Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoman

Ny medlem
Hej!
Jag har nyligen köpt en enkel, nybörjarkamera Canon eos 550D och med det följde standardkit objektivet.
Men nu till min fråga, vilket objektiv ska jag investera i?
Kan verkligen ingenting om kameravärlden och har börjat att lära mig lite. Jag ska åka utomlands om ett par veckor och då vill jag gärna ta fina kort och en bra filmkvalitét.
För när jag provade att filma hemma lite så är det antingen autofokus eller manuell men det blir ju ingen tydlighet med en gång när man har autofocus på.
Tacksam för åsikter å info

Är det EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 i någon version som medföljde?
Om du ska ha något liknande med lite bättre prestanda och byggkvalité finns exempelvis EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM.

Mer ambitiöst är EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det går dessutom att köpa nytt, men det är kanske inte aktuellt efter att ha köpt en 550D.

Inget av dessa objektiv är speciellt optimerade för filmning. Rent generellt är inte 550D det heller, så den autofokus den erbjuder vid filminspelning är, som du redan märkt, inte alltid tillfyllest.
Ska du optimera objektivvalet för filminspelning är det oftast något annat som är bäst än de jag räknade upp ovan. Men exakt vilket beror på hur du vill filma och det vet inte jag. Dessutom har de flesta objektiv (och allt annat) som är bra till filminspelning en minst sagt rejäl prislapp.
För övrigt finns det en skrälldus med objektiv från andra tillverkare än Canon, som ändå passar på Canon. Alldeles för många för att göra något slags lista här.

EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är ett gammalt men jättebra objektiv. Lite tungt, kanske och tyvärr dyrt om du ska köpa nytt. Ett annat alternativ som jag använde med APS-C-kameror är Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM. Mycket bra skärpa och inte så tungt. Jag tror inte att det säljs nytt längre, men jag såg på nätet att det finns begagnat lite här och var. Om du köper, se till bara att du får ett exemplar som är för Canon, de finns för Nikon också.

550D lanserades 2010 och det har hänt enormt mycket sen dess med brusnivåer och autofokus. Jag tror att du för en lite större men inte stor penning kan klättra uppåt och få bättre, t ex 760D eller 77D.

Senast ändrad:
550D är inget bra att filma med inte heller fota på höga ISO tyvärr. 50mm 1.8 STM var det bästa objektivet jag hade till min 550D för 12 år sedan. Mycket skarpare än kit objektivet. Om du skall filma så hade jag köpt ett gammalt manuellt objektiv med adapter till din Canon kamera och sedan kört manuell fokus. Zoom objektiven låter för mycket.

En 550D har samma sensor och vissa avseenden samma egenskaper som den jämnåriga 7D. En kamera som användes i vissa produktioner på SvT när det begav sig. Men då hade de två personer att hantera varje kamera varav den ene dedikerat skötte fokus.

Det sagt så är det sällan kameran som är begränsningen när fotografen är nybörjare. Eller jo, de flesta nybörjare blir besvikna på sin systemkamera och tycker att bilderna från mobilen blir bättre. Och så kan det vara om fotografen inte rätt kan hantera sin kamera.

Mitt tips är att du kör med din kamera utan att uppgradera. Lägg tid och pengar på att lära dig fotografera först. Sedan kommer du själv upptäcka vad just DU saknar i din utrustning. Vilket sällan är samma som din kompis på fotosidan saknar, eller har köpt.

Du kan kolla på flickr.com och söka efter bilder tagna med 7D eller 550D. Det finns massor av fantastiskt fina bilder fastän kameran idag anses föråldrad. En fin bild åldras inte.

Precis som sagt är 550D inte så bra om man vill filma eller med moderna mått mätt om man fotar i dåligt ljus men tänk på att den sensorn användas av skickliga fotografer och generade väl så bra bilder som står sig än. Även kitgluggen 18-55 om än inte den vassaste kan ge OK bilder. Så starta du gärna där och lär dig fotandet. Flexibiliteten med en systemkamera är trots allt mycket bättre än mobilen. I sig så länge du är nöjd med utsnittet 18-55 ger skulle jag inte kuta iväg och köpa något objektiv men vill du ha mer vidvinkel kan man få 10-18 IS STM beg för kanske 1500kr och vill man ha mer tele finns olika versioner av 55-250 IS som startar runt 1000-lappen för de äldsta och lite över 1500kr för nyare versioner.

Med den kameran för just filmning gäller manuell fokus så att lägga ut en massa pengar på bra autofokjsmltor är ingen ide ur den synvinkeln även om de ger lite mer hastighet vid sportfoto om du nu vill göra det.

Jag skulle behållit 550D med kitobjektivet, såvida objektivet inte är det ostabiliserade, i så fall släng och köp ett 18-135 STM + 50 f1.8 STM så har du ett mångsidigt kit. För 120 euro så kan du få mjukvaran DXO Pureraw där du processar raw filerna och resultatet gör att du kan få fina bilder högt upp i ISO jämfört med vad du kan om du bara fotar i jpeg med den kameran.

Hej!
Jag har nyligen köpt en enkel, nybörjarkamera Canon eos 550D och med det följde standardkit objektivet.
Men nu till min fråga, vilket objektiv ska jag investera i?
Sätt dig ner med papper och penna. Lista vad du är nöjd med och vad du inte är nöjd med med ditt nuvarande objektiv. Skriv sedan ner en kravlista på vad du vill ha ut av ett nytt objektiv.

Sedan funderar du på vad det får kosta.

Nästa steg är att se vilka objektiv som passar dina krav och din budget.

För resebruk brukade jag använda ett 15-85 vilket jag tyckte var en lagom kompromiss för mig. Men jag undrar om inte Canon är på väg att lägga ner sitt EOS system och istället gå över till RF. Och då är frågan om det kanske vore bättre att byta hela systemet innan du börjar lägga ner allt för mycket pengar på fler objektiv. Kanske till ett Mikro 4/3 system som har en del kameror som skall vara anpassad för att filma med.

Ett annat alternativ är att du använder den kamera och det objektiv du har och försöker lära dig hantera systemets begränsningar. Gå ut och fotografera och filma varje dag tills du skall åka. Testa och åter testa. Strunta i vad du fotograferar. Om det är ett par soptunnor eller några ointressanta duvor spelar ingen roll. Fotografera, filma, titta på vad du fotat och filmat, skriv ner vad du var nöjd med och vad du var mindre nöjd med. Radera och fotografera mera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar