Erik Preihs
Aktiv medlem
ErikGustavsson skrev:
Min förhoppning var att ett 70-200 med en 2x tcon dels skulle ge mig ett ljusstarkt tele för skymmning och vinterhalvår samt, med konvertern, en bättre glugg än den 70-300 f/4,5-5,6D jag har idag.
Om så är fallet så är det fortfarande intressant, men om en telekonverter på 70-200 är t.o.m sämre än den relativt billiga teleglugg jag idag redan har så blir det väl tveksamt. På plussidan dock är ju VR.
Men då skulle en lösning kunna vara att inhandla en 18-200 istället, eller 80-400.. Men samtidigt vill jag ha en glugg som har snabb AF, då det är en av de sakerna jag stör mig på med min nuvarande tele. Alla dessa val..
/E
Vill inte på något sätt krångla till det för dig men har du tittat på ett tvårings 80-200/2.8
Det är en klassiker för nikon och ett nytt ligger på drygt 10KSEK på Zebramedia.
70-200/2.8/VR går för 19.5-21KSEK om jag minns rätt.
Är inte helt säker men tror att skärpan i de två gluggarna är jämförbara. AF-S på 70-200/2.8 + VR är de extra 10KSEK.
Nackdel med 80-200/2.8 verkar vara att man är hänvisad till en Kenko Pro converter som vad jag förtått är den bästa lösningen m.a.p kvalitet. Gärna en med de lägre faktorern.
Hoppas att det hjälpte mer än det rörde till det hela ; -)
/ Erik