Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe RGB -> sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Ja, jag har sökt men inte funnit...

Jag gick på fotokurs i våras och fick där reda på att man skall ställa in färgrymden i kameran till Adobe RGB för bästa färgåtergivning. Så långt allt väl.

Sedan sa han något om att man måste konvertera bilderna till sRGB i Photoshop innan man lämnar in för framkallning.

Jag har glömt hur man gör för att konvertera -
och dessutom börjar jag bli rädd att det inte går i mitt enkla Photoshop Elements 2.0.

Finns det någon där ute som kan svara mig på hur jag gör - om det går? Gärna i så fall hur man konverterar en hel mapp med bilder i ett svep utan att behöva öppna varje bild för sig.

/Catarina
 
Från och med Elements 4 finns det ett kommando/menyval som gör detta åt dig, med elements 3 (och tidigare?) är det lite pilligare.

Jag gjorde på detta sätt med Elements 3, jag har inte provat med Elements 2. Hoppa ner till stycket "But there is a way to do it. When we ..." där står beskrivet hur man genom att dra sin aRGB bild till en bild som redan är i sRGB får den kopierade aRGB bilden att konverteras till sRGB.

För att minska antalet handgrepp kan man skapa sig en mall i lämplig storlek. Denna öppnar man sedan vid behov och skalar om till källbildens storlek. När man flyttat över källbilden till mallen och därmed gjort konvertering sparar man med "save as" så att man har mallen kvar till en annan gång.

/Erik
 
Om man fotar RAW i kameran, så spelar inställningen i kameran mellan sRGB å AdobeRGB ingen roll, påverkar endast JPEG som jag förstått det.

Det beror också lite på vilket labb du ska framkalla hos, men av det jag har använt så har det varit AdobeRGB som gäller, sRGB skulle i mitt fall fungerat väldans illa tror jag...

Nu har ju inte jag elements men kanske ligger i samma menyer ändå...

Edit -> Convert To Profile, längst ned i edit menyn.

Det här med makron är jag inte så haj på, men finns säkert ngn tråd som man kan söka fram, eller så kommer säkert ngn annan å fyller på, å rättar:)
 
Det är väl inte alla labb som har stöd för aRGB och då måste man ju konvertera bilden.

Jag hade Elements 3 när jag gick med i FS och jag har för mig (och kan säker minnas fel) att jag även med "Save for web" inte fick färgprofilen korrekt konverterad, det var p.g.a. detta men framförallt att det labb som jag då använde inte hanterade aRGB som jag letade rätt på den teknik jag visade ovan. När man konverterar för utksrift vill man kanske inte använda "save for web".

Edit -> Convert To Profile, längst ned i edit menyn.
Detta fungerar inte i Elements 3 och tidigare.

Se även denna och denna tråd i det förvirrade ämnet färgprofiler i E2 och E3 ...

Det enklaste är nog att uppdatera till en nyare version med inbyggt stöd för konvertering.
 
Från och med Elements 4 finns det ett kommando/menyval som gör detta åt dig, med elements 3 (och tidigare?) är det lite pilligare.

Jag gjorde på detta sätt med Elements 3, jag har inte provat med Elements 2. Hoppa ner till stycket "But there is a way to do it. When we ..." där står beskrivet hur man genom att dra sin aRGB bild till en bild som redan är i sRGB får den kopierade aRGB bilden att konverteras till sRGB.

För att minska antalet handgrepp kan man skapa sig en mall i lämplig storlek. Denna öppnar man sedan vid behov och skalar om till källbildens storlek. När man flyttat över källbilden till mallen och därmed gjort konvertering sparar man med "save as" så att man har mallen kvar till en annan gång.

/Erik

Usch... det där låter pilligt och besvärligt!
Jag trodde att det fanns ett enkelt sätt som jag bara missat.

Jag ställer om min kamera från och med nu till att fota sRGB istället.

Fyll gärna på med fler tips om hur man kan göra, jag ger inte upp ännu.

/Catarina
 
Usch... det där låter pilligt och besvärligt!
Jag trodde att det fanns ett enkelt sätt som jag bara missat.

Jag ställer om min kamera från och med nu till att fota sRGB istället.

Fyll gärna på med fler tips om hur man kan göra, jag ger inte upp ännu.

/Catarina

Bästa sättet är ju att inte lämna bilder till ett labb som kräver att du använder sRGB. Bra labb brukar rekommendera en större färgrymd, oftast Adobe RGB.

Stefan
 
Ja... om det hade gällt mina egna bilder hade det ju funkat fint - men nu är det en beställning jag har fått. Porträttbilder som jag tog i går kväll. Jag skall leverera dem på en cd och jag vet att de går till en vanlig fotoaffär och vill göra kopior.

/Catarina
 
Med risk för att provocera en expert på ämnet så tror jag att färgrymden sRGB räcker bra för framkallning på fotopapper oavsett lab, men däremot verkar det som att 40D är lite onödigt försiktig när den skapar en sRGB i kameran så att fotografera i Adobe RGB (eller snarare spara i Adobe RGB i RAW-konverteraren) och senare konvertera till sRGB när en JPG skapas bör vara ganska optimalt vare sig de vill se bilderna på skärmen eller skriva ut på ett lab. Om det sedan är värt besväret att gå via Adobe RGB beror lite på vilka färger bilden innehåller, se nedanstående experiment
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91626
 
Inställningen mellan Adobe RGB o sRGB i kameran spelar väl ingen roll när man fotar i RAW eller har jag fått det bakom foten?
 
Inställningen mellan Adobe RGB o sRGB i kameran spelar väl ingen roll när man fotar i RAW eller har jag fått det bakom foten?
Nej, oavsett vad du ställt kameran på kan du fritt välja detta när du konverterar bilden. Kamerans färgrymd är stor, tom mycket större än Adobe RGB.
 
Inställningen mellan Adobe RGB o sRGB i kameran spelar väl ingen roll när man fotar i RAW eller har jag fått det bakom foten?

Det är riktigt. Det kan möjligen påverka RGB-histogramen något i kamerans display? Sparas bilderna som JPG skulle jag så långt som möjligt försöka undvika en konvertering, men jag vet inte hur mycket man förlorar om det görs i samband med annan redigering. Bilden bör se bättre ut i många webbläsare efter konvertering från Adobe RGB till sRGB även om det är en JPG från början, (men å andra sidan har många så kryddade färger på sin skärm att det kan bli mer lagom med sRGB hela vägen alternativ Adobe RGB i en webbläsare utan stöd för detta...).
 
Med risk för att provocera en expert på ämnet så tror jag att färgrymden sRGB räcker bra för framkallning på fotopapper oavsett lab, men däremot verkar det som att 40D är lite onödigt försiktig när den skapar en sRGB i kameran så att fotografera i Adobe RGB (eller snarare spara i Adobe RGB i RAW-konverteraren) och senare konvertera till sRGB när en JPG skapas bör vara ganska optimalt vare sig de vill se bilderna på skärmen eller skriva ut på ett lab. Om det sedan är värt besväret att gå via Adobe RGB beror lite på vilka färger bilden innehåller, se nedanstående experiment
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91626

Det länkade inlägget hade ett grundläggande fel. Bildens innehåll spelar ingen roll hur konverteringen genomförs, eftersom det är bara de två profilerna som jämförs. Bildens färger analyseras tyvärr aldrig.

Däremot är det korrekt att det är ganska få bilder där man verkligen vinner mycket i färger, eftersom de flesta motiv inte innehåller sådana färger som Adobe RGB kan återge och sRGB inte kan visa. Det känns ändå konstigt för mig att använda en färgrymd som är långt mycket mindre än den som färgfotopapper kan klara av att hantera. Den röda färgen i denna bild är de färger som kan återges på färgfotopapper, den flerfärgade är de som sRGB kan hantera. Som du ser sticker färgfotopappret ut på många ställen.

Stefan
 

Bilagor

  • srgb.jpg
    srgb.jpg
    24.5 KB · Visningar: 515
Ja... om det hade gällt mina egna bilder hade det ju funkat fint - men nu är det en beställning jag har fått. Porträttbilder som jag tog i går kväll. Jag skall leverera dem på en cd och jag vet att de går till en vanlig fotoaffär och vill göra kopior.

/Catarina

Kan du inte säga åt dem att skicka bilderna till ett bra labb? Det är ju inte dyrare än att gå till fotoaffären och många gånger blir slutresultatet bra mycket bättre.

Stefan
 
Okej, finns det någon möjlighet att få tillbaka er till min fråga om hur jag konverterar bilder från Adobe RGB till sRGB i Photoshop Elements 2.0?

/Catarina
 
Kan du inte säga åt dem att skicka bilderna till ett bra labb? Det är ju inte dyrare än att gå till fotoaffären och många gånger blir slutresultatet bra mycket bättre.

Stefan

Det här rör ju sig alltså om människor utan dator... hur gör man då?

Fast det var ju egentligen inte det min fråga gällde.

/Catarina
 
Det länkade inlägget hade ett grundläggande fel. Bildens innehåll spelar ingen roll hur konverteringen genomförs, eftersom det är bara de två profilerna som jämförs. Bildens färger analyseras tyvärr aldrig.

Det verkar rimligt att färgerna inte analyseras före konvertering, men det tycks ändå som att en väl försiktig konvertering görs i kameran vid skapande av sRGB eftersom en AdobeRGB ur kameran går att konvertera till sRGB i ett senare skede och då få ut betydligt rikare nyanser i t ex röd-gult? (Både vid visning på skärm och utskrift.)

Ganska få kunder vet något om färgrymder så att leverera en sRGB kan ju innebära något av en försäkring. Man kan förlora vissa nyanser i enstaka bilder men slipper risken att alla bilder blir ganska mycket fel t ex på webben. (Ett generellt påstående som försås inte gäller alla kunder, eller egna utskrifter.)
 
Okej, finns det någon möjlighet att få tillbaka er till min fråga om hur jag konverterar bilder från Adobe RGB till sRGB i Photoshop Elements 2.0?

/Catarina

Mitt enda bidrag (som inte har elements) är nog att hålla tråden levande tills fler med Elements hittar in :). Ett möjligt annat bidrag kan också vara att om du lyckas övertala kunden att du får stå för utskrifterna kan du skicka dina Adobe RGB till t ex Crimson och då endast få ut bättre kvalitet genom att behålla Adobe RGB.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.