Helt överens! (Skrev oxå i inlägget du svarade på att "jag har heller inget mot ditt sätt"...)
Du är ju lite motsägelsefull med dina helgarderingar att först skriva en sak ganska provocerande och trist och sedan lägga in en brasklapp som man sen kan använda till att citera sig själv för att framstå som man menade tvärtom i efterhand.
Du skrev faktiskt också att du ser mitt sätt att arbeta som fantasilöst och inte har så mycket med fotografi att göra.
Så när du sedan skriver tvärtom att du inte har nåt emot det så menade du alltså inte det förra, eller? Hur ska du ha det?
De andra du skrev är däremot enbart dina egna ord och väldigt långt från trådens ämne.
Jo, allt jag skriver är mina egna ord förstås, så vad menar du med "däremot" och vilket är då det första som då inte är mina ord? vad är det som du syftar på med "det andra"? Att jag utvecklade resonemanget?
Beskriv gärna ditt arbetsflöde istället, från exponering till publiserad bild på web eller för utskrift!
Beror på vad det är till för och hur mycket arbete jag vill lägga ner. Har inte utrymme för att beskriva i detalj nu, men arbetar ganska mycket i PS med finlir för några jag ska göra stora printar av och där finns möjligheter som ingen raw-konverterare kommer ens i närheten av, även om själva bildinnehållet inte ska förändras. Jag rekommenderar att se på Anders Jensens kurser Mästerjusteraren och Perfekt skärpa i Photoshop m.fl.
För bilder som jag lagt upp på FS så är de snabbfixade. Normalt öppnar jag raw-filen i ACR, gör mina globala justeringar tills jag är nöjd och går över till PS. Ställer in beskärverktyget på 1024x768 och ritar upp en ruta med precis det utsnitt jag vill ha och ev roterar lite om det behövs, klickar ok så har man bilden beskuren exakt som man vill med rätt upplösning. Lägger på skärpa med smart skärpa och kollar om det blir bra. Ibland kan det uppstå att om det finns stora ytor med jämna toner att den blir grynig, eller att bokeh framgävs på ett sätt som man inte vill. I så fall backar jag och skapar ett lager med en lagermask med bra ludd och skärper upp det underliggande lagret och målar fram de områden som ska skärpas i masken och ställer sedan opaciteten på det överliggande lagret lagom för att det ska bli bra. Mergar sen ihop lagren och spara bilden som jpeg i kvalitet 10. Kan låta omständigt, men det tar bara ett par minuter allt som allt.
Några bilder är skapade från flera. T.ex. den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2248180.htm?set=mp
Det är taget med stativ. Tändaren står på en svart kakelplatta.
Den ena bilden tagen med två trådlösa blixtar som är huvudbilden med reflexen. Sedan en bild till utan blixt för att få med lågan. Sedan är de ihoplagda och lågan frammålad med hjälp av en lagermask i PS.
Jag har angett att bilden är manipulerad enl. FS definition. En del tror kanske att manipuleringen bestått i att jag skapat reflexen i PS, men det har jag alltså inte. Det är ett äkta fotografi, men lågan syntes inte då man körde med blixt.
Att säga att det inte har så mycket med fotografi att göra är bara trams anser jag. Det är heller ingen förfalskning av verkligheten, bara två olika exponeringar med olika belysning som visar olika saker i bilden. Finns säkert vissa som tycker det ör förfärligt att göra å det sättet, det struntar jag i. Att enbart arbeta med en raw-konverterare är alldeles för begränsande för mig i alla fall, men vill man snäva in sig på det sättet får man väl göra det.
/Mats