Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika färger och storlekar på reflektorskärm

Mafor

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en reflektorskärm för att använda vid porträttfotografering utomhus och är osäker på vad jag skall köpa.

Både CyberPhoto (Interfit) och Kaffebrus har dessa. Är det någon kvalitetsskillnad på dessa.

Sedan finns dom i massa olika storlekar och varianter.

Färger: silver/guld/vit/svart/transparent/sunlight

Vad blir effekten av de olika färgerna och när och hur ofta använder ni respektive? Dvs vad skall jag köpa...

Storlekar: 50cm, 80cm, 100 cm

Jag vill fota porträtt huvudsakligen samt vissa "halvfigurer". Vad behöver jag för storlek. Den bör även vara hyffsat smidig att ta med sig...
 
Alla "runda" ihopfällbara reflexskärmar av denna typ är smidiga att ta med sig.

De olika färgerna ger väldigt olika resultat.

Guld, Silver och Sunfire ger den kraftigaste och hårdaste reflexen. (Sunfire är en randig skärm bestående av smala guld och silver ränder på ytan)

Sunlight är troligtvis liknande.

Vit ger ett mjukare ljus men kastar inte lika långt som silver.

Transparent låter du ljuset gå igenom för att få det mjukare.

Hur kvaliteten är på de olika tillverkarnas prylar vet jag inte, har bara en kaffebrus skärm själv och den verkar hålla bra.

Vilken du skall ha överlåter jag till någon annan :)
 
Vilken storlek på reflektor är bra att använda vid porträttfotografering?

Vilka storlekar brukar ni använda?

Tack på förhand!
 
ca 90-95 cm (rund) för halvkropp?

För mera täckande större ytor (typ helkropp), är nog en [] mera fyrkantig skärm att föredra. (större mått oxå).
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.