Annons

stänga av den inbyggda blixten vid fotografering med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
okey!
Nu är jag helt med! =)

En fråga jag nu undrar.. som kanske inte ni kan svara på =)... men jag har blivit fotograferad av en del fotografer och dom använder slavblixt.
(Senast i i onsdags va jag med på en fotografering) och då går fotografen HELA tiden fram till slavblixten och ändrar blixtenergin/styrkan.. jag frågade, och de använder M läget på blixten nästan alltid.. men eftersom de ändrar de manuella inställningen PÅ slavblixten så måste de ju köra i tvingat M på den?
(För om jag kör TTL slår över i manuellt läge i inbyggda blixten och tar ett kort så slavblixten oxå blir manuell.. så kan man ju inte ändra manuella blixtenergin på slavblixten. )
Det går ju bara på tvingat M läge..

varför gör man såhär å inte kör inbyggdblixt på manuellt och styr via kamerahuset.. det blir väl samma effekt på blixten om man kör den i tvingat M eller att man styr Manuell från kameran?
 
De kanske inte använder blixtstyrning alls, utan bara dumma slavblixtar. Då utlöses slavblixterna av huvudblixtens ljus och slavblixtarna styrs inte alls utan blixtrar helt enkelt med den styrka de är inställda på.
 
Okey!
jag blev nu djupt försjunken i att fota manuellt och ledtal och då hittade jag detta exempel/tips

Manuellt
Man brukar ange en blixts styrka i ledtal. Med hjälp av detta kan man räkna ut vilken bländare man ska använda. Ledtalet anges normalt för ISO 100. Ledtalet gäller bara inomhus i ett "normalt" rum. Utomhus eller i stora rum med högt i tak är ledtalet betydligt lägre.

bländare = ledtal / avstånd (i meter)
Exempel: Om blixten har ledtal 32 så blir det bländare 8 om avståndet är 4 m.

Jag provade detta lite men det stämde inte för mig.. jag gillar att fota med stor bländare runt 2,8 och hade kanske 2 meter till i avstånd till objektet jag fotade .. de innebär att jag måste ha ledtal runt 5.. å då blir ju bilden alldeles för ljus.. helt vitt... jag känner väl att om jag har en större bländare bör ledtalet vara uppåt 64 eller? då blir det ett bättre ljus på bilden iaf..

Vet att de som fotade mig i onsdags fotade varierande från bländare 1,8 till ca 4. och dom var ju inte många meter bort från mig.. men fick ett väldigt fint ljus.. mörkt runt omgivningen och ljuset enbart på mig..

ska man kanske bortse från detta och testa sig fram?
jag sätter först slutartiden på 1/250 sek (kan variera beroende på hur mycket annat ljus jag vill ha med i bilden) för jag vill få omgivande miljö mörkare . sen väljer jag bländare och sen ställer jag blixten utefter det. såhär gör jag i både M läge och TTL
 
Okey!
jag blev nu djupt försjunken i att fota manuellt och ledtal och då hittade jag detta exempel/tips

Manuellt
Man brukar ange en blixts styrka i ledtal. Med hjälp av detta kan man räkna ut vilken bländare man ska använda. Ledtalet anges normalt för ISO 100. Ledtalet gäller bara inomhus i ett "normalt" rum. Utomhus eller i stora rum med högt i tak är ledtalet betydligt lägre.

bländare = ledtal / avstånd (i meter)
Exempel: Om blixten har ledtal 32 så blir det bländare 8 om avståndet är 4 m.

Jag provade detta lite men det stämde inte för mig.. jag gillar att fota med stor bländare runt 2,8 och hade kanske 2 meter till i avstånd till objektet jag fotade .. de innebär att jag måste ha ledtal runt 5.. å då blir ju bilden alldeles för ljus.. helt vitt... jag känner väl att om jag har en större bländare bör ledtalet vara uppåt 64 eller? då blir det ett bättre ljus på bilden iaf..

Vet att de som fotade mig i onsdags fotade varierande från bländare 1,8 till ca 4. och dom var ju inte många meter bort från mig.. men fick ett väldigt fint ljus.. mörkt runt omgivningen och ljuset enbart på mig..

ska man kanske bortse från detta och testa sig fram?
jag sätter först slutartiden på 1/250 sek (kan variera beroende på hur mycket annat ljus jag vill ha med i bilden) för jag vill få omgivande miljö mörkare . sen väljer jag bländare och sen ställer jag blixten utefter det. såhär gör jag i både M läge och TTL

Personligen anser jag att ledtal är ganska oanvändbart, men om du har en blixt med ledtal 32, och VILL ha ledtal 5 så måste du ställa in den på 5/32-effekt, alltså UNGEFÄR 1/8 av max effekt.
 
ElinL84;1761663 varför gör man såhär å inte kör inbyggdblixt på manuellt och styr via kamerahuset.. det blir väl samma effekt på blixten om man kör den i tvingat M eller att man styr Manuell från kameran?[/QUOTE sa:
Såvida man inte har en 7D, eller en STE-2 ELLER något i stil med Pocketwizard FlexTT5+AC3 så KAN man inte ställa effekten på slavarna från kameran.
 
okey jag har tänkt heeeelt fel =)

Jag har 43 som ledtal på min blixt.. menas det då i full styrka alltså den har ledtal 43 vid blixtstyrka 1/1 då blixten är som starkast?
 
Såvida man inte har en 7D, eller en STE-2 ELLER något i stil med Pocketwizard FlexTT5+AC3 så KAN man inte ställa effekten på slavarna från kameran.

Men det hade inge sån sändare på kameran.., de hade enbart uppfälld den interna blixten.. kan det vara att de kör i gamla vanor..? =)
att de gör så då de har sändare på kameran och mottagare på slavblixtarna och nu gör på samma sätt. av ren rutin.. =)
 
Men det hade inge sån sändare på kameran.., de hade enbart uppfälld den interna blixten.. kan det vara att de kör i gamla vanor..? =)
att de gör så då de har sändare på kameran och mottagare på slavblixtarna och nu gör på samma sätt. av ren rutin.. =)

Ja. Exakt. Då KAN MAN INTE styra slavblixtarnas effekt ÄVEN om man använder M-läge. Alltså _måste_ man ändra effekten på varje blixts kontrollpanel.


SAgt på ett annat sätt. Om du INTE har en 7D, eller en ST-E2 eller kör med FlexTT5 så är det ENDA du kan göra med dina slavblixtar att utlösa dem med de inställningar som är inställda på varje blixt just för tillfället.
Du kan inte ändra några inställningar från kameran. Du kan inte köra TTL. Du kan inte variera blixtstyrkan från kameran.
 
Senast ändrad:
Men stämmer detta.. jag har en 60D och en 430 EX II och jag kan med kamerans inbyggda blixt som master styra slavblixten från kameran.. =)

men det är oxå bara 60D och 7D i canon serien som kan ha den inbyggda som master enhet
 
Jag provade detta lite men det stämde inte för mig.. jag gillar att fota med stor bländare runt 2,8 och hade kanske 2 meter till i avstånd till objektet jag fotade

Din 430EX II har ledtal 43 vid ISO 100 och med ett objektiv på kameran med brännvidd 105mm.

Det innebär att du ska ställa in bländare 22 på ett avstånd av 2 meter. (bländare = ledtal / avstånd, dvs bländare = 43 / 2 = 21.5, avrunda till 22).

Observerar att detta gäller med blixten på full effekt, ISO 100 på kameran, och brännvidd 105mm på objektivet. 430EX II har zoomfunktion så om brännvidden på objektivet är kortare än 105mm så zoomar blixthuvudet ut för att lysa ut en bredare vinkel. Därmed minskar också ledtalet eftersom ljuset sprids mer. Sidan 36 i manualen har en tabell som visar vad ledtalet blir vid olika brännvidder.

Det är egentligen inte brännvidden som spelar roll utan den utlysta bildvinkeln. Ovanstående siffror på brännvidder är för småbildsformatet, så man måste dividera med 1.6 för t.ex. en EOS 60D.

Ledtalet ökar med en faktor 1.4 vid varje dubblering av ISO, och minskas förstås med en faktor 1.4 vid varje halvering av ISO.

Jag tycker dock att du kan strunta i att fotografera med manuell inställning på blixten. Det är bara krångligt och blir knappast bättre än att låta kamerans och blixtens automatik sköta om exponering.
 
Jag har alltid tyckt att det här med att även om man sätter den inbyggda blixten till "off" så att den endast används för att trigga en extern blixt off camera så skommer den "alltid att tillföra ljus till bilden" som någon skrev tidigare. Jag tycker det borde vara så att den inbyggda blixten ska kunna styra en extern blixt utan att tillföra ljus.

Så jag gjorde en liten test med en Canon 7D och en blixt 580EXII. Jag satte den interna blixten på att styra 580 utan att delta i exponeringen. Motivet var en stor blank ljusstake med ett vitt ljus i (ej tänt). 580 placerades ca 90 grader från sidan av motivet som placerades framför en stor spegel för att provocera ordentligt.

Första bilden visar att allt ljus på motivet kommer från den externa blixten. Inga reflexer syns i ljuset eller den blanka ljusstaken. På andra bilden har jag stängt av den externa blixten. Endast styrsignalen skickas ut från den interna blixten. Motivet står alltså kvar en knapp meter framför den utlösta styrblixten. Motivet är helt svart men man kan ana en liten reflex ganska långt ner i mitten av bilden. Dessutom ser man styrblixten i den rakt motstående spegeln.

Detta säger mig att vid stora reflekterande ytor kan man möjligen se reflexer från den styrande blixten men den kommer inte att tillföra något ljus till exponeringen. Detta gäller givetvis för Canons system där man kan ställa in att blixten inte heller ska delta i exponeringen. För vad det nu kan vara värt...
 

Bilagor

  • IMG_7945.jpg
    IMG_7945.jpg
    66 KB · Visningar: 268
  • IMG_7944.jpg
    IMG_7944.jpg
    24.8 KB · Visningar: 268
Nja, jag är kanske otydlig. Det jag menar är att blixten inte tillför något ljus som man måste räkna med i exponeringen. Motivet "lyses inte upp" av styrblixten (se bild två). Sedan kan man visst ana någon liten reflex, i en stor motstående spegel blir det t.o.m. en stor reflex, men jag tycker inte det är samma sak. Terminologin kanske inte är den rätta men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
M & ttl

Jag har en till fråga om Blixt

Hur bländaren påverkar blixtljuset/styrkan. jag har koll på att det omliggande ljuset påverkas av bländarvärdet.

men om jag har blixten på manuellt läge med full kräm 1/1 och har en bländare på 2,8 så blir blixt styrkan starkare än om jag ändrar till bländare 14 för högre bländare stryper ljuset. så långt är jag med!

om jag istället kör på E- TTL och har bländare 2,8 eller 14 då borde inte bländaren påverka blixtljuset/styrkan pga att TTL läser av kamerans inställningar å anpassa efter de..
så om jag skulle använda bländare 2,8 och sen ta ett foto med bländare 14 så borde blixtstyrkan bli den samma. eftersom blixten på automatik känner av att kamerans inställningar. å förstår att den måste minska blixtstyrkan vid f.2,8 och höja den vid f,14
 
Lite vokabulärförvirring här. Med blixtstyrkan tycks du mena hur blixten påverkar bilden och inte styrkan på blixtljuset. Vid E-TTL anpassas blixtens styrka efter vilken bländare som används, då givitvis inom blixtens begränsningar. Vid exemplen du gav så blir blixtstyrkan vid f:14 25ggr starkare än vid f:2,8 för att ge samma exponering, om jag nu räknade rätt.
 
Fotograferar man en ljus vägg på en meters håll med stor bländare, kanske f/1,4 eller så, och dessutom drar på ISO 3200 ungefär, då behöver man inget mer än en "avstängd" styrblixt för att belysa väggen. Såpass kraftig är den.
Sen kan man jämföra med vad man behöver ställa in för bländare osv. för att få rätt exponering med en vanlig manuell inställning, istället för att använda den interna blixten som styrbilxt, och då kan man lätt räkna ut att en "avstängd" styrblixt på en 7D motsvarar en manuell inställning på ungefär 1/512 av full effekt.
 
Blixtsrtyrka är kort och gott styrkan på det ljus blixten avger och blixtljus är ljus från en blixt. Sen skiljer man på blixtljuset och det befintliga ljuset vid exponeringen. På Canon ställer man exponeringskompensation för blixt och den vanliga exponeringskompensationen var för sig. Dvs. bakgrund/omgivnig med den vanliga expn.komp. och för huvudmotivet som belyses av blixten kan exponeringen ändras med exp.kompför blixt. Det står en del i manualen hur det hela fungerar och så har Canon en förklarande skrift "Flash Work" hur deras blixtar fungerar och tips för användning. Den följde med i en av CDskivorna som bifogades med kameran men finns också att ladda ned från nätet, sök på "Flash Work" den finns åtmionstone på engelska där. Det är ganska omständigt att förklara allt i forumet här men frågan har varit uppe tidigare så sök lite här i Canonforumet och observera olika fabrikat beter sig olika på en del punkter så snegla inte på några råd för Nikon eller något annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.