Annons

400mm DO f/4 anlände sönder

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Fick igår ett Canon 400mm DO f/4 från utlandet.

När jag öppnade lådan och tog upp objektivet så hörde jag att något var löst. Det visade sig att "avståndsskalan" under plastfönstret var borta och på AF motorn? såg man där den var fäst med klister eller dubbelhäftande tejp.

Är det någon som vet om denna lösa plastbit kan skada tex någon elektronik när AF snurrar. Jag vet inte själv hur det ser ut under höljet.

Man är ju sugen på att fota och vill använda den innan den lämnas på reperation.

Var i kontakt med min lokala kamera verkstad och de hade aldrig sätt problemet för och skulle beställa lite klister och en ny avståndsskala och det hela skulle gå på minst 2 veckor.

Får hoppas att de kan fixa det för det är lite bökigt att skicka tillbaka den och kan bli väldigt kostsamt.

Anledningen till jag köpte detta omdiskuterade objektiv var att jag ibland tycker 500mm är för tungt att släppa på och att jag ibland blir för stationär.

Tanken var att jag skulle ha det med ett enbensstativ och kombinera det med 1.4xTC och 2.0xTC för långvandringar.

Många 400mm DO ägare har inte varit nöjda med den, klagat på skärpan och kontrast. Men vissa menar att gluggen blivit bättre de senare åren.

Ett mycket omdebatterat objektiv med
speciel lins "Multi-Layer Diffractive Optical Element" som gör den kortare
och lättare. Tradionellt 400mm f/4 skulle bli ca 32 cm lång och väga 3 kg,
denna väger 1.9 kg och är ca 23 cm lång. Som ett exempel är Canon 70-200mm IS USM f/2.8 ca 20 cm lång och väger ca 1.5kg.

Väldigt få har den, delvis är den
dyr, inte så skarp som som de andra supertelena och har inte så bra
kontrast. Det är en komprimis lins, den är lätt och liten. Men duger den,
svårt att säga en del bilder jag har sett så har den varit rätt OK.

Var ute någon timme igår och tog några testbilder med canon Mark2 + 400mm DO + 1.4xTC + enbensstativ (inte så stabilt, van vid trebensstativ).

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/canon_400_do_f4_test_gallery


Får hoppas att det löser sig med gluggen och att jag blir nöjd med den.

MVH

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
spännande

Det ska bli spännande att läsa din utvärdering av objektivet. Har själv sneglat på det efterssom jag så gott som alltid fotar fågel på frihand med hemmagjort axelstativ. Visst har jag också sneglat på 500/4,0 men som du säger, man blir nog ganska så stationär med detta objektiv. Ser fram mot ytterligare utvärdering.

Fotohälsningar Tony
 
ANNONS