Annons

Skärpa med Lightroom likadant som i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Går det på något sätt att skärpa likadant i Lightroom 3 som jag gör i Photoshop CS4? En på FS skrev hur man skulle göra och sen har jag följt hans råd: "(Photoshop behövs):

Då allt annat är klart, ta bort ev lager med "flatten image".

Skapa ett "duplicate layer". Gå till "Filter, Other, High pass". Bilden täcks av en grå massa. I dialogrutan, välj radie så att man nätt och jämnt kan skönja konturer i den grå massan. (Nånstans mellan 0,3 och 1,5 brukar bli bra.) Tryck OK.

I paletten till höger står det "Normal" under LAYERS. Gå ner i listan under "Normal". Välj "Linear Light". Det blir skarpt! Blir det haloeffekter och sånt så har du valt för stor radie. Blir det iallafall för skarpt, prova "overlay"."

Men har börjat använt mig allt mer av Lightroom och försöker helst skippa Photoshop, så min fråga är, precis som jag skrev däruppe, hur (om det går) jag skärper mina foton i LR?

Nej det går inte. Du får använda det som finns och som då mest påminner om oskarp mask med en valfri mask.

Sen skärper LR upp dom vid export beroende på storlek och media vid export till JPG samt vid utskrift.

/Stefan

Nej det går inte. Du får använda det som finns och som då mest påminner om oskarp mask med en valfri mask.

Sen skärper LR upp dom vid export beroende på storlek och media vid export till JPG samt vid utskrift.

/Stefan

Instämmer i att det inte går att skärpa på samma sätt i Lightroom. Instämmer inte i att Lightrooms skärpning är som oskarp mask.

Lightroom använder två olika skärpningar, den som man ser är mest för det som brukar kallas inputskärpning. Den skärpningen är till för att kompensera kamerans oskärpa, så den ska vara rätt försiktig. Hur den skärper beror mycket på hur man ställer reglaget Detail (Skärpa). Jag brukar ha som tumregel att ha höga nivåer på den när jag skärper bilder med mycket små detaljer, som t ex landskap, och låga nivåer på den när jag skärper bilder med större detaljer som t ex porträtt.

Sedan kan du skärpa bilden i samband med utskriften. Där kan du välja upplösning och utskriftsmetod. Den skärpning som används baserar sig på en kombination av oskarp mask och högpass.

Stefan

Mer kött på benen hur man använder verktyget
http://lightroom-news.com/lightroom-11-update/sharpening/

EDIT: Jag går aldrig numera in i PS längre för uppskärpning. Jag är nöjd med LR3, dessutom tar det för lång tid att bearbeta så många filer. Dock gör jag det vid störra utskrifter för uppdrag, men då high-end retuscherar jag även i PS.
Men 99,9 % av fallen behövs inte det anser jag.

/Stefan

Senast ändrad:
Tankem med skärpe verktyget i LR är att ge
1. Källskärpa, dvs kompensera för AA-filtret etc i kameran
2. Slutskärpa, dvs den skärpa som behövs för att optimera för den visningsform (web, print, slideshow etc)

Photoshop behövs fortfarande för mer detalj/effektskärpning.

I huvudsak finns det två olika metoder för skärpning.
1. High pass, som är den du beskriver, som används vid bilder med "låg frekvens". Låg frekvens = få skarpa övergångar, jämna ytor typiskt porträtt och liknande

2. Oskarp mask, som används vid hög frekventa bilder dvs många skarpa övergångar = bilder med mycket detaljer.

Mer info om skärpa hittar du här:
http://www.kamerabild.se/polopoly_f...-lank-nedan-7.1928.html!/jensen_photoshop.pdf

Nu har jag i.o.f.s. Lightroom 2.5 men jag tycker det skjiljer massor mellan att skärpa i Lightroon och CS4 som jag har. Jag tyckte jag hade ett bra flöde med all redigering i Lighroom ända till jag läste ett par guider om skärpa och testade med både Lightroom och Photoshop. Nu vill jag inte gärna släppa en bild utan att skärpa den i Photoshop eftersom det blir så mycket bättre där. Det kan kanske ha att göra med utgångsmaterialet också. Några av mina gluggar är inte dom bästa precis. Jag kan tänka mig att Photoshop gör ett bättre jobb på ett sämre utgångsmaterial, medan det räcker med Lightroom när grundbilden är hyfsad från början.

Jag har dock lite uppgraderingar på gång bland objektiven och jag skulle gärna uppgradera till Lightroom 3 också, om jag viste att skärpeverktygen var så bra att jag slapp ett mellansteg med Photoshop.

Nu har jag i.o.f.s. Lightroom 2.5 men jag tycker det skjiljer massor mellan att skärpa i Lightroon och CS4 som jag har. Jag tyckte jag hade ett bra flöde med all redigering i Lighroom ända till jag läste ett par guider om skärpa och testade med både Lightroom och Photoshop. Nu vill jag inte gärna släppa en bild utan att skärpa den i Photoshop eftersom det blir så mycket bättre där. Det kan kanske ha att göra med utgångsmaterialet också. Några av mina gluggar är inte dom bästa precis. Jag kan tänka mig att Photoshop gör ett bättre jobb på ett sämre utgångsmaterial, medan det räcker med Lightroom när grundbilden är hyfsad från början.

Jag har dock lite uppgraderingar på gång bland objektiven och jag skulle gärna uppgradera till Lightroom 3 också, om jag viste att skärpeverktygen var så bra att jag slapp ett mellansteg med Photoshop.

Lightrooms 3 skärpeverktyg är mycket bättre än 2:an. Det är därför bl.a. man inte bara kan konvertera sina filer från 2003 motorn till 2010 motorn (CS5 och LR3). Skärpan tenderar bli för skarp.
Samt inställningarna från brusred bli också mer påtaglig.

/Stefan

LR har som sagt både input- och output-sharpening. Om man vill så kan man även använda kreativ/selektiv skärpa i LR med hjälp av adjustment brush. Du kan helt enkelt måla dit skärpa där du vill ha den, i önskad mängd. Gäller även andra sakar som oskärpa, ljushet, färgmättnad m.m. Möjligen ger det inte exakt samma detaljkontroll som i Photoshop, men jag är övertygad om att det blir tillräckligt bra för väldigt många fotografer och väldigt många bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto