Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första bilden ofta svart, Sony A500

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifKlasson

Aktiv medlem
Hej, har ett irriterande problem med min kamera som för övrigt är mycket härlig att jobba med.

Väldigt ofta blir första bilden efter att jag knäppt på kameran helt svart, alla andra fungerar. Inträffar både med JPEG och RAW bilder, samt har kört på de 2 olika minneskorten jag har sittandes i. Någon annan som stött på detta eller gäller det att få in den på service?

/Leif

Hej, har ett irriterande problem med min kamera som för övrigt är mycket härlig att jobba med.

Väldigt ofta blir första bilden efter att jag knäppt på kameran helt svart, alla andra fungerar. Inträffar både med JPEG och RAW bilder, samt har kört på de 2 olika minneskorten jag har sittandes i. Någon annan som stött på detta eller gäller det att få in den på service?

/Leif

Jag har samma problem med min A550. Har läst lite om det och tydligen är det något som Sony adopterat från Konica Minolta (D5D och D7D hade tydligen problem med detta).

Det du kan göra är att lämna in den på service om du har garanti kvar, annars får du fundera över om det stör så mycket att du har lust att betala för att få det fixat.

Jag hade väldigt mycket problem med det i somras då kanske 1/10 uppstarter gav en svart bild. Nu under vintern har det bara hänt en enda gång så jag vet inte riktigt vad det beror på...

Skickade till Insideservice som rep. Sonys produkter ett Sony Obj. 16-105 som var stötskadat.
Döm om min förvåning när jag fick ett kostnadsförslag på 12.750:- kronor.
Detta obj. kostar nytt på Scandinavianphoto 7.250:- hur kan man skicka ett sådant kostnadsförslag
inte nog med detta dom rekomenderade skrotning och för detta vill dom ha 950:- kronor
Dessutom kan dom inte plocka ihopp obj. utan kommer att skicka tillbaka det i en påse.
Detta är horibelt får man agera på detta sätt,

Skickade till Insideservice som rep. Sonys produkter ett Sony Obj. 16-105 som var stötskadat.
Döm om min förvåning när jag fick ett kostnadsförslag på 12.750:- kronor.
Detta obj. kostar nytt på Scandinavianphoto 7.250:- hur kan man skicka ett sådant kostnadsförslag
inte nog med detta dom rekomenderade skrotning och för detta vill dom ha 950:- kronor
Dessutom kan dom inte plocka ihopp obj. utan kommer att skicka tillbaka det i en påse.
Detta är horibelt får man agera på detta sätt,

!!!
Var det absolut värsta jag hört.

Håller med om att det är horribelt, kolla med konsumentverket.

Visst ska dom kunna återlämna ett ihopsatt objetiv. Dom kan säkert ta en rimlig undersöknigskostnad.

Fast egentligen, om objektivet är trasigt och inte går att reparera så skadar det inte att försöka själv och nyttab av att få det ihopmonterat är väl begränsad.

/Mats

Att objektivet inte gick att montera samman säger dom att det beror på stötskadan och att delar i obj.
var så trasiga att de inte gick att montera samman, jag jobbar själv som kameratekniker men sedan
några år pensionerad och jobbar bara sporadiskt, jag har under min nästan 50 åriga tid som kamera-
tekniker aldrig behövt att lämna tillbaka någon rep. utan att kunden fått den i samma skick som vid in-
lämnandet, man kan ju se när man demonterar en kamera eller ett obj var gränsen går för att kunna
återlämna det i samma skickl, vad priset anbelangar säger Insideservice att delarna är dyra så därför
blir kostnaden 12.500:- på ett obj. som nytt kostar 7.250:-

Låter ju inte helt lovande, men samtidigt gäller det en garantireparation för mig. Så dags o leta fram kvittot och köra den. Ska se om de kan fixa bort lite smuts samtidigt, tror jag klan visa det fr.om bild nr 1

/Leif

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto