Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortkommando i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

blicke

Aktiv medlem
Hej

Jag försöker förtvivlat hitta kortkommandot i Lightroom 2 för "före/efter" bildbehandling. Men eftersom jag styvnackat vill använda mitt svenska tangentbord, så går det inte så bra.

Kommandot ligger på \-knappen i den engelska versionen, men det verkar inte fungera så bra med mitt svenska tb...

Någon som vet vilken det är?

För Windows:

Skapa en textfil som heter

TranslatedStrings.txt

med följande innehåll

"$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=q"

Kopiera filen till

C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 2\Resources\en

Du bör då kunna få before/after med "<" och filterbar (som jag också tycker är användbar) med "q".

Numera finns det ju också en fullständig svensk översättningsfil men jag har inte hunnit kolla den ännu. En hastigt titt så tror jag man valt bokstaven "o" för before/after.

Mvh
Anders

Tackar för tipset. Fungerade bra det där. Men får inte till det med "q" eller märker inte att något händer iaf.

//Peter

Hmmm, "q" för filter-bar har fungerat för mig förut, men nu när jag testar så funkar det inte längre. Kanske något med någon uppdatering??

Skall kolla lite mer.

Fick ordning på det, la filen i

C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 2.3\Resources\en

då funkade det

Mvh
Anders

Hur gör man för att LR skall läsa in den nya TranslatedStrings.txt och inte använda standardfilen från VirtualStore? Även om min nya fil snällt ligger i \Resources\en så dyker mina snabbkommandon inte upp! :(

I Vista cachas filen i VirtualStore under C:\Users\<user>\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 2\Resources\en\ men den mappen finns inte i Win7 x64.

Jag kör Vista (home) men har inte någon Lighroom mapp i Virtual Store.

Mvh
Anders

Jag har letat och letat efter en lösning på detta "problem".
Lösningen fanns närmare än jag trodde. ;-)

Tack så mycket Anders för det tipset!

MVH Gregor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar