Annons

Färgkorrigering diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

alfarunner

Aktiv medlem
Jag lyckades hyfsat korrigera 20 år gamla Agfa CT100 dia som h ade rödaktig nyans genom att använda automatisk färgkorrigering i PSE. Värre är det med 30 år gamla Kodachrome dia. De har en grönaktig nyans som är svårare att få bort. Någon som har tips? Finns det kanske någon funktion i CS3/CS4?

Jag använde automatisk vitbalans, ljusade bilden lite och minskade färgmättnaden något. F ö är det bästa att göra justeringarna till största delen vid inskanningen så blir det mindre efterarbete, även om jag själv i princip efterbehandlar varje inskannad bild.

Bilagor

• Image0169.jpg
    Image0169.jpg
    17.9 KB · Visningar: 420
Jag lade bara på ett justeringslager Levels, sedan justerade jag kanalerna för sig (Röd, grön, blå) dvs, drog in trianglarna till där kurvan börjar.
Sedan var det klart.

Jag tyckte det blev mycket bättre. Sedan provade jag också Auto color och resultatet blev nästan identiskt. Jag har CS4.

Bilagor

• Image0169-copy.jpg
    Image0169-copy.jpg
    83.6 KB · Visningar: 390
Automatiska funktioner i all ära, men jag tycker att man når bäst resultat med "Färgbalans". Här har jag dragit Skuggor, mellantoner och dagrar.

Bilagor

• attachment.jpg
    attachment.jpg
    73.7 KB · Visningar: 385
Jag har först gått in i nivåer och dragit in gränserna något i de olika färgkanalerna där det har varit lämpligt. Sedan har jag gått till kurvor och justerat färgkanalerna individiduellt. Klart!

Det här är gjort i min gamla laptop med PS 5 Le (från omkr. 2000) och arbetat i pixellager, hade jag använt CS3 på desktopen hade jag jobbat i justeringslager med nivåer och kurvor och vid behov gått in i "lab"-läget.

Vad som är rätt färger kan ju diskuteras, det beror mycket på vilket ljus som rådde vid fotograferingstillfället och det kanske bara fotografen har en susning om. Alltså får det bli smaken som avgör vad som är lagom mycket korrigering. I det här fallet kan man ju lägga ner mera krut på himlen om man vill.

Bilagor

• 2009-03-18_095602 5le.jpg
    2009-03-18_095602 5le.jpg
    41.4 KB · Visningar: 384
Jag lade bara på ett justeringslager Levels, sedan justerade jag kanalerna för sig (Röd, grön, blå) dvs, drog in trianglarna till där kurvan börjar.
Sedan var det klart.

Jag tyckte det blev mycket bättre. Sedan provade jag också Auto color och resultatet blev nästan identiskt. Jag har CS4.

Gammal tråd men likväl aktuellt ämne.

Är du trollkarl? :)
En del av mina är krafigt Blåa. omöjligt att fixa. Försöker man med Vitbalansverktygen i ACR så blir det bara fel.

Bilagor

• Blåa diabilder.PNG
    Blåa diabilder.PNG
    410.1 KB · Visningar: 38
Och jag drog ner kurvan i blå kanal rejält och höjde en aning i grön och röd kanal i mellanregistret i programmet Faststone. Alla fyra bilderna på en gång. Det som komplicerar ett återställande är att färgerna bleks olika i olika delar av bilden beroende på hur tät bilden är.

Bilagor

• Blåa diabilder_fix.PNG
    Blåa diabilder_fix.PNG
    237.6 KB · Visningar: 34
ANNONS