Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skanner till 120-film?
- Trådstartare Niklasfoto
- Start datum
Magnus L Andersson
Medlem
Vad kostade en sådan ?
Tyvärr en hel del (25'), men enligt tester på nätet är den värd det...
Magnus
Znutt
Aktiv medlem
Testat.......
Hej
Har nu knåpat med en låda!
Lådan är av plåt så den är blank på insidan. Tänkte ha den som typ diffusor box. Köra in ljuset från ena sidan.
Opalskivan är 20x15 cm och lådan ca 18x28 (tror det är en gammal ikea låda). Gjorde en trä ram.
Försökte med en 50 wattare halogen lampa (vanlig). Kändes som om den inte räckte till riktigt för att lysa upp. Tiden blev lite lång vid bl 5.6 (kändes som ett bra värde bästa skärpa och lite lagom skärpdjup för ev bubbligheter) och en närmare kontroll av jämnheten på belysningen så var den ej tillräcklig för mig.
Så jag provade med en blixt. Detta fungerade mycket bättre både tidmässigt och jämnhet.
Kräva nog mindre låda och mer diffusorer och belysning underifrån direkt, eller mer effekt om man ska ha halogen.
Men med blixt funkar det kanon. Problemet är ju att det är svart innan man tar kortet. Så jag monterade en lite 10w halogen i botten å lådan under skivan bara för att ge inställnings ljus. Funkade kanon
Första testen se
http://www.flickr.com/photos/58632331@N08/11646291403/in/photostream/
Ska nu fixa lite avmaskningar och ramar för att få filmen plan.
Hej
Lådan är av plåt så den är blank på insidan. Tänkte ha den som typ diffusor box. Köra in ljuset från ena sidan.
Opalskivan är 20x15 cm och lådan ca 18x28 (tror det är en gammal ikea låda). Gjorde en trä ram.
Försökte med en 50 wattare halogen lampa (vanlig). Kändes som om den inte räckte till riktigt för att lysa upp. Tiden blev lite lång vid bl 5.6 (kändes som ett bra värde bästa skärpa och lite lagom skärpdjup för ev bubbligheter) och en närmare kontroll av jämnheten på belysningen så var den ej tillräcklig för mig.
Så jag provade med en blixt. Detta fungerade mycket bättre både tidmässigt och jämnhet.
Kräva nog mindre låda och mer diffusorer och belysning underifrån direkt, eller mer effekt om man ska ha halogen.
Men med blixt funkar det kanon. Problemet är ju att det är svart innan man tar kortet. Så jag monterade en lite 10w halogen i botten å lådan under skivan bara för att ge inställnings ljus. Funkade kanon
Första testen se
Bilagor
esbtse
Aktiv medlem
Jag har en Nikon LS-9000
Jag har en Nikon LS-9000
Misstänker att man måste ha ett annat skanner program till Win 8. medföljande program ärr gjord för XP och Wista. Köpte begangnad för 12000 kr år 08
Jag har en Nikon LS-9000
Misstänker att man måste ha ett annat skanner program till Win 8. medföljande program ärr gjord för XP och Wista. Köpte begangnad för 12000 kr år 08
Hej!
Om någon skulle kunna rekommendera en bra scanner till 120 film och ungefärlig kostnad skulle jag bli mycket glad.
Med vänliga hälsningar
Niklas
stefohl
Aktiv medlem
Hej
Första testen se
Blixt är en bra lösning. Bra spektral fördelning, inga problem med värme, korta exponeringstider.
stefohl
Aktiv medlem
Jag har en Nikon LS-9000
Silverfast eller Vuescan är bra skanningsprogram.
Magnus L Andersson
Medlem
Silverfast eller Vuescan är bra skanningsprogram.
Vill dock betona att Silverfast kräver en hel del tid att lära sig du manualer av kvalitet lyser med sin frånvaro.
/magnus
esbtse
Aktiv medlem
Vill dock betona att Silverfast kräver en hel del tid att lära sig du manualer av kvalitet lyser med sin frånvaro.
/magnus
Dator har krashat och ingen ide att lägga ner pengar på en 8 år gammal dator,
Skall köpa ny dator till sommaren så då måste jag skaffa nytt skanner program hoppas kunna ha Wiin 7 Prof i denna. Typiskt att dator krashade när jag var på väg att sälja min LS-5000. Behöver ej två skanners och jag har sålt mina analoga småbildskamror. Har dock kvar mellanformat för nattfotografi..
Tror att jag har haft en enklare licens av silverfast. Minns inte om den kan utflöra multipel skann och analog Gain adjust. Har provat på Vuescan men minns inte hur den var.
/Thomas
Znutt
Aktiv medlem
Dator har krashat och ingen ide att lägga ner pengar på en 8 år gammal dator,
Skall köpa ny dator till sommaren så då måste jag skaffa nytt skanner program hoppas kunna ha Wiin 7 Prof i denna.
Kör med dubbla OS med start program så kan du installera xp på en partition och använda gamla prg varan
esbtse
Aktiv medlem
Kör med dubbla OS med start program så kan du installera xp på en partition och använda gamla prg varan
Tack för tippset. Jag föredrar Nikons program
Znutt
Aktiv medlem
Har för mig att jag läst at Minoltas scannrar funkar på nyare datorer (vet ej om det var 64 bitas) om man först installerar vuescan. Räcker med demo versionen så man får med nyare drivrutinerna. Sedan kan man köra den gamla prg varan. Dock USB. Nikon har kanske SCSI ??Kanske värt att googla efter
esbtse
Aktiv medlem
Har för mig att jag läst at Minoltas scannrar funkar på nyare datorer (vet ej om det var 64 bitas) om man först installerar vuescan. Räcker med demo versionen så man får med nyare drivrutinerna. Sedan kan man köra den gamla prg varan. Dock USB. Nikon har kanske SCSI ??Kanske värt att googla efter
Nikon har USB
Skall prova med Vuescan på bärbara datorn så jag får loss LS-5000 till försäljning.