Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyrda blixtar

Jag har en samling gamla kamerablixtar samt en "grunka" man kan sätta på en blixtkabel. Grunkan känner av blixtljuset från blixten på kameran och tänder den blixt den är kopplad på. Det verkar som att det är själva det plötsliga ljuset som får grunkan att reagera. Det är ok om det är tillräckligt nära och tillräckligt mörkt.

Jag är dock ute efter ett något säkrare sätt att avfyra slavblixen på. Grunkan skiter i mig om det är för ljust eller om den ligger något dolt.

Finns det någon som vet något system som ex baseras på radiovågor (som fjärrstyrningen på en bils centrallås) eller liknande som fungerar på längre håll och i ljusare miljö (till rimlig kostnad).

Nikon har blixtar med "inbyggd" fjärrstyrning (SB-28, SB-80, ...) Men hur fungerar de rent tekniskt. Är det någon som vet.

Jag har en Nikon F4 med en Sunpak blixt (TTL) just nu.

Det finns lösa slavtändare att köp som är väldigt känsliga, Kostar väl någon hundring för bra kvalité. Då kan man använa hur gamla elektronblixtar som helst.

Nikon, Canon och Minolta system bygger på infrarött ljus vilket begränsar räckvidden. Jag kör med Canons blixtsändare och två blixtar. Det fungerar bra. Utomhus är det viktigt att man riktar sändaren och blixtarna rätt eftersom det inte finns något som reflekterar ljuset.

Profoto och andra tillverkare av studioblixtar använder radiosändare eller infrarött ljus. Radio är mer tillförlitligt och funkar på längre avstånd.

Sladdar är också en lösning. Men många och långa TTL-slddar blir kostsamt.

Nikon säljer en separat TTL-styrd mottagare som kanske även funkar på icke märkesblixtar. Säkert värt att forska i saken.

SU-4 heter Nikons tändare. Brukar kosta en dryg tusing. Väldigt prisvärt tycker jag eftersom det är billigare än en synkkabel med TTL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar