Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup av Win 7 64-bit

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Fick flera meddelanden om att disken höll på att krascha varje gång jag startar datorn och jag
gjorde en "spegling" som rekommenderades av windows.

Denna lades på enhet D: som är en av mina 4 diskar.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, alla filerna i mappen som skapades kan jag inte öppna.
Mappen heter WinwowsImageBackup.

Hur ska jag kunna använda den, alltså låta enheten D: bli C: med alla program sparade.
Har aldrig gjort detta tidigare och hoppas någon nu kan tipsa mig.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Hejsan.

Fick flera meddelanden om att disken höll på att krascha varje gång jag startar datorn och jag
gjorde en "spegling" som rekommenderades av windows.

Denna lades på enhet D: som är en av mina 4 diskar.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, alla filerna i mappen som skapades kan jag inte öppna.
Mappen heter WinwowsImageBackup.

Hur ska jag kunna använda den, alltså låta enheten D: bli C: med alla program sparade.
Har aldrig gjort detta tidigare och hoppas någon nu kan tipsa mig.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Det du har gjort är inte en spegling utan en backup. För att komma åt filerna i mappen på D, måste du antingen göra en restore eller högerklicka en fil på C och kan där välja att återställa versioner från tidigare backup:er.

Skulle din C-disk krasha, så får du installera Win7 igen från DVDn och kan sedan göra en restore och få tillbaka allt som du hade det innan.

Om nu S.M.A.R.T (inbygd diagnostik i diskarna) börjat slänga ifrån sig varningar så brukar oftast livslängden inte vara så lång på disken.

Enklast är kanske att skaffa en ny disk och göra en spegling till den, finns fler program att tanka hem gratis från internet för det. Ofta kommer det med program för det när man köper ny disk. Efter att du gjort speglingen så får du ta ur den trasiga disken och ställa in BIOS att boota från den nya disken. Om den nya disken är större får du sedan i Windows diskhanterare välja extend så utökas partitionen så att hela nya disken utnyttjas.

/Karl

Det du har gjort är inte en spegling utan en backup. För att komma åt filerna i mappen på D, måste du antingen göra en restore eller högerklicka en fil på C och kan där välja att återställa versioner från tidigare backup:er.

Skulle din C-disk krasha, så får du installera Win7 igen från DVDn och kan sedan göra en restore och få tillbaka allt som du hade det innan.

Om nu S.M.A.R.T (inbygd diagnostik i diskarna) börjat slänga ifrån sig varningar så brukar oftast livslängden inte vara så lång på disken.

Enklast är kanske att skaffa en ny disk och göra en spegling till den, finns fler program att tanka hem gratis från internet för det. Ofta kommer det med program för det när man köper ny disk. Efter att du gjort speglingen så får du ta ur den trasiga disken och ställa in BIOS att boota från den nya disken. Om den nya disken är större får du sedan i Windows diskhanterare välja extend så utökas partitionen så att hela nya disken utnyttjas.

/Karl

Ok,tack.

Kan du kanske rekommenderas något smidigt program för att spela disken?

Mvh julle.

Tusen tusen tack ;-)

Speglingen fick jobba under natten.
Sedan var det bara att dra ur den gamla disken och den nya startade upp.
Så smidigt, behövde inte ens ändra bootordningen i BIOS, den nya fick med automatik C:.

TACK FÖR HJÄLPEN!

MVH Julle.

Jo, det brukar gå bra. Skönt att du hann fixa det hela innan disken dog.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar