Annons

801:an, bra eller kass?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Tjipp!

Tänkte precis köpa en canon eos 30, då jag fick veta att min svärfar har 801 till skänks från sitt jobb, är dessa två kameror likvärdiga?

Om JA så behöver jag ju inte betala för canonkameran utan istället ta gratisalternativet.

Nikonkamrorna skall vara ca 5 år gamla(JA de hade ganska många), några i 80 serien eller var 90 också, kan inte så mycket om dessa, men de var redan troligtvis slut....

Så berätta mer om 801, skall användas vid objektfotografering , typ konstglas, med blixtar i fotomiljö och 90 mm macro objektiv.
 
Ta den!!!

Du kan tappa den i marken, du kan pinka på den, den funkar med alla nikonobjektiv - gamla som nya (med några undantag då du tappar några funktioner). Den har TTL-blixtmätning om du vill använda blixt. Du har mängder av begagnade objektetiv att välja från till vrakpriser (se bara annonser här på FS). Ska du inte använda den till ett befintligt kamerasystem så ser jag inte varför du inte skulle ta den. Den är många gånger mer kamera än canonen (säger jag som numera kör Canon) Spara pengarna till något roligare om du bara ska fota det du säger! Kameran är helt kanon ändå (kul va?) Har själv haft en 801 och har fortfarande kvar min 801s med makronormal som backup ifall det skulle bli jordbävning eller något liknande (den håller garanterat)

Jag skulle vilja påstå att 801:an är nikons i särklass bästa kamera någonsin om man ser till pris-prestanda (speciellt begagnat men även då den var ny)
 
Senast ändrad:
vet ej om det är 801 eller 801s, är det någon väsentlig skillnad?

bara den funkar till macrofotografiering så är jag nöjd.....

till resten nyttjar jag min konica minolta A2, 8 megapix, räcker till det mesta, .........UTOM till detta bokförlag som jag arbetar med...
 
Spotmätningen tycker jag är den största fördelen med 801s framför 801. Grymt bra kamera. Jag har två stycken... ;-) Tänk bara på att du inte kan använda AF-S och VR objektiv.

Canon 30 verkar vara en bra kamera också. Fundera på vilket system du vill börja köpa in dig i från början. Själva kamerahuset är den billiga investeringen.

/Pontus
 
801s har även spotmätning.
Dessutom snabbare AF har jag för mig.

Får du en 801 gratis är det bara att ta emot.
Jag har själv haft en. Den sålde jag nyligen eftersom jag plåtar med Pentax numera.

801 har en svaghet, tydligen känt hos Nikon eftersom det står i den engelska manualen. Har dock inte läst det själv, bara hört från en Nikon-kännare.
801 tål inte fuktig uteluft tydligen. Själv märkte jag det när jag var ute i skogen och plåtade. En solig dag, hmm.
Plötsligt lade ljusmätningen av. Det man ska göra då är att ta ur batterierna och vänta en stund.
Sedan ska det funka igen.

En manual för 801s på engelska.
http://www.lensinc.net/manuals/Nikon_N8008sL.pdf
 
tack för svar, jag är väldigt kass på kameror så begreppen är mig lite främmande, jag blir bara orolig att den inte skall funka när du räknar upp allt detta.....hehhe.


Extremt macro är det ju inte tal om, ca 1 meters avstånd och sedan objekt som på länken nedan, fast i lite olika storlekar och färger....

http://www.sosantique.se/gd/tippo.jpg

ja ni vet ju om den duger till detta......

passar då detta objektiv bra:
Tamron SP AF 2,8/90mm macro
 
Tål fukt bra.

Fast att detta inte kanske är intressant så måste jag göra ett inlägg till. 801:an tål förmodligen ca 100- 1000 gånger mer "fuktig uteluft" än samtliga EOS-kameror bortsett från Eos 3 0ch 1-modellerna. har använt den i regn och dimma och i fält uppåt en vecka i stöten och den har aldrig visat tendenser som mina Canon kameror visar efter bara några timmar i regnrusk.
 
tack för svaren, men ingen har fortfarande besvarat om.....




.......detta objektiv passar:
Tamron SP AF 2,8/90mm macro
 
Jo. :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=248938


Men räkna inte med att AF funkar så bra då. Dels för att 801 har en slö AF och dels för att Tamron 90 har en usel AF.
Bilden ovan är plåtad med MF eftersom jag tröttnade på objektivets fokuserande fram och tillbaka, fram och tillbaka...

Jag använder alltid MF vid macro eftersom det är lättare. Skärpedjupet är ju så kort då.

Jag vill också tillägga att jag har haft 2 olika 801-hus och båda har strulat när det har varit fuktigt ute.
 
Ingen tvekan..TA DEN!! är en kanonbra kamera!!

Soliga hälsningar från
Carina (som minns sin trotjänare)
 
ihaveabike skrev:
Tjipp!

Tänkte precis köpa en canon eos 30, då jag fick veta att min svärfar har 801 till skänks från sitt jobb, är dessa två kameror likvärdiga?

Om JA så behöver jag ju inte betala för canonkameran utan istället ta gratisalternativet.

Nikonkamrorna skall vara ca 5 år gamla(JA de hade ganska många), några i 80 serien eller var 90 också, kan inte så mycket om dessa, men de var redan troligtvis slut....

Så berätta mer om 801, skall användas vid objektfotografering , typ konstglas, med blixtar i fotomiljö och 90 mm macro objektiv.

801'a GRATIS..???


Ta den!
Hade en, den var MKT tålig, även om jag nu inte kunde banka den rakt ner i betong utan att toppkåpan sprack, men kameran var OK med ny kåpa och justering/kontroll av bajonettens montage.

Fick sand in den vid ett besök i Danmark...funkade trots lite knaster ca 9 månader, sen kom ett korn fel så den stannade.In på rengöring och sen körde jag 7 år till!

AF var inte så vidare kanon...enbart därför blev den bytt och ersatt av en EOS 600...enda billiga EOS som tål i närheten av sån behandling 801'an klarar....ingen av dem är fö okrossbar...

Bäst med 801:
Ljusmätaren, med eller utan blixt, suverän! Visar på ett mkt tydligt sätt att fler mätfält än 5 behövs inte för Matrix/Evaluerande mätning, och centrumvägda gav mej "alltid" fina diabilder...hänger ju iofs en bit på styrmannen det...

Ligger mkt fint i handen, med lagom tyngd och ändå lagom kompakt utan att bli knöttliten!

High Eyepoint-sökaren, man ser hela sökarbilden bra även med glasögon tex

För min del var det inga problem med fukt, även om det ska sägas jag sällan är ute och fotar i regnigt väder, den blev iaf lätt blöt ett antal ggr utan att lägga av.

Fick min programmerad av verkstad för att den inte skulle spola in filmänden, bra!
 
Re: Ta den!!!

F801 är en grym kamera. När jag köpte digitalhus och ville rensa väskan från tre till ett filmhus vägde jag mellan att behålla min F4 eller min F801. Och valet utföll till den senares fördel.
Tonyeagle skrev:
Jag skulle vilja påstå att 801:an är nikons i särklass bästa kamera någonsin om man ser till pris-prestanda
Amen!
 
Jag har haft en 801 och en 801s.
Jag fotar bara ute. Vinter som sommar.
Ute hela vintern varje dag nästan.
Minst 100 mil på skotern varje vinter.
Jag sålde båda efter 13-14 år.
Inget fel fanns på någon.
Nu har jag F90X som varit med 5 år och funkar.
En D100 som klarade en vinter har även repats men funkar dåligt nu.
801:an är en fin kamera att få.
Mvh/-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.