Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon 350D drivrutiner

Produkter
(logga in för att koppla)

paintner

Aktiv medlem
... fortfarande.

Hejsan.

Skrev här för en tid sedan ang. att jag inte kunde föra över RAW filer från min kamera om jag tog både RAW och .jpg sammtidigt (som finns som val i menyn).

Fick tipset att installera programvaran man får med kameran.

Sagt och gjort, har gjort det nu efter mycket letande.
Nu kan jag inte ens få över bilder från kameran, enligt utforskaren finns inget på kameran.

Så problemet har inte löst sig utan förvärrats. Förslag?

Ev. länk till det enda jag behöver för att få över RAW filer på rätt sätt från kameran? Hittade inte rätt filer på canons hemsida.

/ paintner

Är det inte enklast att ta ur minneskortet och sätta det i en kortläsare. Då är det ju bara att flytta över filerna till önskad katalog och då spelar det ingen roll vilken typ av fil det är.
//Bosse

Är det inte enklast att ta ur minneskortet och sätta det i en kortläsare. Då är det ju bara att flytta över filerna till önskad katalog och då spelar det ingen roll vilken typ av fil det är.
//Bosse

Så du menar att USB kabeln från kameran inte gör att filerna hanteras som rätt format?

Så du menar att USB kabeln från kameran inte gör att filerna hanteras som rätt format?
Om jag sätter USB-kabeln i min 450D så uppträder den som en disk i utforskaren. Jag behöver inga speciella drivrutiner och inte heller EOS-utility för detta. Jag uppfattade det som om du behövde speciella drivrutiner till din kamera och då är det ju lättare att ta ut minneskortet och sätta det i en kortläsare.

Om jag sätter USB-kabeln i min 450D så uppträder den som en disk i utforskaren. Jag behöver inga speciella drivrutiner och inte heller EOS-utility för detta. Jag uppfattade det som om du behövde speciella drivrutiner till din kamera och då är det ju lättare att ta ut minneskortet och sätta det i en kortläsare.

Jag behöver inte speciella drivrutiner för att plugga in den.

Vad som händer när jag pluggar in den är att den hanterar alla RAW filer som om de vore JPG fast aningen större ... då en RAW fil är cirka 80meg och inte 1½meg så är något fel =)

Sist fick jag tipset att jag behövde drivrutiner till kameran för att Utforskaren hanterade filerna fel på något vis av någon anledning. Och nu när jag har de drivrutiner jag fick med kameran funkar det inte trots allt.

Så jag kan föra över filer utan problem, och kameran hittas som en 'disk' i Utforskaren men som sagt, filformaten hanteras fel.

Ska prova det tidigare tipsen ang. inställninagr i kameran för överföring om det finns.

Så jag kan föra över filer utan problem,
Det är sådedes i datorn du inte kan öppna dina CR2-filer? Det behövs nämnligen ett program som kan läsa CR2-filer för att du ska kunna se dem. Med din kamera följde det med ett program som heter DPP och detta program kan du använda för att få fram bilder av dina RAW-filer.

Det är sådedes i datorn du inte kan öppna dina CR2-filer? Det behövs nämnligen ett program som kan läsa CR2-filer för att du ska kunna se dem. Med din kamera följde det med ett program som heter DPP och detta program kan du använda för att få fram bilder av dina RAW-filer.

Men jag ahr Photoshop för att öppna RAW filer ... Det enda jag vill är att föra över dem från minneskort till en map för bilder.

Via Utforskaren =) Helst utan massa extraprogam som är undermåliga bildredigerar som bara används för att 'spara om' bilden =)

Om jag tar ett kort med BARA RAW inställningen får jag en RAW fil som jag ser ... men tar jag det RAW/JPG så ballar det ur ... Då tror utforskaren det är samma fil så de heter img_0001.jpg och img0001(1).jpg vilket betyder att DÅ fattar inte Utforskaren att det är en RAW fil eller om kameran helt enkelt inte sparar dem rätt?

Så här ser det ut i min utforskare.

http://www.thearena.se/raw_och_jpg.jpg

Både före och efter jag lagt till de drivrutiner jag får med skivan.

Och de innehåller ngt som kallas:

EOS Kiss_N Rebel_XT 350D WIA Driver.

Men oavsett om jag ändrar Print/PTP eller PC Connect på cameran får jag aldrig fram RAW som rätt format.

Inte ens med programmet 'Digital Photo Professional' som man får med för att hantera RAW filer (om jag förstått det rätt) kan jag få över skiten.

På bilden ser det ut som du har dubbla identiska filnamn vilket inte kan stämma. Kan du stänga av "dölj filändelse"?

Det där är vad kameran visar till Utforskaren.

Windows (eller kameran) hanterar RAW filerna med ändelsen .jpg medan de riktiga .jpg som du/ni ser är länkade till ACDSee.

Och om ni ser filstorlekarna så är de felaktiga .jog filerna (egentligen RAW) lika stora som de andra. de är cirka 70-79 meg för små!!!

Jag kan stänga av 'dölj filändelse' men jag ser inte hur det löser problemet med att en film som bör vara 70-80 meg inte är det.

Dessutom vill jag se vilken ändelse de filer jag ahr på datorn har för annars blir det problem med andra saker jag håller på med =)

På bilden ser det ut som du har dubbla identiska filnamn vilket inte kan stämma. Kan du stänga av "dölj filändelse"?

På min kamera kan jag ta kort i både RAW och JPG sammtidigt.
Det är det jag försöker med här. Det är därför jag har två identiska filnamn vilket det BÖR VARA. Bara det att en av dem ska sluta på .RAW (eller motsvarande) och den andra på .JPG.

Men detta verkar inte fungera i kameran eller i windows hantering.
RAW filen borde vara så otroligt mycket större än vad den är.

Jag blir galen på detta. För ställer jag in kameran på enbart RAW så funkar det, jag får en fil med rätt ändelse och hela köret.

Men inte nu =)

Dessutom vill jag se vilken ändelse de filer jag ahr på datorn har för annars blir det problem med andra saker jag håller på med =)

Sorry, det är ju standard att filändelser döljs i windows så därför tänkte jag att du hade det så. Men har du ändrat det så är det bra och då vet jag inte mer.

Det är därför jag har två identiska filnamn vilket det BÖR VARA. Bara det att en av dem ska sluta på .RAW (eller motsvarande) och den andra på .JPG.

Jag tycker att filändelsen ingår i filnamnet och då ska inte filnamnen vara lika. :)

Hoppas du lyckas lösa problemet.

som sagt, enklast är att du köper en kortläsare, kostar inte många kronor och du slipper allt detta bekymmer.

som sagt, enklast är att du köper en kortläsare, kostar inte många kronor och du slipper allt detta bekymmer.

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur en kortläsare löser problemet.

Vill ha det förklarat för mig =)

Som ja gfrågade tidigare, om jag stoppar i kabeln till kameran hanteras den inte som en kortläsare då med kortet i?

Eller stökar kamerans programvara/hantering upp det hela?

Hur kameran med USB sladd uppförsig har inget med inköp av kortläsare att göra...

Men köper du en kortläsare så tar du ut kortet och för in det i kortläsaren, sedan kan du se alla filer som finns på kortet och även föra över dessa. Thats it

Hur kameran med USB sladd uppförsig har inget med inköp av kortläsare att göra...

Men köper du en kortläsare så tar du ut kortet och för in det i kortläsaren, sedan kan du se alla filer som finns på kortet och även föra över dessa. Thats it

Hahaha ...

Ja men det kan jag ju så fort jag stoppar i USB sladden från kamera till dator med, eller hur?

Jag ser alla filer och kan föra över dem.

Problemet är att filerna visas fel.

Och då är frågan om en kortläsare löser det eller inte.
Jag ser filerna, men de är inte som de borde.

Windows fel? Drivrutiners fel? Kamernas fel?

Är det kameran som fuckar upp filerna hjälper inte en kortläsare, är det windows som inte förstår formaten är det åter igen tveksamt.

Men jag ska se över det imorgon. Kanske är så enkelt. Även om det känns som att det borde fungera som det är redan.

++ edit ++

ursäkta om jag verkar tjatig här men jag vill förstå varför problemet uppstår med. för om det är kameran det är fel på så är det ju lämpligt att få den inskickad och utbytt.

Ev. lösning?

Kanske inte så aktuell tråd, men för kommande medlemmars sökande;

Jag hade samma problem och testade 2 olika Windows 'Wizards', ACDSee's och Adobe Bridge's med samma resultat; JPG överförs, raderas och kortet är 'tomt'. Men startade man kameran så kunde man fortfarande visa bilder.

Min lösning var att ladda ner Canon RAW Codec 1.5.0 (http://support-sg.canon-asia.com/contents/SG/EN/0200069703.html) och se se till att kameran var inställd på 'Skriv Ut/PTP'.

Nu hittar alla program som wizards även RAW filerna (*.CR2) och jag ser bilderna när jag kör filhantering mot kameran. Jag använder Canons 350D och enbart USB kabel direkt mot kameran.

Mjo, en kortläsare löser säkert alla problem, men det är för enkelt. Har man kabel ska det banne mig fungera imho. ;)
Verifiera gärna om det är en komplett lösning för alla med problem eller om jag 'bara hade tur'.

hejsan.

ja tråden var väl inte så aktuell men tacksam för ett svar trots allt.

jag försökte både de ena och de andra drivrutinerna men det slutade med att datorn inte kunde läsa något från kameran.

så jag blåste ur den och köpte en kortläsare och struntade i allt vad drivrutiner hette till kameran.

och det funkar suveränt. använder Photoshop CS3 till att redigera mina bilder och behöver bara föra över dem till HDDn för att redigera. slipper jag mellanprogram som ska katalogisera etc. som jag själv gör i alla fall när jag lagt över dem.

vet inte om jag vill prova din lösning då jag fått iordning på en bra setup på datonr nu med minimalt av 'externa' drivrutiner =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar