Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CD-R problem

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Nu har det hänt, det som inte skall hända, hoppas man ju alltid, på en Sony CD-R skiva!
Efter bränning av några filer, i MS Word, kan de tidigare filerna inte läsas av datorn, bara de senast brända, man blir hysterisk, ha-ha!
Arbetssätt: lämnar CD-R skivan öppen, några textfiler/mappar bränns ner för sig, med ofta flera dagar mellan de olika bränningarna, stänger efter varje session, har fungerat tidigare, utan problem, men inte denna gång ....
CD-R skivan är absolut fri från yttre skador, repor, m.m.
Troligen har startslingan till de tidigare bränningarna blivit skadad, vid den senaste bränningen.
Var kan jag finna ett CD Recovery program, som klarar av, att scanna/söka rätt, på de "dolda" filerna/mapparna?

Jag har varit ute för att ett par Verbatim dvd skivor inte har gått att läsa i någon läsare. Jag gjorde så att jag kopierade den oläsbara skivan och vips så gick den att läsa. Ett tips som kanske kan hjälpa.

Jag har varit ute för att ett par Verbatim dvd skivor inte har gått att läsa i någon läsare. Jag gjorde så att jag kopierade den oläsbara skivan och vips så gick den att läsa. Ett tips som kanske kan hjälpa.

Kopiera den nästan oläsbara CD skivan, bara det senast brända kan läsas, verkar oxå intressant, värt att pröva, tack!

Jorrå, CD diagnostics från InfinaDyne fungerade, otroligt nog, demo versionen hittade filerna, för att kunna kopiera dessa till HD:n behövdes full versionen, men ändå, jag är på rätt väg, bara att vandra vidare ...

Och?

Mina kunskaper om CD-skivor är det inget fel på, bränt CD-R skivor har jag gjort sedan en kväll, redan 1995, utan tidigare problem, många lyckade bränningar av musik-, text- och bildfiler.
Denna gång, för ett halv år sedan, arbetade inte brännarprogrammet ihop med datorns operativsystem, som det var tänkt, en konflikt, men efter en total ominstallation, av bl.a. både operativsystem och brännarprogram, fungerade det senare på kvällen, med både avläsning och bränning.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto