Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att överleva som frilans

Produkter
(logga in för att koppla)
Gillar verkligen det du skriver Adam!

Personligen stöter jag rätt ofta på personer (mestadels unga).
Som "drömmer" om att bli fotografer. Funderar på att starta eget som "frilans".

Allt för många av dessa har en högst naiv syn på branschen och vad som krävs för att lyckas.
I princip har inte en enda av dessa funderat i banorna kring att göra en ordentlig affärsplan.
Jag undrar om de ens vet var det innebär!?

Kanske skulle du kunna skriva några goda ord på vägen?
Tror det skulle kunna göra rätt stor nytta.

Det närmaste jag har sett på området.
Är från Robert Seale. (Välkänd och framgångsrik porträttfotograf i USA).
Som har skrivit en bloggpost om ämnet. På Engelska. Och med utgångspunkt från förhållandena i USA.

http://www.robertsealeblog.com/the-definitive-guide-to-starting-a-successful-photography-business/

Det är nog så enkelt som att de gör det vid sidan av, de vet att det är svårt att leva på det men lockas av möjligheten. Med en affärsplan blir det väldigt konkret.

Det är naturligtvis rätt att det är svårt att höja sina priser och samtidigt fortsätta erbjuda samma produkt.

Men, verkligheten är nog lite mer komplex. Min upplevelse är att om man bygger en stark relation till sina kunder så kan man höja priserna. Med en stark relation vill inte kunden riskera att gå till en annan fotograf och riskera att inte bli nöjd med bilderna. Kunden vill också att det ska gå bra för mig som fotograf och kan ha sympati för att jag vill höja priset.

Många kunder har ju också en väl utvecklad uppfattning om vad som är rimliga frilanspriser och inser om det inte fungerar i längden att de får superrabatt. Flera av mina kundrelationer är 10-15 år gamla och jag har under åren höjt priserna då och då. Över tid är höjningen flera hundra procent för flera kunder.

Det är naturligtvis rätt att det är svårt att höja sina priser och samtidigt fortsätta erbjuda samma produkt.

Men, verkligheten är nog lite mer komplex. Min upplevelse är att om man bygger en stark relation till sina kunder så kan man höja priserna. Med en stark relation vill inte kunden riskera att gå till en annan fotograf och riskera att inte bli nöjd med bilderna. Kunden vill också att det ska gå bra för mig som fotograf och kan ha sympati för att jag vill höja priset.

Många kunder har ju också en väl utvecklad uppfattning om vad som är rimliga frilanspriser och inser om det inte fungerar i längden att de får superrabatt. Flera av mina kundrelationer är 10-15 år gamla och jag har under åren höjt priserna då och då. Över tid är höjningen flera hundra procent för flera kunder.

Håller med. Som tex så fotade jag mitt första bröllop i helgen, alldeles för billigt. Men samtidigt har jag nu bilder att visa upp, vilket jag inte hade innan. När jag tidigare fått bröllopsförfrågningar och skickat min prislista, vilket var på ungefär samma nivå som resten av fotograferna i min stad så har jag inte fått något svar tillbaka. Med all förståelse, jag skulle inte heller anlita någon som inte har några bilder visa upp. Även om jag själv var säker på att jag skulle göra ett bra jobb, så är det svårt för kunden att veta det.

Håller med. Som tex så fotade jag mitt första bröllop i helgen, alldeles för billigt. Men samtidigt har jag nu bilder att visa upp, vilket jag inte hade innan. När jag tidigare fått bröllopsförfrågningar och skickat min prislista, vilket var på ungefär samma nivå som resten av fotograferna i min stad så har jag inte fått något svar tillbaka. Med all förståelse, jag skulle inte heller anlita någon som inte har några bilder visa upp. Även om jag själv var säker på att jag skulle göra ett bra jobb, så är det svårt för kunden att veta det.

Absolut. Bra poäng.
Strategierna jag beskriver i bloggserien utgår ifrån att man redan behärskar handverket och har en portfolio att visa upp.
Som du säger så är vägen dessförrinnan inte helt spikrak, och man kan behöva göra en hel del billiga jobb för att få ihop sin portfolio och skaffa sig erfarenhet. Inget fel med det.

Absolut. Bra poäng.
Strategierna jag beskriver i bloggserien utgår ifrån att man redan behärskar handverket och har en portfolio att visa upp.
Som du säger så är vägen dessförrinnan inte helt spikrak, och man kan behöva göra en hel del billiga jobb för att få ihop sin portfolio och skaffa sig erfarenhet. Inget fel med det.

Eftersom det kommer nya fotografer/frilansare hela tiden som prisar sig in så blir det i praktiken en rejäl prissänkning och bara de som gör det som hobby kan fortsätta.

Det är inte så konstigt att det sämst betalda jobbet nu är fotograf.

Eftersom det kommer nya fotografer/frilansare hela tiden som prisar sig in så blir det i praktiken en rejäl prissänkning och bara de som gör det som hobby kan fortsätta.

Och eftersom kunderna inte bara går på pris så stämmer det inte. Det finns uppdrag som går åt dem som lägger lägst pris, men det har aldrig hänt mig att jag tappat ett uppdrag av den anledningen.

Alla fotografer tjänar inte lika mycket. Skillnaderna är enorma. Vissa etablerade kommersiella fotografer kan ta ut en väl tilltagen vd-lön.

Jag känner frilansade make-up-artister, journalister och yrkesmusiker. De beskriver en verklighet som är sämre än den jag känner för någon av de frilansfotografer jag känner. Men visst kan det vara en kamp att få lönsamhet i sin verksamhet, särskilt de första åren.

Edit: språkfel

Senast ändrad:

Det ligger väldigt mycket i det du säger.

För den som är ny, och inte har en portfolio att visa upp har jag dock ett förslag.
Sätt från dag 1 upp en "ordinarie" prislista ligger i nivå med SFF:s/BLF:s "prisguider".

Starta sedan upp med ett tidsbegränsat "introduktionserbjudande".
Där du visar upp din "ordinarie" prislista. Och vilket erbjudande du erbjuder i uppstarten.

Gör det tydligt att det är tidsbegränsat.
För både dig själv och din omgivning.

I sammanhanget, kan och bör det sägas en annan sak.
Att sätta för lågt pris, är dåligt ur marknadsföringsperspektiv.
Det är egentligen samma sak som att säga att man håller låg kvalité.

Jag håller inte riktigt med, allt är inte svart och vitt. Ola, du som är utvecklare vet att det finns juniorutvecklare, samt att det finns senorutvecklare osv och konsultens timpris utgår från det. Hur ska man som ny fotograf kunna motivera att ta lika mycket timpris som en fotograf som har jobbat 15 år i yrket? På samma sätt är det svårt att utgå från SFF:s/BLF:s "prisguider" när man bort på en mindre ort, jämfört om man bor i tex Stockholm.

Nu har jag personligen tagit bra betalt av mina företagskunder, men jag ser egentligen inga problem med att vara lite billigare från börjat tills man byggt upp mer erfarenhet och en bättre portfolio. När man sen känner sig redo att höja priserna så gör man det, antingen så får man behålla sina befintliga kunder, eller så får man försöka skaffa sig nya som värdesätter yrkeskunskapen man byggt upp.

Peter Hurley som är en av New York´s, kanske USA´s, bättre betalda porträttfotografer började fota folk gratis för att bygga upp sin portfolio. Sen har han steg för steg höjt priser till hans nuvarande nivåer.

Jag håller inte riktigt med, allt är inte svart och vitt. Ola, du som är utvecklare vet att det finns juniorutvecklare, samt att det finns senorutvecklare osv och konsultens timpris utgår från det. Hur ska man som ny fotograf kunna motivera att ta lika mycket timpris som en fotograf som har jobbat 15 år i yrket? På samma sätt är det svårt att utgå från SFF:s/BLF:s "prisguider" när man bort på en mindre ort, jämfört om man bor i tex Stockholm.

Nu har jag personligen tagit bra betalt av mina företagskunder, men jag ser egentligen inga problem med att vara lite billigare från börjat tills man byggt upp mer erfarenhet och en bättre portfolio. När man sen känner sig redo att höja priserna så gör man det, antingen så får man behålla sina befintliga kunder, eller så får man försöka skaffa sig nya som värdesätter yrkeskunskapen man byggt upp.

Peter Hurley som är en av New York´s, kanske USA´s, bättre betalda porträttfotografer började fota folk gratis för att bygga upp sin portfolio. Sen har han steg för steg höjt priser till hans nuvarande nivåer.

Jo det är nog en vanlig karriärväg och eftersom utrustningarna blivit så billiga är det förstås fler som provar sina vingar.

Jag vet en fotograf som gav upp efter 20 år, erfarenhet hade han i massor men det gick helt enkelt inte att få tillräckligt betalt så han kunde leva på det längre.

Många kollegor som börjat eget har inte prisat sig in och juniorer tjänar inte så lite som de nog borde. Det är svårt att jämföra branscher men intressant.

Stämmer det inte att priserna för t ex bröllopsfotografering och mäklarfotografering sjunkit?

Du var inte så specifik utan uttalande dig svepande:

Så enkelt är det inte. Verkligheten är mer komplex. Men det stämmer i vissa sammanhang, som jag skrev (och som du nämner ovan).

Det finns uppdrag som går åt dem som lägger lägst pris, men det har aldrig hänt mig att jag tappat ett uppdrag av den anledningen.

Du var inte så specifik utan uttalande dig svepande:

Så enkelt är det inte. Verkligheten är mer komplex. Men det stämmer i vissa sammanhang, som jag skrev (och som du nämner ovan).

Jag försökte konkretisera med kända exempel. Kom gärna med motexempel.

Det kommer alltid vara så att de som är duktiga klarar sig medans de som är medelmåttiga eller inflexibla halkar efter.

Nog har antalet som vill frilansa ökat rätt ordentligt sista åren samtidigt som tidigare arbetsgivare avskedar sina fotografer. Sen kommer bildbyråerna och kapar åt sig av standardbild segmentet.

Att sätta för lågt pris, är dåligt ur marknadsföringsperspektiv.
Det är egentligen samma sak som att säga att man håller låg kvalité.

Så allt som är billigt är bara skit, vad kör du för bil, för du måste ju förstå att det argumentet är bara skitsnack och inget annat.
Det finns säkert bra fotografer som är billigare än någon annan, men då är dom enligt dig bara skit.

Jag tycker att det Adam har skrivit är bra. så jag bugar och lyftar på hatten för dig Adam!

Jag försökte konkretisera med kända exempel. Kom gärna med motexempel.

Nej. Ditt första inlägg innehöll inte ett enda exempel.

Däremot innehöll ditt andra inlägg två exempel, och jag sa inte emot.

Det kommer alltid vara så att de som är duktiga klarar sig medans de som är medelmåttiga eller inflexibla halkar efter.

Naturligtvis. Det är ju en fri marknad utan något begränsning i hur många som kan komma in på marknaden. Vissa yrken kräver formell utbildning och då finns det en reglering av hur många som ger sig in i leken.

Jag tycker det är viktigt att säga, precis som du är inne på, att man kan klara sig om man har begåvning och gör rätt. Min fotografkarriär hade varit rakare om jag inte fått höra att det var nästan omöjligt att lyckas jobba som fotograf från flera håll.

QUOTE]Nog har antalet som vill frilansa ökat rätt ordentligt sista åren samtidigt som tidigare arbetsgivare avskedar sina fotografer. Sen kommer bildbyråerna och kapar åt sig av standardbild segmentet.[/QUOTE]

Det är svårt att veta hur många frilansare som finns. Men det är helt klart att antalet fasta anställningar blir färre.

Men man måste också skilja mellan olika fotografgenrer. För kommersiella fotografer har anställning knappt varit ett alternativ på 50 år, om ens någonsin. För pressfotografer har det skett en förändring där fasta jobb är närapå en utopi. Det är frilans eller korta vikariat som gäller. Den enda fördelen med det är att det finns en rotation på arbetsmarknaden. Det är inte så svårt att få ett vikariat.

Den allmänna bilden av ett yrke stämmer inte alltid. Journalistförbundet gjorde en studie för några år sedan där de tittade på hur många utexaminerade journalister som jobbade inom yrket efter 5 år. Siffran var 80 procent. Det är förhållandevis högt. Men antalet fast anställda var inte så hög.

Så allt som är billigt är bara skit, vad kör du för bil, för du måste ju förstå att det argumentet är bara skitsnack och inget annat.
Det finns säkert bra fotografer som är billigare än någon annan, men då är dom enligt dig bara skit.

Läs vad SportSkjutaren skrivit igen. Jag tror att du har missupfattat vad han menar.

Jag tolkar inte SportSkjutaren som att han tror att billiga fotografer är skit. Men däremot är det lätt att andra får intrycket att en fotograf är billig för att hen är sämre.

Adam har varit inne på liknande tankebanor med sitt Skoda-exempel.

Jag tycker att det Adam har skrivit är bra. så jag bugar och lyftar på hatten för dig Adam!

Det är ju du som läser som han med hornen läser Bibeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar