Annons

5D mark III eller 6D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)
5DmkIV har väl inte mycket mer än en extra kolumn AF-punkter i bredd åt höger och en åt vänster än 6DmkII? Dessutom är de yttersta kolumnerna inte korslagda punkter på femman. Ansiktsföljande AF (även utan live view), massor med inställningar för knapparna, 1/8000s slutare, 1/200s X-sync och joystick tycker jag är de största fördelarna den dyrare kameran har.
 
5DmkIV har väl inte mycket mer än en extra kolumn AF-punkter i bredd åt höger och en åt vänster än 6DmkII? Dessutom är de yttersta kolumnerna inte korslagda punkter på femman. Ansiktsföljande AF (även utan live view), massor med inställningar för knapparna, 1/8000s slutare, 1/200s X-sync och joystick tycker jag är de största fördelarna den dyrare kameran har.

Hade glömt bort ITR, det är ju en grym feature femman har ju.

Kolla denna bilden, blå är 5dmk4, ljusblå 6d och röd 6dmk2.
Nästan två kolumner extra.
 

Bilagor

  • Canon-EOS-5D-Mark-IV-6D-Mark-II-AF-Points-rule-of-thirds-Overlay.jpg
    Canon-EOS-5D-Mark-IV-6D-Mark-II-AF-Points-rule-of-thirds-Overlay.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,237
Senast ändrad:
Hade glömt bort ITR, det är ju en grym feature femman har ju.

Kolla denna bilden, blå är 5dmk4, ljusblå 6d och röd 6dmk2.
Nästan två kolumner extra.

Väldigt bra och tydlig jämförelsebild.

Det viktiga är för mig inte hur många eller breda kolumner, men hur stor del av sensorytan de täcker (och det visar din bild tydligt).

Snyggt fixat/hittat!
 
Varsågod, hittade den på ett annat forum. Hade dock gjort en liknade jämförelse själv men denna var bättre.

Har så svårt att bestämma mig. Men med närmare eftertanke tror jag kanske att 6D Mark II är Good Enough när det gäller fokuspunkter. Samt att man skulle spara flera tusen som man istället kan lägga på ett objektiv. Tex saknar ett macro objektiv i min samling, hmm :)
 
Jo, bra optik är (ofta) underskattat jämfört med nya kamerahus.

Men som sagt, 5DIII är inte heller en dålig kamera, och finns ofta till riktigt bra beg. priser.
 
Hade glömt bort ITR, det är ju en grym feature femman har ju.

Kolla denna bilden, blå är 5dmk4, ljusblå 6d och röd 6dmk2.
Nästan två kolumner extra.

Denna bild kunde vara bra i andra forumet för 6dmkii eftersom jag överdrivit något då det såg ännu värre ut i filmen jag såg och några avfärdat det som ett ickeproblem. Utifrån bilden kan var och en bilda sin egen uppfattning.
 
Har varit inne på det tidigare och även andra har berört det. För mig är idag datorn det starkaste kortet i fotoprocessen och bara jag får in välexponerade bilder så är mycket vunnit. Fotar med bl.a. med 5D3 men lyfter aldrig skuggor (max 0,2 0,3 0,4) tycker Canon tappar kvalitet direkt, andra märken klarar det något bättre.

Med det sagt, så vill jag ha en lättjobbad kamera som ger bra bilder, resten fixas i efterhand. ISO-brus är svårt att kompensera i efterhand, det blir bättre med en modernare sensor.

Vikbar skärm (har det redan), WI-FI och GPS är inget för mig. Som summering, bra dynamisk omfång är attraktivt men inte avgörande. Anpassar man bara fototekniken så slår det ut vilken sensor som helst på marknaden.

Undrar också hur mekaniken håller i 6D-serien, om den är sämre än hos pro-modellerna?
 
Efter att noga läst massor hit och dit och efter era råd här så har jag beslutat att behålla 5D mkiii. Fotograferade ett bröllop i helgen och lade märke till att jag använder joysticken väldigt mycket.

Jag kände även att jag inte hade behovet en enda gång att använda filip-screen. Att ha två kortplatser och skriva till två kort samtidigt värdesätter jag högt när jag fotograferar åt kunder.

5d mkiii är en fantastisk kamera som passar mina behov mycket bättre än 6d mkii. Men jag tror att 6d kommer passa andras behov perfekt.

Ha en fin sommar, och ni som beställt 6D mkii, jag förväntar mig en kort recension och lite fina bilder.

Till sist, glöm inte att det inte är endast kameran som gör bilden.
 
Ändrade nyss min beställning till 5D Mark IV, vågar inte chans med 6D Mark II. Mycket som är bättre med den. Samt var också ute och fotograferade ute igår, joysticken är guld.
 
Ändrade nyss min beställning till 5D Mark IV, vågar inte chans med 6D Mark II. Mycket som är bättre med den. Samt var också ute och fotograferade ute igår, joysticken är guld.

Jag tror att du kommer bli så nöjd med 5d mkiv att den kommer leva längre med dig än 6d mkii. Tittar du på hela livscykeln med andrahandsvärde i det sammanhanget kommer det inte bli dyrare för dig i slutet. Grattis o stort lycka till med den.
 
Ändrade nyss min beställning till 5D Mark IV, vågar inte chans med 6D Mark II. Mycket som är bättre med den. Samt var också ute och fotograferade ute igår, joysticken är guld.

Det låter som du både vill ha ett effektivt arbetsredskap samtidigt som du vill ha senaste tekniken och då är det nog mkiv som gäller. Jag tror fler kommer göra ditt val. För de som har sin gräns runt 20000kr och är inköpta i systemet blir det till att fokusera på det som är bra och inte jämföra med konkurrenter. Sensorn lär iallafall bli minst lika bra gällande höga iso som aps-C är hos exempelvis Fuji och kanske även dr.

Mycket nöje med 5dmkiv
 
Aningen smalt AF-område. Hur är det jämfört med 7D2 som jag har nu ?

Stor skillnad. 7dmkii har bra täckning. Även 80d har bra täckning. 6dmkii har troligen lånat af-modulen från 80d. Problemet är att när samma spridning av punkter ska täcka en större yta (större sensor) så blir bra plötsligt dåligt (i mitt tycke😃).
 
Hur skiljer sig AF mellan 5D4 och 6D2 tro?

Tänker du kring af-punkternas spridning så har ts lagt in in bra bild som visar skillnaden tidigare i denna tråd. 5dmkiv har fler fokuspunkter. I övrigt tror jag inte 6dmkii har de bra flikarna (olika case) som 5dmkiv har där du väljer efter hur det du fotograferar rör sig. Det går även att justera olika parametrar inom varje case för att finslipa. Otroligt smidigt, kom på 5dmkiii. Jag har först på senare tid verkligen börjat använda och finslipa dessa och det fungerar väldigt bra. Det finns säkert skillnader gällande af-punkternas känslighet också till förmån för 5dmkiv. Några saker jag kom på det finns säkert fler.
 
Jag tänkte mer på hur AF är, inte hur de är spridda. Jag kommer från 7D2 och ska tillbaka till FF.

Vill du ha bildtäta serier med de flesta bilder i fokus av något som rör sig snabbt så är det nog bara 1dx-serien som riktigt matchar 7dmkii. Är du van vid att pressa din 7dmkii på detta sätt lär du bli besviken på 6dmkii men annars inte. Jo kanske ur inställningssynunkt. 5dmkiv tror jag fixar att få fler bilder i fokus än 6dmkii i scenariet ovan men det blir färre bilder i serierna än från 7dmkii. Af är verkligen inte mitt område så hoppas någon rättar mig om jag har fel.
 
Jag tänkte mer på hur AF är, inte hur de är spridda. Jag kommer från 7D2 och ska tillbaka till FF.

Den har ju 45 punkter där alla är korslagda. Den förra, 6D hade 11 och endast mittsensorn hade korslagda. Den mittsensorn var dock grym på 6D och tom känsligare i mörker än vad min 5DIII var. Så om dom 45 nya är i närheten av vad mittpunkten på gamla 6D var tror jag AF är bra.

Den har ju även kontrastavkännande i videoläget. Väldigt smidigt att i videoläget kunna klicka på skärmen och där få fokus. Är ju även smidigt om man fotograferar på stativ, att bara kunna klicka på skärmen och få modellens ögon i fokus.

Så jag tror att AF är bra på nya 6D. Sen kommer den säkerligen inte upp i samma division som 5DIV och 1DXII. Lite distans vill Canon säkert ha till flaggskeppen.

Så här skriver dpreview:
"If you really need super-accurate AF tracking from a Canon DSLR, you'll need to save up for an EOS-1D X Mark II. But based on our experience of the closely-related 80D, the 6D II's 45-point cross-type AF system, coupled with the 7560-pixel RGB+IR metering sensor is likely to be more than adequate for everyday shooting of mostly static subjects."
 
Jag tänkte mer på hur AF är, inte hur de är spridda. Jag kommer från 7D2 och ska tillbaka till FF.
EOS 6D II tycks ha samma AF-system som EOS 80D, så det är snäppet sämre än EOS 7D II.

EOS 5D IV är nog ett bättre val för den som vill ha en småbildskamera och ha ungefär samma AF-prestanda som EOS 7D II.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.