Annons

Fotoprojekt Malmö, dokumentera ny stadsel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej,
jag undrar om det finns intresse av att dokumentera födelsen av en ny stadsdel här i Malmö rätt centralt. Ja, det är ju inte en helt ny men Norra Sorgenfri ska nu bebyggas och jag tänkte att det kanske skulle vara roligt att dokumentera det.
Som jag tänker mig så börjar vi fota runt lite hur det ser ut idag och med jämna mellanrum fotar processen tills det är klart.

Jag har inte tänkt så noga på hur det ska gå till, hur många vi ska vara eller om det kanske ska utmynna i en utställning tom.

Finns det något intresse av detta? Låter det kul?

P.S
Jag jobbar på stadsbyggnadskontoret, det är därför jag vet detta :)
 
Jättekul!

Jag ska höra mig för hur det ser ut med bebyggningsplanerna framöver.

Vi borde kanske träffas över en kaffe o diskutera vidare om upplägg osv.

Men vi kanske ska vänta ett tag och se om det är fler intresserade.
Vad tycker ni? Lika bra att starta direkt o ta med nya allt eftersom?
 
Klart intresserad!
Jag tycker man skall utveckla det mer än bara till Sorgenfri, men det är en bra början.

//Martin
 
Håller absolut med dig. Det finns ju faktiskt ett kulturellt intresse också av att se hur en stad förvandlas. Jag har grämt mig lite över att jag inte hade chansen att fota byggnationen av citytunneln. Men skam den som ger sig eller hur :).

Tycker att man kanske ska föja hur det växer under rätt lång tid framöver. För det är rätt unikt att en region expanderar som det nu gör i Malmöregionen.

Kanske finns det redan dokumentation av citytunneln, västra hamnen o öresundsbron?
Stadsbyggnadskontoret har ju kartor osv o flygfoton men det blir ju inte samma sak som att dokumentera från ett närmare perspektiv.

Kul att det finns intresse!!!

Såklart kan det ju bli en total fotodokumentation av Malmös expansion. Hyllie håller ju på redan. Det ska även bli nya grejer brevid Ön, den stora byggnaden där ska rivas o bli ev lägenheter (tror det är Ncc som har fått det). Vid kalkbrottet kommer det ju med hända saker och även en del av östra hamnen kommer att förändras. Likaså Lernacken ute vid brofästet.

Så det finns mycket fundera på :)
 
Hej igen,
verkar inte vara några fler just nu så vi kanske ska starta upp?

Hur går vi till väga?
Ska vi välja en vinkel/del var eller fota hur som helst som vi vill själva?
När ska vi börja?
Ska vi ses först o snacka först kanske?
Vart när?

Finns det nått fik runt St pauli kyrka?

Jag kan säga direkt att jag kan inte på torsdagkvällar. Har ni några dagar ni inte kan ses?
Iaf såhär initialt, sen kan vi ju göra upp att vi fotar en dag i veckan var eller nått sånt? Träff var tredje vecka för att stämma av lite?
 
Finns hur många hörn som helst kvar :)

Men hur går vi vidare? Ska vi ses först eller bara fota på?
Personligen tycker jag att det skulle vara trevligare om vi ses några gånger också.

Förslagsvis så kan vi ju samlas först alla som vill vara med och ta oss ut dit.

Jag kan alla dagar utom torsdagkvällar efter 20.

Ska vi säga att vi ses kl 18.00 mån 27 okt?

Kom med förslag på tider så tar vi den som passar flest, ev bestämma två tider och försöka få så många som möjligt att ses.
 
Jamen då säger vi väl 18 27 då?!

Ska vi säga vid bussgaraget direkt eller ska vi ses på ett fik lr liknande i närheten först?
 
Det blir väll ganska mörkt snabbt så det hade nog varit bra om vi träffas på plats där ute så vi kan prata igenom hur ni har tänkt.


Skriv var exakt vi träffas så skall det nog bli bra...


Sen nästa steg är kanske lättast att träffas i en lokal eller så där vi kan visa upp bilder osv. Ställer gärna upp med lägenhet och jag har proja osv så vi kan se bilderna osv.... Men det e ni som bestämmer....
 
Senast ändrad:
Kalas med proja!

Men det är inte så genomtänkt :D. Å andra sidan kan vi ju ta det här tills vi träffas?

Jag hade iaf tänkt att vi då fotar hur det ser ut rent allmänt just nu och sedan hur det växer upp.

Jag hade väl tänkt att vi kör från några speciella platser som vi alltid fotar ifrån. Dessa kan vi ju dela upp också mellan varandra. Dels med vidvinkel och dels detaljer.

T ex så ska "den stora gatan som går hela vägen upp till bussgaraget från rälsen" bli det stråk som knyter samman hela området. Så vy från rälsen kontinuerligt är ju ett alternativ.
Det finns väl en skola "framför" bussgaraget tror jag. Där kanske man kan klättra upp i brandstegen om man kommer upp en bit.

Det första som ska hända och som fokus ska ligga på är bussgaraget. Vi har just gjort klart med alla intervjuerna med projektledare dit och meningen är att de ska börja så fort som möjligt.
Så vi kan ju dokumentera det rätt omgående om vi vill.

Sen, ja, finns det väl inget mer jag har konkret planerat :)

Men vi bör ju ha iaf några fasta punkter att fota ifrån med samma brännvid. Det kan man göra ett snabbt bildspel av sen. Kan bli kul.

Vad har ni själva för ideér?
 
T ex så ska "den stora gatan som går hela vägen upp till bussgaraget från rälsen" bli det stråk som knyter samman hela området. Så vy från rälsen kontinuerligt är ju ett alternativ.

Det finns väl en skola "framför" bussgaraget tror jag. Där kanske man kan klättra upp i brandstegen om man kommer upp en bit.

Är det Industrigatan och Celsiusgatan du menar??
 
Vad har ni själva för ideér?

låter ju lysande...

Mitt förslag...

Steg ett föreslår jag att vi tar en bild på en karta och ringar in området vi pratar om . Gärna med lite nummer i kartan med förklaringar på vad det är som skall ändras och vad det kommer att bli.

Kan kanske vara bra att få lite hålltider med från planen så man inte missar en viktig sak som kommer inträffa just den dagen. Som jag har förstått så är du Chewbacca involverad och kan få fram detta material.

Så lägg upp oss som är intresserade i din mail och skicka ut lite info.
 
låter ju lysande...

Mitt förslag...

Steg ett föreslår jag att vi tar en bild på en karta och ringar in området vi pratar om . Gärna med lite nummer i kartan med förklaringar på vad det är som skall ändras och vad det kommer att bli.

Kan kanske vara bra att få lite hålltider med från planen så man inte missar en viktig sak som kommer inträffa just den dagen. Som jag har förstått så är du Chewbacca involverad och kan få fram detta material.

Så lägg upp oss som är intresserade i din mail och skicka ut lite info.

Mycket bra förslag.
 
Ja ok då gör jag en maillista.

I dettta läge är det inget planerat spadtag som ska tas. Det har dock kommit in lite ansökningar som rör fastighetheterna på några av områdena. Det är blandat med privata och komunala fastigheter.

Planen för området är nu i dagsläget att det ska börja hända grejer i bussgaraget och Industrigatan och att detta ska bli en katalysator för att locka intressenter till området.

Detta är inget som kommer vara klart om tre år. Efter tre år ska kommunen göra en utvärdering om hur de ska fortsätta. Detta gäller dock inte de privata aktörerna. Men dessa kommer ju rimligen att agera utefter vad de tror kommer hända.

Det kommer nog inte vara helt färdigbyggt inom 5 år som det ser ut idag med tanke på krisen.

Länkar av intresse om andra och detta projekt i Malmö, olika kategorier :)
http://www.malmo.se/bostadbygge/utvecklingsomraden.4.33aee30d103b8f15916800093203.html

Intressant med konserthus i centrum :)
http://www.malmo.se/bostadbygge/byg...nlaggning.4.28b8faaa118e59f2fbd800014383.html

Med tanke på att vi pratar om ett väldigt långt tidsspann här och att det kommer hela tiden nya utvecklingsplaner kanske vi ska fråga oss hur långt vi vill gå med detta. Jag tänker närmast på att starta en studiecirkel eller förening och eska pengar. Ev till lokal eller annat. Inträden till fotoutställningar osv.

Kanske ska vi dela upp ansvar mellan längre fram när vi har provat hur det går och hur det verkar att göra detta. Indelning efter typ av bebyggelse, skolor, kontor, bostäder, områden, miljöhänsyn, kustområden, storstad osv etc :)

http://www.malmo.se/download/18.7e45ceb511c52b7cf07800033844/5028+Planprogram.pdf


Kika runt lite bland länkarna. Det finns mycket intressant!

Ska leta rätt på nån bra karta över området o hitta på något bra.

Angående datumet 27 okt 18.00.
Vi kanske ska ta en eftermiddag under helgen istället? För som sagt så skymmer det på rätt fort och vi kanske har mycket att diskutera :)

P.S
I år är det kartans år. Är man intresserade av kartor finns nu en utställning i stadskontorets entré. Föv övrigt är det rätt billigt hörde jag att få gamla kartor utskrivna från arkivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.