Advertisement

Annons

Resa i Botzwana

Produkter
(logga in för att koppla)

connyp

Medlem
Jag skulle så gärna vilja resa på egen hand i Botzwana. Det finns såklart massor med arrangörer som ordnar olika typer av safariresor, men jag har alltid svårt att finna mig i att vara hänvisad till deras upplägg och tidsplan. Hittar jag något intressant så vill jag kunna stanna där och fota tills jag är nöjd. Dessutom så är det oftast som deras avresetid för resorna inte passar mig. Jag vill resa under juli, då det är torrperiod och vinter där.

Jag inser såklart att det är ett projekt som kräver förberedelser och kunskap om hur och var man kan övernatta. Det finns några trådar här på FS, men de har alla några år på nacken.

Finns det någon som varit där nyligen eller som har kunskaper/tips om bra rutter, vägar, lodger, campingar, mat, säkerhet, ja allt som man bör känna till?

Tänkte mig flyg till Gabarone och hyra 4x4 i två/tre veckor.

//Conny P
 
Jag förmodar att du inte tänker resa ensam. Ska man ut i nationalparkerna bör det vara minst två fordon.

Just nu sitter jag med mobil i Kruger, så inte riktigt läge för långa svar. Men påminn mig gärna i slutet av nästa vecka, så ska jag återkomma med tips o tankar kring detta.
 
Hej Erland!
Tack för att du svarade!
Nej, inte alldeles ensam såklart, men bara med en bil. Jag återkommer gärna för att få lite tips senare.
Kruger är inte ointressant det heller.
//Conny P
 
Jag själv har inte rest i Botswana på egen hand men vill gärna göra det i framtiden så jag har börjat med lite efterforskningar i ämnet. Det går att resa själv fick jag veta men på vissa öde ställe med dåliga eller inga vägar rekommenderas det inte. Och i några parker eller delar av Kalahari blir man inte insläppt för solo-körning med en bil och man måste invänta andra som man kan följa med. Googla och fråga på nätet andra som har varit där. Jag själv är nyfiken på flera tips.
 
Kruger är inte ointressant det heller.
Att åka på safari i Kruger på egen hand är synnerligen enkelt och mycket givande. Man klarar sig med en vanlig hyrbil, men om man inte tycker extrakostnaden är något problem är det faktiskt bättre att hyra nåt slags stadsjeep. Inte för att man behöver det för framkomligheten, utan för att man kommer lite högre upp och har lättare att se t ex lejonen över gräs och buskar.

Det finns ungefär ett dussin "rest camps" i Kruger, som alltså drivs av nationalparken. Där kan man campa för en billig penning eller hyra en liten stuga för några hundralappar per natt. Mer info och bokning direkt på nätet hittar man på sanparks.org.za Det finns snabbköp och restaurang i dessa rest camps, så man behöver inte någon utrustning utöver bil.

Jag skulle rekommendera södra delen av Kruger, speciellt området runt Lower Sabie och Crocodile Bridge i sydost. På vägarna här har jag flera gånger lyckats se "big five" på en dag och väg S28 är enligt min uppfattning ett av de bästa ställena att råka på gepard.

Även området mellan Lower Sabie och Skukuza är mycket givande, jag brukar dock undvika att bo i Skukuza eftersom det är en så stor camp. Det medför ju att det är ganska intensiv trafik och dyker det upp lejon eller liknande vid någon väg är det strax tio-tjugo bilar runtomkring.

Även Pretoriuskop, Satara och doldisen Tamboti är bra ställen.

Jag har besökt Kruger ungefär en månad varje vinter de senaste tio åren. I snitt ser jag lejon eller "bättre" (vilken i min värld i praktiken innebär leopard, gepard och african wild dog) mer än varannan dag. Jag var där så sent som i förrgår och såg både leopard och vildhund sista dagen. Den som vill ha mer detaljerade tips och råd är välkommen att höra av sig.
 
Resa i Botzwana
[...]
Finns det någon som varit där nyligen eller som har kunskaper/tips om bra rutter, vägar, lodger, campingar, mat, säkerhet, ja allt som man bör känna till?
Njä, inte nyligen. Men för 20 år sedan bodde jag i Botswana och gjorde en hel del utflykter i nationalparkerna. Senast jag var där är nog tio år sedan.

Som sagt: man bör resa med minst två fordon. På vissa ställen är det, som Stanislav påpekar, obligatoriskt. Det handlar helt enkelt om säkerhet. Jag har själv lösa funderingar på att försöka locka en gäng vänner till en Botswanaresa igen. Helst vill jag då förstås locka med en läkare/sjuksköterska och någon som är hyfsat duktig på att meka med bilar.

I princip finns det två alternativ.

1. Central Kalahari. Det mest exotiska -- och mest besvärliga. Här finns i princip ingen infrastruktur. Du måste ha med dig allt du behöver, även vatten. Jag har tyvärr aldrig tagit mig samman och åkt dit, men besökt Khutse, som ligger just intill, flera gånger.

2. Den vanligaste rutten är nog att man tar sig till Maun och därifrån ger sig ut i de båda nationalparkerna Moremi och Chobe. Moremi omfattar en del av Okavangodeltat, i Chobe finns både legendariska Savuti och gränsfloden Chobe med sina enorma elefantflockar.

I både Moremi och Chobe finns flera campingplatser med tillgång till toaletter och duschrum. Efter att campingplatserna privatiserades för några år sedan är det tämligen dyrt, åtskilliga hundralappar per person och dag. Lite hyfsat aktuell info om priser och hur man bokar finns här. Stora delar av året är det fullbokat åtskilliga månader i förväg. Även regeringens webbsajt har bra grundinfo, dock tror jag inte att man längre kan boka den vägen (trots att det finns länk till bokningsformulär).

Märk väl: det finns inget annat än toaletter och duschar här. All mat, tillräckligt med bränsle osv måste man ha med sig.

Man får bara köra på vägarna, inte "off road". Iofs är vägarna inte alltid i bästa skick, så det kan bli ganska avancerat "off road" ibland och det är inte helt ovanligt att folk (speciellt lite oerfarna förare) kör fast i lera eller sand.

Det finns flera seriösa firmor som hyr ut fordon typ Toyota Hilux (eller motsvarande Nissan osv) med full campingutrustning. Då har man normalt allt som behövs för en safari genom Chobe och Moremi: tält på taket, kylskåp, extrastor bränsletank, gasolkök osv. Priset brukar ligga runt en tusenlapp per dygn. Utbudet är mycket större i Johannesburg än i Gaborone. Ska man ändå hyra bilen i Botswana kanske det är lika bra att flyga till Maun och köra därifrån.

Vill man fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag det mycket trevliga sydafrikanska forumet www.4x4community.co.za

Edit: Tänker man sig till Moremi och Chobe kan det vara intressant att inkludera några nätter i doldisen Nxai också.
 
Senast ändrad:
Ett tredje alternativ: den perfekta (?) kompromissen

Kanske tycker man att Kruger verkar för "tamt", med sina restauranger, (delvis) asfalterade vägar och (ibland) bilköer. Och Botswana för besvärligt och/eller dyrt.

Då är Kgalagadi Transfrontier Park (eller KTP, som "vi" brukar kalla den) ett bra mellanting. Ligger i nordvästra Sydafrika, mellan gränsen till Namibia och gränsen till Botswana.

Här finns tre "rest camps" där man kan campa eller hyra stuga, det finns bensin och butik med begränsat sortiment. Jag har sett folk köra där med vanliga bilar, men skulle inte rekommendera det. Lyckas man undvika regn kan det går bra, men risken att det blir ganska stora problem är inte försumbar. Vägarna kan stundtals vara ganska besvärliga. När jag åker dit hyr jag nån typ av stadsjeep, t ex Daihatsu Terios som är relativt billig och helt okej.

Både landskapet och faunan är fantastiska. Bäst bilder på vilddjuren (t ex gepard och lejon) får man förstås om man är där innan regnen kommer och gräset börjar växa.

Mer info hittar man på www.sanparks.org.za (inkl bokning) och www.4x4community.co.za

Edit: Ett minus (tycker säkert vissa) med KTP är att här finns inga elefanter, inga noshörningar, inga flodhästar, inga krokodiler.
 
Jag kan instämma med Erland. Jag har varit i Kgalagadi för drygt ett år sedan och det var fantastisk, mängder djur och mycket mindre turister än på andra ställe. Möjligen kan det bli lite enformigt om man stannar längre tid men absolut värt att besöka. Man behöver inte bo i parken heller. Ca 20 km söder om parken finns Kalahari Trial som man kan bo billigt (ca 250 kr/natt o person) dock utan AC och swimmingpool och enbart självhushåll. Ännu längre söderut (ca 40km) nära Andriesvale finns Molopo Lodge som kostar ca 550kr/natt person men med AC, pool och bra restaurang.

Annars fanns det idag en artikel på dn.se om safari Namibia - http://www.dn.se/resor/namibia/mot-det-vilda-pa-nara-hall
 
Tack, framförallt Erland, men även Stanislav, för era svar! Jag återkommer med lite fler frågor när jag hunnit kolla igenom era länkar lite mer och hoppas ni vill ta er tid att svara.

//ConnyP
 
Insåg nu att jag gav fel adress till de sydafrikanska nationalparkernas webbplats. Ska vara www.sanparks.org och inget annat.

(Just nu verkar dock deras server vara nere, men det är säkert bara tillfälligt.)
 
Förresten, Conny, du skrev om att du vill åka i juli. Det är du inte ensam om, även sydafrikanerna föredrar att åka på safari på vintern. Kollar man t ex KTP är det väldigt fullbokat den tiden, medan det är ganska lätt att hitta boende t ex runt jul (som ju är den stora semestertiden i Sydafrika).
 
Instämmer vad gäller KTP, var där för ett par
år sedan och det blev ett minne för livet, tänker
även nu ofta tillbaka på den veckan som jag och min
fru spenderade där.
Kan verkligen rekommendera att man bokar en natt eller två på Bitterpan campet
. Man behöver dock en 4x4 för att ta sig dit men det
är en häftig upplevelse att köra genom Kalahari ensam
i ca två timmar på minst sagt skumpiga vägar. Bitterpan
har inget staket som håller viltet borta, vi vaknade mitt
i natten av att en lejonhane röt ca 10 meter ifrån vår lilla
koja...!
Vi hyrde en Toyota Hilux på Upingtons flygplats som vi hade i en vecka,
det bästa var att Europecar glömde att ta betalt så det blev gratis...tråkigt..
 
Ja, Bitterpan är fantastiskt fint! Det finns ju flera liknande "exklusiva" camper, med bara fyra hus. Bitterpan är väl egentligen den enda som kräver riktig 4x4 för att ta sig dit, till de andra kan man köra i en stadsjeep.

För ett par månader sedan var jag i Kieliekrankie och såg strax efter skymningen hur en brun hyena kom och tog en av valparna i en bat eared fox-familj som höll till vid vattenhålet...
 
Läste att du varit i Kruger Erland i en månad senaste 10 åren. Har du varit runt även
i de norra och mellersta delarna ? Pafuri, Punda Maria Mopani etc?
Vore i så fall kul att höra hur det är där, har själv varit i den södra delen
ett par gånger.
 
Läste att du varit i Kruger Erland i en månad senaste 10 åren. Har du varit runt även i de norra och mellersta delarna ? Pafuri, Punda Maria Mopani etc?
Vore i så fall kul att höra hur det är där, har själv varit i den södra delen ett par gånger.
Jodå, jag har varit där också, t ex i Shingwedzi så sent som strax före påsk. Det är trevligt som variation, men jag gillar trots allt södra delen bättre. Tycker det är lättare att se djur (dvs katter och hundar) där.
 
Jo det är väl så att den södra delen är bäst.
Dock tycker jag att området runt Skukuza känna
väl turistigt.
Kalagadi gav mig en betydligt större
upplevelse än Kruger har gett mig, inte lika mycket bilar
och folk och ett helt annat lungn. Bara det att det
inte är asfalterade vägar tycker jag var ett stort plus, mindre inverkan på
naturen. Minuset med KPT är väl att det inte finns
t.ex elefanter och noshörningar.
Området runt Lower Sabie i Kruger är riktigt trevligt och chansen att se vilt
är ju mycket större där än i KTP, mycket katter!

Har även varit i Pilanesberg, helt ok tyckte jag och kan
varmt rekomenderas.
 
Området runt Lower Sabie i Kruger är riktigt trevligt och chansen att se vilt är ju mycket större där än i KTP, mycket katter!
Nja, visst ser man en hel del katter runt LS, men mer katter än i KTP har jag nog aldrig sett. Under en vecka i Mata Mata i januari såg jag gepard och lejon varje dag, ofta flera gånger.

Å andra sidan kan man ha otur där också och inte se en enda katt på en vecka...
 
Jo det är klart det beror ju på när man är där
samt att man ska ha lite tur. När vi var i KTP
så tog det nog fem dagar innan vi såg de första lejonen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar