Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det där är en myt Per!
Nej, det är inte en myt, vilket du ju också bekräftar nedan.

För planerade regisserade tagningar med skådespelare eller annat där man vet exakt vad som kommer att hända och planera för det så är det så och det gäller oavsett om den som filmar har det som yrke eller inte.

Ja, det var den sortens filminspelningar jag syftade på. De lär väl ändå utgöra en överväldigande majoritet av alla kommersiell filminspelningar? Visst finns det andra sorters filminspelningar också, men även sådana som inte ska resultera i spelfilmer är ofta regisserade och filmas med planering (t.ex. intervjuer i dokumentärfimer).

Jag vill helst inte vara utan AF vid videoupptagning, men när jag spelar in video (vilket inte är så ofta) så använder jag det med urskiljning. Ofta använder jag AF för att sätta fokus på motivet, och sen släpper jag fokus eftersom det inte behöver justeras under tagningen. Ibland kan fokus behöva justeras och då kör jag AF:en lite grann. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har använt följande AF för video.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar