Annons

Köpa en Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Bladare

Här kommer en liten kompletering till "sumpen":s utförliga svar! Jag fick detta svaret när jag frågade Hasselblad:

----------------klipp----------------

Ja som du redan lagt märke till finns det en hel rad olika modeller och beteckningar. Eftersom jag inte vet hur djupa dina Hasselblad kunskaper är tänkte jag börja med några korta fakta om de olika modellerna.

Generellt kan man säga att det finns 4 grundvarianter av Hasselblad kameran:
500 modellerna, med inbyggd centralslutare i varje objektiv
500 EL modellerna, som ovan men med fast monterad motor
SWC, 38 mm fast monterad supervidvinkel med centralslutare
200/2000 modellerna, ridåslutar kameror med ljusstarka objektiv.

Jag tycker att du skall skaffa en 500 kamera av något slag. Det finns flera skäl till detta:
- Det är den klassiska Hasselbladaren
- Du har ett stort tillbehörsprogram att välja från
- Det finns ett stort utbud begagnad utrustning
- Det är extremt slitstarka kameror

500 kamerorna finns i ett flertal modeller som egentligen inte skiljer sig så mycket åt, detta beror på att grundkameran var så fantastiskt genomtänkt och före sin tid redan när den först lanserades. Självklart skall vi skilja på att sätta en kamera bara på en hylla eller att som i ditt fall använda den som brukskamera. Därför föreslår jag att du ställer in siktet på någon av de senare modellerna.

Så här ser listan på 500 kameror ut:
1957 500C
1970 500 C/M, utbytbar mattskiva
1988 503 CX, TTL synk för blixt
1994 501 C, uppdaterad C/M med nytt ljusschakt 1994 503 CXi, ny snabbkopplings skena, winder möjlighet
1996 503 CW, ny spegelmekanism, winder möjlighet
1997 501 CM, ny spegelmekanism, uppdaterad 501 C

Även den här listan kan säkert verka förbryllande, men kamerorna 500/501 löper som modeller vid sidan av 503.
Under tiden har också magasin och objektiv förändrats, så ser man tillbka så har det hänt ganska mycket ändå.

Så vill du inte köpa en ny kamera så titta på modellerna från 1994 och framåt, då får du en modern kamera med nyare modell både på magasin och objektiv.

Bestämmer du dig för en ny kamera så kör man fram till i sommar ett fantastiskt fint erbjudande på 501 CM, köper du en komplett kamera med objektiv och magasin så får du en prismasökare utan kostnad. Men som sagt då skall du passa på innan erbjudandet tar slut.

Du kommer säkert ha fler frågor sedan du läst detta. Då är du välkommen att återkomma.

----------------klipp----------------

Jag rusade iväg på direkten och köpte ett 501CM "kit" ;)

Mvh // Nöjd Martin

för 2.000:- mindre än vad det kostade så fick jag kamera, 2 magasin, prismasökare och 3 st objektiv, men dom var förstås inte nya!

Optik....

Här kommer lite kompletterande info ang. Hasselblads optikserie!

----------------------klipp----------------------

C = betyder centralslutare

F = focal plain och betyder alltså ridåslutare

CF = objektiv som både kan användas på
centralslutare och även till ridåslutarekamerorna
som alla 2000 samt alla 200 kamerorna

CB = var en objektiv serie som skulle säljas i volym, till de enklaste modellerna B står för basic alltså basobjektiv för centralslutare kamerorna alltså 500 serien

CFE = är den nyaste serien av central/ridåslutare objektiven E innebär att man kan få fullöppningsmätning med 200 kamerorna

CFi = är samma objektiv utan databuss kontakter för elektronisk överföring
i står för att dessa improved och betyder att dessa objektiv är uppdaterade, med senaste förbättringar som bättre i ströljus och högre kontrast, nya slutarfjädrar, ny design, dessa uppgifter är gemensamma för alla CFE och CFi.

----------------------klipp----------------------

// Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar