Annons

Prishöjning på D800 och D4 även i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

mvesterinen

Ny medlem
Enligt nikonrumors.com har Nikon England höjt priset på D800 och D4 med 200£ respektive 500£ dom skyller på ett "systemfel" och tydligen kommer flera länder införa samma höjning bl.a. Norge.

Har någon hört något om samma sak kommer ske i Sverige?

Enligt nikonrumors.com har Nikon England höjt priset på D800 och D4 med 200£ respektive 500£ dom skyller på ett "systemfel" och tydligen kommer flera länder införa samma höjning bl.a. Norge.

Har någon hört något om samma sak kommer ske i Sverige?

Systemfel? Ehh, eller så passar man på att dra upp priset medan hypen är stark nog, och recensionerna pekar på att den slår 5D Mk.III på fingrarna.
Antagligen har väl någon marknadsundersökningskille fått baken grillad för att man inte tog ut en bättre marginal redan från början, trots att buzzwords som megapixel hade högre värden än största konkurrenten.

Håller med att systemfel känns väldigt fabricerat. Just nu kan vi bara hålla tummarna att det svenska priset är korrekt från början. Fast tar man det "nya" engelska priset på 2599£ så blir det 27700kr :-(

Vi lär nog få mera klarhet i detta imorgon.

Dom som förbokat.............

Dom som förbokat/ställt sig i kö för 24.995:- kommer dom oxå att bli drabbade av ev prishöjning?
(Jag tillhör inte den skaran) men tycker synd om dom som räknat med det priset :-(. Personligen tycker jag priset var väldigt lågt satt på kameran ifrån början men jag tycker inte att dom som beställt den ska bli drabbade av en ev kraftig höjning.................

Personligen tror jag inte prishöjningarna är unikt för ett visst specifikt land utan det lär drabba alla länder för eller senare.

Ryssland D800:

http://translate.google.com/transla...8/?PHPSESSID=bb3ee52311d60e537390a13a81d7ac5b

D4:

http://translate.google.com/transla...3/?PHPSESSID=bb3ee52311d60e537390a13a81d7ac5b

Ingen tror väl på ett systemfel...känns mest som en billig ursäkt för att dom gjort en riktig miss när det gäller prissättningen...dom hade garanterat sålt lika många om dom hade prissatt den till 30000sek .

Systemfel? Ehh, eller så passar man på att dra upp priset medan hypen är stark nog, och recensionerna pekar på att den slår 5D Mk.III på fingrarna.
Antagligen har väl någon marknadsundersökningskille fått baken grillad för att man inte tog ut en bättre marginal redan från början, trots att buzzwords som megapixel hade högre värden än största konkurrenten.

Vi får skylla oss själva. När internet är full av lyriska fotografer, många av dem som inte ens planerar att köpa kameran i närtid inte gör annat än utbrister att kameran var billigare än förväntat och dom hade köpt den för runt 5 000 till. Som man bäddar får man ligga heter det.

Vi får skylla oss själva. När internet är full av lyriska fotografer, många av dem som inte ens planerar att köpa kameran i närtid inte gör annat än utbrister att kameran var billigare än förväntat och dom hade köpt den för runt 5 000 till. Som man bäddar får man ligga heter det.

Prishöjningarna lär ju knappast beror på att några få personer uttrycker det så i diverse forum...naee om det nu är så att det blir prishöjningar i alla länder så beror det med all säkerhet på att Nikon själva i efterhand har insett att dom prissatte den för lågt o att dom borde/kunde haft betydligt större marginal på denna kamera med tanke på hur konkurrensen ser ut.

Att de har mage att höja priset när de inte lyckas leverera kameran i tid. :(

Tillgång och efterfrågan.
Om de ser att efterfrågan är väldigt mycket högre än förväntat så kan ju det vara en indikation på att de faktiskt säljer den väl billigt, som en del redan påpekat, på den marknad de befinner sig. De säljer ju trots allt just nu den kamera som klockat in med de bästa värden som någonsin uppmätts av DxO. Varför skulle man låta bli att ta betalt för det? Det här är ju marknadsmupparnas våta dröm. De har världens just nu mest attraktiva FF-kamera, ja kamera alla kategorier att sälja. De kommer nu att leta efter ett jämviktspris som ger dem mesta möjliga intäkter och det kan mycket väl innebära att priset kommer bli tillräckligt högt för att en del ska komma att dra tillbaka sin efterfrågan. Dessutom finns inte en enda konkurrent och konkurrerande produkt som kommer kunna hota dem under överskådlig tid. Tror ni verkligen att Nikon kommer låta bli att utnyttja det guldläget i Sverige, om man ändrar strategi på andra håll i världen?

Det känns val lite väl konstigt att en kamera som 5D MK III som mötts av en del mycket negativ press när besvikelsen över den uteblivna revolutionen förbytts i en gäspning, prissats så att den är ordentligt dyrare än D800, vilken i sin tur höjts till skyarna både för prestanda och prisnivå. D800 kan ju mycket väl trigga en mindre migration från Canon till Nikon och det kan ju också mycket väl ha bidragit till att man känner att man helt missbedömt situationen. Det är en ganska unik situation på marknaden där vi vant oss vid att det vägt ganska jämt ett antal år, både prestanda och prismässigt men där gungbrädan nu tippat ordentligt och att det är Nikon som sitter med den tyngsta baken. Obalansen är nog väl stor för att negligera och det har blivit helt uppenbart att Canon inte lyckats sluta prestandagapet när det gäller sensorerna och det har folk börjat fatta nu. Canon har verkligen fått något att tänka på nu och det är inte lika angenäma problem som man har hos Nikon.

Nikon har att välja att höja priserna ordentligt till jämviktspris och ta hem alla pengar som går eller att låta priset ligga lite i underkant och tjäna mycket bra med pengar samtidigt som man tar marknadsandelar från Canon. Det som sker nu visar att man inte under någon längre tid kan varaktigt sälja produkter som uppfattas som mindre tekniskt innovativa än konkurrenterna. När det gäller sensortekniken, som dessutom är något av det viktigaste som finns i sammanhanget, så är Canon nu akterseglat i två generationer produkter i jämförelse med konkurrenternas Sony-sensorbaserade kameror. Inte ens ett Canon-träd växer ända upp till himlen.

Senast ändrad:
Om jag vore i Nikons kläder så skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag prishöjde kameran. Kan se två senarior varav den ena är för mig helt galet och den andra mer galet men en bakdörr där de kan rädda ansiktet lite grann

Om Nikon är så pass kaxiga/enfaldiga att de faktiskt tror att de kan höja priset på kameran pga reaktionerna på marknaden så är de väldigt fel ute. Sådan kortsiktig girighet brukar straffa sig väldigt snabbt. Jag tror inte alls på detta senario. Nikon har inte visat sådana tendeser tidigare vad jag vet.... Snarare att de är väldigt rädda om sitt varumärke.

Om Nikon faktiskt insett att de prissatt kameran för lågt av någon verklig anledning, räknat fel, systemfel eller vad det nu kan vara så har de två alternativ
1. De kan säga som det är och höja priserna för alla vilket kommer att ge ett ramaskri bland de som redan bokat kameran. Inte så smart.
2. Det andra alternativet är det som de verkar valt, de som bokat får köpa kameran till det lägre priset medan andra åker på ett högre pris. Mycket bättre men fortfarande otroligt klantigt gjort.

Det bästa vore att sälja på volym och räkna med att man kan locka över Canon och Sonykunder. Höjer man priset kommer tveklöst volymen gå ned, frågan är bara hur mycket. Man önskar ju att Nikon lärt sig läxan av den felaktigt prissatta D3X. Även den hade på sin tid sålt i mängder ifall den hade blivit rätt prissatt.
JB

Har mailat Hegethorns, Fotokungen, Japanphoto, Cyberphoto, Scandinavian, Schönherrs och Rajala om prishöjningen.

Fått enstämmigt svar från två av dom (Cyber och Japan, cred för snabbt svar)..

Nikon höjer priset i Sverige fom 1 april, antagligen 2-3.000:- på varje modell. Nytt pris således runt 27-28" för D800. Ingen av dom hade fått exakt pris av Nikon.

Samtidigt får man nuvarande pris om man bokar den innan den 1:a april (alltså idag eller imorgon).

Det kanske är så enkelt att dom räknat fel. Att dom priser dom nu satt inte täcker kostnaderna tillräckligt? Jag tvivlar på att dom är "giriga" faktiskt. Hade dom haft marginal nog hade dom nog åtminstone väntat lite med höjningen tror jag.
Det luktar faktiskt lite klantighet i prissättningen. Däremot så tror jag, trots all raljering i forumen här, att prissättning av såväl D800 som Canons 5d MkIII har mindre betydelse för hur mycket dom säljer. Det här är semiproffskameror, väldigt få som köper det här som instegskameror. Visst kan en bra modell locka över lite folk att byta, men knappast några massmigrationer, ty det sitter man fast för mycket i systemet för att byte.

Nikon höjer priset i Sverige fom 1 april, antagligen 2-3.000:- på varje modell. Nytt pris således runt 27-28" för D800. Ingen av dom hade fått exakt pris av Nikon.

Samtidigt får man nuvarande pris om man bokar den innan den 1:a april (alltså idag eller imorgon).

Kan fylla på med att jag fick samma info från Götaplatsens foto igår.

ANNONS