommenderas, dvs ta raw-bilder som man sedan konverterar till tiff med det speciella make-tiffverktyget, sen är du igång!

Om du ändå vill kan jag såklart vända en bild åt dig, ta kontakt via fotosidan!

Problemet med att vända kurvan i LR är att alla andra kontroller blir vända också, blir i alla fall jobbigt som fan för mig att jobba då.
Enklaste är att invertera i PS och sen använda curves för att flytta svartpunkten och justera färgerna.
Brukar scanna allt på flatbädden först för att slippa jobba igenom alla bilderna i PS, så kan man fokusera på de bilde rman tycker är riktigt bra.
Ett tips för att slippa det värsta färgsticket är att labba med vitbalansen på kameran, blir olika värden för varje filmtyp men med lite systematisk provning så kommer man snabbt fram till ett bra workflow. Rätt vitbalans för den filme du scannar och ett macro du kör på bilderna för att vända och göra basic justeringar med curves så kan man fokusera på finliret.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto