Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota objekt som kommer emot dig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hej
Har ni några bra tips elle liknade för hur man på bästa sätt sätter skärpan på tex. en hund som kommer springade rakt emot dig .
Har en d7000 med ett Sigma 70-200 2,8 ver. II
Har testat många inställningar men kör oftast en fokuspunkt , AF-C och Continius High.
Tycker man träffar bra men det kanske kan vara så att utrustningen inte hinner med. Är det isf kameran eller objektivet som är för långsamt.

Provade lite 3d följning som funkade oväntat bra faktiskt , men det finns mer att önska.

(Är det nikon 70-200 som är enda lösningen eller?)

Solklart att du skall använda AF-servo i alla fall, så att kameran inte låser AF på den punkt den först hittat fokus på.

Om man inte lyckas bra kan det bero på antingen objektivet, kamerahuset, fotografen eller en kombination. I mitt fall lyckas jag ofta mycket bra att fotografera en springande människa/djur som kommer mot mig om jag har en 7D + 70-200 2.8L IS II men dåligt om jag istället har samma objektiv monterat på en 5D Mark II. Så i det fallet har det berott på kamerahusets AF-egenskaper, men det finns självklart objektiv vars AF är otillräcklig också.

Hej
Har ni några bra tips elle liknade för hur man på bästa sätt sätter skärpan på tex. en hund som kommer springade rakt emot dig .
Har en d7000 med ett Sigma 70-200 2,8 ver. II
Har testat många inställningar men kör oftast en fokuspunkt , AF-C och Continius High.
Tycker man träffar bra men det kanske kan vara så att utrustningen inte hinner med. Är det isf kameran eller objektivet som är för långsamt.

Provade lite 3d följning som funkade oväntat bra faktiskt , men det finns mer att önska.

(Är det nikon 70-200 som är enda lösningen eller?)

Problemet är eller kan vara lite olika. Ett kan mycket riktigt vara ditt objektiv. Jag har ingen erfarenhet av ditt Sigma men "piraterna" brukar vanligtvis inte få lika bra omdömme som Nikons eget 70-200 när det gäller AF hastighet. Ett annat problem kan vara att kameran, dvs du missar motivet då och då när det börjar gå undan. Prova med att ställa in kameran så att du använder några fler AF punkter. Kommer inte ihpg hur D7000 fungerar men det brukar gå att aktivera 9 punkter eller något sådant. Kameran komemr fortfarande att använda din valda punkt som referenspunkt men om du missar lite så kan den använda de runt omkringliggande. En annan sak som faktiskt gör det lite halvsvårt för kameran är att hundar sällan springer mjukt. De rycker både upp/ner och fram och tillbaka när de springer. Speciellt på nära håll kan det bli svårt. På håll borde det inte spela någon roll däremot.

Sist men inte minst så är inte D7000 något fartmonster när det gäller AF. Bra och tillräckligt bra för det mesta men när det börjar gå riktigt fort så hänger den inte med de snabbare modellerna.

Vad kör du med för slutartider? Kanske är det rörelseoskärpa du drabbas av?

En annan sak som faktiskt gör det lite halvsvårt för kameran är att hundar sällan springer mjukt. De rycker både upp/ner och fram och tillbaka när de springer

Visst rör sig huvudet lite upp/ned men jag håller inte med att de har varierande hastighet i rörelseriktningen, det vore suboptimalt ur energisynpunkt att sakta ned/accellerera hela tiden. Likaså försöker de hålla huvudet rätt stilla för att lättare kunna jaga byten.

Ta en titt på t.ex. den här slowmo-filmen: https://vimeo.com/1293858

Jag kör snabba slutartider runt 1/1000 , men som precis som Mankan G skriver så blir det faktiskt bra när det är lite avstånd men när dom närmar sig, det är då det blir svårt !!!

Jag kör snabba slutartider runt 1/1000 , men som precis som Mankan G skriver så blir det faktiskt bra när det är lite avstånd men när dom närmar sig, det är då det blir svårt !!!

Ja, eftersom hastigheten objektet (hunden) närmar sig dig (sensorn) med ökar exponentiellt i relation till det totala avståndet er emellan så krävs snabbare och snabbare AF ju närmare dig hunden kommer.

Varför inte pröva med manuell fokus och knäppa när hunden är skarp eller när den kommer in i skärpezonen? Så gjorde man förr..

//Johan

Varför inte pröva med manuell fokus och knäppa när hunden är skarp eller när den kommer in i skärpezonen? Så gjorde man förr..

//Johan

Sjukt svårt om skärpedjupet är kort och hunden springer fort. Han har ju liksom bara en chans dessutom. Även om han sätter skärpan rätt kanske inte bilden blir bra i övrigt. Men är utrustningen inte snabb nog kanske det är enda möjligheten.

Vad kör du med för slutartider? Kanske är det rörelseoskärpa du drabbas av?

Visst rör sig huvudet lite upp/ned men jag håller inte med att de har varierande hastighet i rörelseriktningen, det vore suboptimalt ur energisynpunkt att sakta ned/accellerera hela tiden. Likaså försöker de hålla huvudet rätt stilla för att lättare kunna jaga byten.

Ta en titt på t.ex. den här slowmo-filmen: https://vimeo.com/1293858

Du har säkert rätt men i jag har upplevt det flera gånger med animaler till skillnad från maskiner. Det kanske är den vertikala hoppen som gör det, vad vet jag. Det enda jag märkt är att det är enklare att få samtliga bilder i en serie skarpa med bilar/morotcyklar än vad det är med människor/hundar

Sjukt svårt om skärpedjupet är kort och hunden springer fort. Han har ju liksom bara en chans dessutom. Även om han sätter skärpan rätt kanske inte bilden blir bra i övrigt. Men är utrustningen inte snabb nog kanske det är enda möjligheten.

Vi tar bilder och med oerhört andel större keepers idag än vad som var möjligt före dagens AF monster. Visst fångades en och annan fartkanon på bild även då men som sagt. Idag kan nästan alla ta sådana bilder. Förr krävdes det sin man...... eller kvinna

Har fotat min egen hund med varierande framgång. Ett knep är att fokusera kontinuerligt och samtidigt zooma så hunden tar upp lika stor yta. Och ta tre bilder istället för en varje gång.

Självklart måste man också ligga ner så man är i höjd med djuret. Blir snyggare också.

Nu vet jag inte om du kör CH eller CL men i CL-läget kan du ställa in antalet bilder per sekund mellan 1 och 5. Ju färre bilder per sekund desto mer tid får AF på sig att jobba mellan varje bild.
Dvs kör du CH, prova med CL, kör du CL, prova ställa ner antalet bilder sekund ett eller två snäpp.

Nu vet jag inte om du kör CH eller CL men i CL-läget kan du ställa in antalet bilder per sekund mellan 1 och 5. Ju färre bilder per sekund desto mer tid får AF på sig att jobba mellan varje bild.
Dvs kör du CH, prova med CL, kör du CL, prova ställa ner antalet bilder sekund ett eller två snäpp.

Jo , testat labba med det med, men resultat blir ungefär detsamma !!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar