stefohl skrev:
Den ena orsaken kan vara att din IT-8:s mörkaste ton kan vara ljusare än ett riktigt mörkt dia. Har du då ställt in din svartpunkt enligt vad ditt IT-8 kräver, kan dina skuggor gro igen på ditt dia. Du kan lösa detta genom att göra en maximalt svart ton genom att helt enkelt tejpa över ett litet parti av din gråskala på ditt dia och använda detta som svartpunkt istället.
Du kan läsa mer om detta i Don Hutchesons artikel om skanning på www.hutchcolor.com. Leta efter Scanning.pdf.
Men troligare är ju att skannern inte kan se så mörka toner.
Stefan
Jag uppfattar problemet med CLUT profilen för epson skannern som att den försöker dra isär riktigt mörka delar av bilden (öka lågdagerkontrasten) mer än vad det skannade datat tål. I och med att Minolta CLUT profilen inte har det problemet borde det inte vara det första problemet.
Med de mindre Matris profilerna som inte har så många frihetsgrader uppstår inte problemet och jag kan manuellt dra isär lågdagrarna utan att de spricker i diat så jag tror inte heller det är ett problem med att skannern inte kan se lågdagrarna. Men jag har ju dragit fel slutsatser förut ;-).
En misstanke jag har är att skannerns mätvärde på GS23 rutan (den mörkaste rutan längst nere till höger på IT8:an) blir för ljust då den vita linjen mellan GS22 och GS23 blöder in i de två mörkaste rutorna (skannerglaset är lite dispersivt) vilket kanske lurar CLUT profilen att överdriva lågdagerkontrast förstärkningen. Överväger maska bort den vita linjen och se om det går bättre.
Har testata att skanna i gamma 2.5 istället men problemet kvarstår.
Nåväl jag hann inte testa så mycket igår kväll för att eliminera de sprukna lågdagrarna.
Känner att jag kommit en bra bit framåt iallafall och när jag vet att mina IT8
r ändå är att lita på så känns det betydligt tryggare att jobba vidare.
BTW: En liten fråga, i referensfilerna finns columner för D_RED D_GREEN, D_BLUE samt D_VIS är det densiteter definierade på samma sätt som vanliga svartvita transmissions- och reflektionsdensiteter fast med ljuskällor med väldefinierade röd-, grön-, blå- samt vitspektrum?
Tackar så mycket för länken, den verkar innehålla mycket matnyttigt utöver skanner artikeln ( som hittas under free->color management notes->scanning guide).
Mvh
Richard