Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en egen skölj med lucka mellan mörkrum och efterbeh rum

Produkter
(logga in för att koppla)

mariaahlberg

Aktiv medlem
Hej är det någon som har erfarenhet av att bygga en skölj i anslutning till mörkrummet där man genom en lucka inifrån mörkrummet för över den fixerade bilden till en skölj som skall vara placerad i det ljusa rummet.
Jag är intresserad av mått och material.
Sköljen skall användas på en skola och jag har ca 20 elever per tillfälle så den måste vara relativt stor.
Tacksam för tips.

En klassisk konstruktion är som min skiss visar.
Måtten kan jag inte hjälpa med och material får du pratat med en VVS-snubbe om.

Bygg en plastlåda som placeras i ett utskuren öppning i väggen, den skall sticka ut lika mycket i båda rummen.
Skaffa två lock som går att lyfta från varsitt håll med gångjärn i mitten. Man kan ha ett snöre eller liknande som begränsar öppnandet, man vill ju inte att båda luckorna skall kunna öppnas samtidigt.

Hade jag haft mer tid kunde jag ritat upp en liten skiss på hur sköjlådan kunde kontrueras.

Hoppas det var till någon nytta.

Bilagor

• rinse.gif
    rinse.gif
    3.6 KB · Visningar: 303
skölj

Tack för din beskrivning, mycket bra hjälp.
Funderar på hur vattnet kan cirkulera utan att rinna över.
Har du ngt mer bra tips ,tack
MVH Maria Ahlberg

Cirkulationen löser du väl enklast med ett lågt placerat inlopp i ena änden som släpper upp vatten genom en perforerad rörslinga i botten.
Sedan leder du bort vattnet via ett bräddavlopp.
eller nåt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar