Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

film...UV och infrarött...

Produkter
(logga in för att koppla)

bigmac

Aktiv medlem
Hej,
Det finns tydligen att köpa film som är känslig för infrarött.
Finns det film för att filma uv?
Vet att flera växter och djur har fina uv färger.
Många blommor visar ett annat mönster i UV så att insekterna ska hitta den lättare.
Fåglarnas fina fjäderdräkter får ett annat utseende i UV...så detta borde ju gå att filma?
Någon här som tänkt i samma banor som jag eller som kanske rentav har testat detta...

UV brukar ju betraktas som nåt man inte vill ha,därav uv filter...

Har någon funderingar om detta eller tips, så svara...jag tycker att det är ett intressant ämne...

/Marko

Senast ändrad:
Det behövs väl specialobjektiv som släpper igenom UV? Utan att egentligen ha någon större koll alls så tror jag att man behöver objektiv med linser i dyrt specialglas för riktig UV-foto. För att plåta i närområdet till ultraviolett tror jag det räcker med objektiv som helt saknar coating, vilket torde betyda att många objektiv som är äldre än fyrtio-femtio år borde kunna funka.

Vad för film man skall exponera för detta våglängdsområde har jag om möjligt ännu sämre koll på. Mitt inlägg börjar kännas som överflödigt brus :)

Jag får väll säga som Jim. Jag har ingen direkt kunskap om det du frågar, men då ingen annan svarar så . .

UV-ljus brukar delas in i 3 huvudgrupper:
UV-C 200-280 nm
UV-B 280-315 nm
UV-A 315-400 nm

Den fluorescens du talar om, är troligen i området UV-A.

I stort sätt är alla filmer känsliga för det våglängdsområdet, men du kommer att få en kraftig dämpning i objektivglaset. Vanligt objektivglas släpper inte igenom UV-ljus i någon större utsträckning. Ett annat problem är att UV-ljuset är en liten del av det totala ljusinnehållet vilket marginaliserar dess påverkan på filmen, totalt sett.

Det går dock att använda filter som endast släpper igenom den våglängd som du önskar, jämför med t.ex B+W 403. Hur färgåtergivningen blir med ett sånt filter, har jag dock inte en susning om.

Jag har dock stött på UV-fotografering, vid materialprovning med fluorescerande högpenetrerandevätska, där liknade filter användes. Det var ca 10 år sedan, så då användes bara s/v-film.

/Pingo

jimh skrev:
Det behövs väl specialobjektiv som släpper igenom UV? Utan att egentligen ha någon större koll alls så tror jag att man behöver objektiv med linser i dyrt specialglas för riktig UV-foto. :)

Senast ändrad:
Pingo skrev:

Jag har dock stött på UV-fotografering, vid materialprovning med fluorescerande högpenetrerandevätska, där liknade filter användes. Det var ca 10 år sedan, så då användes bara s/v-film.

/Pingo

Senast ändrad:
Lennart, infraröd fotografering är inget problem. Frågan avsåg ju ultraviolett, dvs andra änden av spektrumet.

Fotografering i UV-området kräver objektiv med linser av kvarts, vanliga objektiv släpper inte igenom UV-ljuset. Det beror dels på glaset, dels på antireflexbehandlingen. Konventionell film har ingen känslighet för våglängder kortare än ca 370 nm.

oj oj oj

vilken kunskap ni besitter med, inte för att jag fattade allt, jag är fascinerad av all den kunskap folk har inom området...

Tack för alla intressanta svar!!!

/Marko

När jag tittade i ett datablad för Fujifilm Neopan 100 Acros (s/v-film), tolkar jag det som att filmen helt klart har en känslighet för ljus kortare än 370 nm. Kurvan för ”Spectral Sensitivity Curve” verka då fortsätta förbi 370 nm. Visserligen är kurvan inte ”plottat” längre än till ca 370 nm, men den verkar då inte bryta nedåt. Det tolkar jag som att s/v-fim är känslig för uv-ljus, samt troligen även för elektromagnetisk strålning med betydligt kortare våglängder. När det gäller färgfilm, blir nog resultatet ett annat. Jag gissar att färgfilm inte har någon större känslighet för uv-ljus, men det är bara en gissning.

Objektivglas släpper igen om uv-a ljus, om än kraftigt dämpat. Är objektivet av äldre typ, som Jim föreslog, så borde det gå att få någon typ av bild. Leta efter objektiv som består av få linselement samt saknar coating. Om resultatet sen är användbart är ju en annan fråga, men varför inte prova.

/Pingo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar