Annons

objektiv till nikon d40?

Produkter
(logga in för att koppla)

soophiaaaa

Medlem
jag ska köpa nytt objektiv till min nikon d40. just nu använder jag kitobjektivet. det fungerar helt okej men vill köpa nytt för att utvecklas mer.
jag vill ha ett mer ljusstarkt objektiv med stor bländare. det får inte kosta alltför mycket.
nån som har tips?

jag har hört att nikon d40 inte har autofokus i kamerahuset utan det behöver alltså sitta i objektivet... för autofokus är ett måste.

mvh // sophia
 
Jag kan bara hålla med där. Om 35 mm passar dig finns inget annat som är i närheten av 35/1,8.

Dock kan det ju vara så att du använder någon speciell brännvidd mer på ditt kit-objektiv kanske det inte är det allra lämpligaste.

Försök tänka efter eller ännu hellre, om du har ett program som klarar det, sortera dina bilder efter använd brännvidd och kolla vilken du använder mest.

Skulle det vara något avsevärt annorlunda än 35 mm (mindre än 24 eller mer än 50 mm) finns det andra bra objektiv.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en 17-50/2,8 zoom från Sigma eller Tamron, de är inte lika ljusstarka som 35/1,8 och kostar lite mer men de är skarpa och fina och dessutom är de ju zoomar så du tappar inte flexibiliteten jämfört med det du har nu.
 
Jag instämmer i rådet om att skaffa en 35/1.8. Annars kan jag nog gissa att en telezoom som skulle utveckla dig minst lika mycket, t.ex. Nikon 55-200 VR. Du får kort skärpedjup på den också, men på längre avstånd.

Nedan två färska exempel, där Lucia får agera modell. Det första är taget med 50 mm bländare 1.8, det andra 200 mm bländare 4.5

Per.
 

Bilagor

  • 50-18.jpg
    50-18.jpg
    44.7 KB · Visningar: 219
  • 200-45.jpg
    200-45.jpg
    41.6 KB · Visningar: 222
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.