Annons

AE/AF-lås osv

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ganska ny inom DSLR.

Funderat rätt mycket senaste tiden på det här med AE/AF-låsknappen, och även AE-lås via halvtryck av slutarknappen.

Vad rekomenderar ni?

Jag fokuserar oftast med mitten-punkten med min D5100. Sen håller jag inne slutarknappen för att behålla fokus men för att komponera om bilden.
Men då ändras ju exponeringen. Oftast vill man väl behålla exponeringen, eller?

Ett tag hade jag både fokuslås och exponeringslås genom halvtryckt slutarknapp. Men vet inte om det kändes helt ok.

Går ju även att låsa både exponering och fokus med AE/AF-knappen. Och även ställa in så att exponering behålls tills man tryckt på knappen igen (dvs ej behöver hålla nere den).

Och sen något som är delvis relaterat.
Ljusmätningen.
Matrix, Center weighted resp spot meetering.
Behåller alla dessa sina respektive mätvärden när man låst exponering och komponerar om, eller arbetar någon eller några av dem helt vid sidan av exponeringen?

Blev lite rörigt, men jag tror ni förstår.
 
Försök att hålla reda på om du oftast vill låsa fokus eller exponering. Lägg det du oftast vill låsa på avtryckaren och den andra låsningen på tumknappen. Jag vill sällan låsa bägge i samma punkt om de inte redan sitter där jag tar bilden.

Det finns inget facit på din fråga; det måste bli personliga preferenser.

Per.
 
En stor fördel med tumfokusering, tycker jag, är att det är väldigt enkelt att välja om jag vill autofokusera eller om jag vill göra det manuellt utan att ställa om AF/MF-väljaren. Vill jag fokusera manuellt gör jag det och låter bara bli att använda tummen. Vid sportfoto vill jag ofta förfokusera på något och kan då använda AF med tummen sen släppa knappen eller t o m lägga ifrån mig kameran och vet att den inte fokuserar om när jag sen trycker på avtryckaren.
 
Tack för era svar.

Vad säger ni om de olika mätmetoderna? Hur ändras mätningen vid de olika när man komponerar om?

Har för mig att jag läst att matrix mäter om när man komponerar om. Är mätningen samma som exponering? Dvs om jag låser exponering så låses mätningen också. Och görs det även vid matrix då?

Vid Center och Spot har jag för mig att de går efter fokuspunkten. Hur blir det om jag fokuserar med mittpunkten och sedan komponerar om då? :S
 
Jag är inte säker på att D5100 har alla inställningar som krävs för att folusera med AF-ON på ett vettigt sätt. Som jag minns det kan man inte ställa in slutarprioritet, den måste vara på avtryckare och inte på fokus.

Jag skulle ha satt fokus på avtryckaren och AE-lås på på AE-L/AF-L.
 
Jag har AE-lås på AE/AF-knappen på min D5100 eftersom det gör det mycket lättare att använda gråkort.
 
Men bör man inte alltid låsa exponeringen på fokusobjektet när man fokuserar följt av omkomponerar?

Dum fråga kanske: När brukar man generellt vilja låsa en helt annorlunda exponering än den som blir vid avtrycket? (Förutom då enligt fråga ovan, när man fokuserar på tex en person och sedan komponerar om.)

Och hur påverkar omkomponering de olika meetering-metoderna egentligen? Ingen som vill förklara det? :p

Sent from my Galaxy SIII
 
Jag är inte säker på att D5100 har alla inställningar som krävs för att folusera med AF-ON på ett vettigt sätt. Som jag minns det kan man inte ställa in slutarprioritet, den måste vara på avtryckare och inte på fokus.

Jag skulle ha satt fokus på avtryckaren och AE-lås på på AE-L/AF-L.

Förstår inte vad det är du menar att D5100 ev saknar?
 
Det är något du aldrig märker av när du fokuserar med avtryckaren, men det går inte att ta en bild om kameran inte hittat fokus. När man halvtrycker med avtryckaren och komponerar om räknar kameran det som att man har fokus, men när man fokuserar med AF-ON och släpper knappen räknar kameran inte det som att man haar fokus. Därför måste man låta kameran ta en bild även om motivet inte är i fokus och det är den inställningen jag tror D5100 saknar.
 
Det är något du aldrig märker av när du fokuserar med avtryckaren, men det går inte att ta en bild om kameran inte hittat fokus. När man halvtrycker med avtryckaren och komponerar om räknar kameran det som att man har fokus, men när man fokuserar med AF-ON och släpper knappen räknar kameran inte det som att man haar fokus. Därför måste man låta kameran ta en bild även om motivet inte är i fokus och det är den inställningen jag tror D5100 saknar.
Jag är inte helt 100 på vad du menar, men fokusprioritet eller avtryckarprioritet går att välja i menyn på en D5100. Det är dock oerhört mycket smidigare att bara knäppa över objekitvet i MF-läge om kameran tycker att den inte vill låta dig trycka av för att du inte har fokus.
 
Jag är inte helt 100 på vad du menar, men fokusprioritet eller avtryckarprioritet går att välja i menyn på en D5100. Det är dock oerhört mycket smidigare att bara knäppa över objekitvet i MF-läge om kameran tycker att den inte vill låta dig trycka av för att du inte har fokus.

Ok, det var precis det jag menade. Då hade jag fel där, men stämmer det inte att andra enkla modeller saknar den inställningen? Jag försökte få till tumfokus på en D5000 en gång men jag lyckades aldrig avaktivera fokusprioriteten.

För mig är det inget alternativ att knäppa över på M, då kan jag lika gärna fokusera med avtryckaren. Vinsten med tumfokus är ju att man både kan fokusera kontinuerligt, låsa fokus och komponera och fokusera manuellt utan att ändra något alls.
 
Hej Micke,

Jag har inte D5100(utan en D7000) och labbar lite med AF-ON samt AE-L fram och tillbaka.

Jag skulle rekommendera att du sättar slutarprioritet på avtryckaren.
och att du har AE-L på avtryckaren, programmera sedan AE-L/AF-L knappen till AF-ON.

Välj sedan AF-C.

Då kan du:
1. fokusera på ett stillastående objekt med 'ett' tryck på AF-ON knappen
2. sikta på det som du vill skall bestämma exponeringen/ljuset och lås det med halvtryck på slutaren
3. komponera om och ta bilden.

Alternativt håll in AF-ON knappen och sikta på ett rörligt objekt.
Skjut med avtryckaren(blir lite svårt att komponera om då)

Eller också så sätter du bara AE-L på AE-L/AF-L knappen och först siktar på lämpligt objekt för
att låsa exponeringen och sedan rikta om för att trycka ner slutaren halvvägs för att låsa fokuseringen och sedan komponera om.
Dock måste du då ha valt AF-S.

Hur de olika mätmetoderna påverkar(spot/centrum/matris) är jag inte 100 på än, tacksam för kommentarer. Men jag har inte märkt några stora skillnader(kör mest centrumvägt).

Hoppas detta är till någon hjälp
 
För mig är det inget alternativ att knäppa över på M, då kan jag lika gärna fokusera med avtryckaren. Vinsten med tumfokus är ju att man både kan fokusera kontinuerligt, låsa fokus och komponera och fokusera manuellt utan att ändra något alls.
Jag tror inte att du förstår vad jag menar. Om man har valt fokusprioritet så tar kameran ingen bild om den inte tycker att den har fokus, detta oavsett om man fokuserar med avtryckaren eller AE/AF-knappen. För att då få kameran att ta an bild så är det oerhört mycket lättare att bara knäppa om en switch på objektivet än att behöva gå in i menyn och välja avtryckarprioritet i stället.

För mig är det självklart att ha AE-lås (lock & hold) på AE/AF-knappen. Det gör att jag kan använda samma exponeringsinställning för flera bilder (nästan nödvändigt om man ska klistra ihop bilder till ett panorama) och det gör också att jag kan låsa exponeringen på ett gråkort och sedan släppa kameran för att stoppa gråkortet i fickan.
 
AF-ON finns på D5100, som några nämner här ovan. :)
Testade det lite igår men det kändes helt snett, troligtvis mest pga ovana.

Men som jag förstår det är anledningen att köra på detta sätt om man kör AF-C och ändå vill låsa fokus, eller? Men varför vill man det om man kör AF-C? Då är det ju meningen att man vill fookusera om, dvs följa ett objekt.

Vad är er generella bild vid omkomponering; Om man fokuserar nästan utestluande med mittpunkten, vilket jag gillar (istället för att fippla runt och byta fokuspunkter vilket tar tid), och sedan komponerar om. Vill man då låsa exponeringen som den är med objektet i mitten eller vill man att den ändras när man komponerar om. Jag förstår att det är olika i olika lägen och även enligt tycke och smak. Men vad är "normalt" så att säga?
 
AF-ON finns på D5100, som några nämner här ovan. :)
Testade det lite igår men det kändes helt snett, troligtvis mest pga ovana.

Men som jag förstår det är anledningen att köra på detta sätt om man kör AF-C och ändå vill låsa fokus, eller? Men varför vill man det om man kör AF-C? Då är det ju meningen att man vill fookusera om, dvs följa ett objekt.

Vad är er generella bild vid omkomponering; Om man fokuserar nästan utestluande med mittpunkten, vilket jag gillar (istället för att fippla runt och byta fokuspunkter vilket tar tid), och sedan komponerar om. Vill man då låsa exponeringen som den är med objektet i mitten eller vill man att den ändras när man komponerar om. Jag förstår att det är olika i olika lägen och även enligt tycke och smak. Men vad är "normalt" så att säga?

Jag nämnde lite fördelar med tumfokusering i inlägg 3, http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1910462&postcount=3.

När jag fotar sport t ex som hockeyn i går så har jag i stort set kameran i AF-C, fast det heter inte så på min Canon. Oftast vill jag ju att fokus ska följa objektet men inte alltid. T ex så kan jag vid ett power play i hockey förfokusera på målvakten och ta stöd med kameran och monopoden ha den riktad mot målet men samtidigt höja blicken från sökaren och hålla mer koll på spelet och se när t ex en back är på väg att skjuta och då börja skjuta och veta att fokus ligger vid målvakten/målet. Utan att ha vetenskaplig grund för det så vill jag nog säga att majoriteten av de som skjuter sport använder sig av tumfokusering.

Vi omkomponering så kan det ställa till det, speciellt om du är nära objektet och med vidvinkel om du t ex först fokuserar med mittpunkten mot en persons öga och sen omkomponerar så är det lätt hänt att du inte längre har fokus riktigt på ögat. Dels på grund av ändrat avstånd och på annan vinkel mot sensorplanet. Håller du därmed kameran i rätt komponeringsposition och istället flyttar fokuspunkten så blir det mer exakt. Sen hur mycket en omkomponering påverkar fokus och skärpa beror ju på hur stort skärpedjup du har vid det aktuella tillfället. Sen vet jag inte hur enkelt det är att flytta fokuspunkten på din kamera, själv använder jag höger tumme och joysticken på mina Canon 1D
 
Jag nämnde lite fördelar med tumfokusering i inlägg 3, http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1910462&postcount=3.

När jag fotar sport t ex som hockeyn i går så har jag i stort set kameran i AF-C, fast det heter inte så på min Canon. Oftast vill jag ju att fokus ska följa objektet men inte alltid. T ex så kan jag vid ett power play i hockey förfokusera på målvakten och ta stöd med kameran och monopoden ha den riktad mot målet men samtidigt höja blicken från sökaren och hålla mer koll på spelet och se när t ex en back är på väg att skjuta och då börja skjuta och veta att fokus ligger vid målvakten/målet. Utan att ha vetenskaplig grund för det så vill jag nog säga att majoriteten av de som skjuter sport använder sig av tumfokusering.

Vi omkomponering så kan det ställa till det, speciellt om du är nära objektet och med vidvinkel om du t ex först fokuserar med mittpunkten mot en persons öga och sen omkomponerar så är det lätt hänt att du inte längre har fokus riktigt på ögat. Dels på grund av ändrat avstånd och på annan vinkel mot sensorplanet. Håller du därmed kameran i rätt komponeringsposition och istället flyttar fokuspunkten så blir det mer exakt. Sen hur mycket en omkomponering påverkar fokus och skärpa beror ju på hur stort skärpedjup du har vid det aktuella tillfället. Sen vet jag inte hur enkelt det är att flytta fokuspunkten på din kamera, själv använder jag höger tumme och joysticken på mina Canon 1D

Jag förstår fördelen med detta vid fotografering av sport eller dylikt.
Men jag kanske bara är dum och lite trött nu, men vad gör det för verklige skillnad mot att fokusera med avtryckaren? Är det att du inte behöver hålla inne AE/AL-knappen om du fokuserar med den, du trycker en gång, får fokus och släpper sedan?
Men hur blir det med exponeringen, hur låser du den. Kanske inte är möjligt att bry sig om i sportfotografering i och för sig?

Men jag undrar mer gällande stillastående objekt, eftersom det är extremt svårt att komponera om vid rörliga objekt (då håller jag med om att man i stort sett måste byta fokuspunkt).
Vill man oftast låsa exponeringen med stillastående (eller i stort sett stillastående) objekt med objektet i mitten eller brukar man ofta låta exponeringen följa med omkomponeringen?

Har fortfarande inte förstått hur de olika mätmetoderna (matrix, center, spot) funkar vid omkomponering. Om man låser exponeringen. Mäts inget om då, oavsett mätmetod? Verkar enligt många artiklar som att center wighted ALLTID mäter i mitten, oavsett om man låser exponering och komponerar om. Stämmer verkligen det?
 
...Är det att du inte behöver hålla inne AE/AL-knappen om du fokuserar med den, du trycker en gång, får fokus och släpper sedan?

Stämmer och jag kan väldigt enkel välja om jag vill följa ett objekt eller fokusera på en punkt och låta fokus ligga kvar där. Jag använder ju flera kameror när jag fotar sport och ibland vill man ha en hängades på sidan som är förfokuserad på en viss punkt ifall något händer där och kan då bara slita upp kameran och skjuta och veta att fokuseringen är klar.

Men hur blir det med exponeringen, hur låser du den. Kanske inte är möjligt att bry sig om i sportfotografering i och för sig?

Visst är exponeringen viktig även vid sportfoto och jag kör oftast manuell exponering vid sportfoto. Om det är väldigt stora variationer i ljus, t ex sol- och skuggområden på en fotbollsplan så kan jag köra bländar- eller slutarprioritet och låta kameran sköta exponeringen och justerar med kompensering.

Men jag undrar mer gällande stillastående objekt, eftersom det är extremt svårt att komponera om vid rörliga objekt (då håller jag med om att man i stort sett måste byta fokuspunkt).
Vill man oftast låsa exponeringen med stillastående (eller i stort sett stillastående) objekt med objektet i mitten eller brukar man ofta låta exponeringen följa med omkomponeringen?

Vad du vill ljusmäta mot är ju helt och hållet beroende på vad du vill med din bild och vad du vill ha för resultat.

Jag har ofta, i de fall jag inte kör manuellt, kameran inställd så att fokusering och exp-mätning startar med tummen och när jag trycker ned avtryckaren halvvägs så låser jag exponeringen. På det viset kan jag välja vad jag vill exponeringsmäta mot. Om det inte är rörliga mål, t ex landskap porträtt eller liknande så har jag AF normalt i singel, tror det är AF-S på Nikoniska.


Har fortfarande inte förstått hur de olika mätmetoderna (matrix, center, spot) funkar vid omkomponering. Om man låser exponeringen. Mäts inget om då, oavsett mätmetod? Verkar enligt många artiklar som att center wighted ALLTID mäter i mitten, oavsett om man låser exponering och komponerar om. Stämmer verkligen det?

Vet inte hur det är i din kamera men i mina så slutar mätningen om jag låser exponeringen och tycker det verkar konstigt om Nikon skulle vara annorlunda på den punkten. Har man låst exponeringen så vill man ju just att den inte ska ändra sig oavsett vilken mätmetod som används.
 
Tack för svaren.

Vilken mätmetod använder du oftast?

Har förstått att en del använder spot meetering nästan hela tiden. Men har även läst många artikar och inlägg om att man ska vara lite sparsam med denna. Mest användbar om man ska t.ex. ta en bild på en människa i starkt motljus, eller möjligtvis omvänt, i mörker.

Det jag fortfarande inte fått kläm på är hur de olika mätmetoderna låser sig fast i mitten eller vid fokuspunkten och hur de olika flyttar med vid omkomponering osv.
 
Kameran står för det mesta på evaluerande ljusmätning, men sen kollar jag histogrammet och displayen för att se att det verkar riktigt och som jag vill ha det.

Det är väl normalt bara spotmätningen mätningen från mittpunkten till en annan fokuspunkt och vad jag vet så gäller inte det alla kameror, en del kan bara använda mittpunkten.


Så här står det i min manual

Evaluerande ljusmätning
Det här är en allmän ljusmätmetod som även passar för motiv i motljus. Kameran ställer automatiskt in exponeringen för att passa motivet. (Not: Kameran vet ju inte vad du fotar och hur du vill ha bilden så helt perfekt kan den ju inte mäta alla gånger även om det ska vara automagiskt.)

Utsnittsmätning
Effektivt när bakgrunden är mycket ljusare än motivet pga. exempelvis motljus. Ljusmätningen viktas i mitten, med en yta på cirka 13,5 % av sökarens hela yta.

Spotmätning
Metoden används för att mäta ljuset vid en viss punkt i ett motiv. Ljusmätningen viktas i mitten, med en yta på cirka 3,8 % av sökarens hela yta.

Centrumvägd genomsnittsmätning
Ljusmätningen viktas i mitten och sedan görs en genomsnittlig mätning för hela bilden.

Spotmätning länkad till AF-punkt
0: Ej möjlig (använd centrerad AF-punkt)
1: Möjlig (använd aktiv AF-punkt)
Jag kan alltså välja om spotmätningen ska använda sig av centrum eller vald AF-punkt

 
Det verkar åtminstone som att om man låser exponeringen så kommer ljusmätningen att låsas också, även med spot meetering. (?) Är väl logiskt förvisso. Men är man lite nybörjare och även tänker lite för mycket ibland så dycker funderingar upp.

Det bästa är såklart att bara vara glad och dra ut och fota på som vanligt. Och i speciella situationer börja tänka till lite och börja fippla med ljusmätning, vart man ska mäta osv.

Det mesta jag fotar/kommer fota kommer inte ge tillräckligt med tid för att hålla på och mäta och mäta om ändå. Och det är väl oftast det som ger de roligaste bilderna. Det är trots allt innehållet som är det viktigaste. Hellre en rolig bild som är lite sämre exponerad/ljusmätt än en tråkigare perfekt bild.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.