Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på OM-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill du ha det lättaste alternativet till lägsta priset ska du kika på Canon R7+rf 100-400. Du når lika långt som med nämnda Olympus 100-400 pga av att canonkamerans sensor är lika pixeltät som den lite mindre M43-sensorn. Kombon är lättare, billigare och objektivet till Canon är skarpare (Jag vet - jag har båda), kombon har betydligt bättre bildstabilisering och den relativa ljusstyrkan på kobosarna är identiska men jag upplever att canonkombon klarar 1/2 - 1 steg högre iso med samma resultat direkt ur kameran (utan efterreducering av brus). Nu finns det givetvis fördelar med båda systemen men ser man till kamera+telezoom kontra pris och vikt så vinner canonkombon en solklar seger.

Håller med. Har både R7+100-500 och G9II+100-400. De är likvärdiga, förutom att man kan dra upp ISO ett steg till vad gäller R7. I bra ljus är de likvärdiga. Är det video som man också vill ha, så är G9II bättre än R7.

Håller med. Har både R7+100-500 och G9II+100-400. De är likvärdiga, förutom att man kan dra upp ISO ett steg till vad gäller R7. I bra ljus är de likvärdiga. Är det video som man också vill ha, så är G9II bättre än R7.
Hej! Har du någon uppfattning om ansikts-/ögonfokus på G9 II? Jag har min G90 den tar fina bilder och jag är egentligen rätt nöjd, men fokusen behöver passning för att leverera exempelvis som på min bild som jag la upp tidigare, särskilt vid video. Den blir hyffsat lätt distraherad av annat på scenen exempelvis som mickar och tromboner. Är G9 II mkt bättre än äldre modeller, tycker du? Jag har sneglat på en OM-1 också, men gillar inte att byta mellan märken hela tiden när man är ute.

Så, då har jag äntligen kommit till skott. En OM-5 med ett 12-40/2,8 objektiv samt Olympus telezoom 100-400 är på väg hem till mig med posten. det har varit mycket velande, jämförande och klämmande på produkter. nu jädrar skall det fotas hjortar!

Tack för alla tips och åsikter här. Jag har läst, begrundat och uppskattat dem alla.

/Anna

Hej

Tack för tipset.
Jag har sneglat på M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS och Panasonic Leica DG 100-400/4.0-6.3 ASPH Vario-Elmar Power OIS. Hur står den du rekommenderar sig mot dessa tycker du?

/Anna
Jag har testat båda och de är väldigt lika i bildkvalitet. Pana är lite mindre vilket är en fördel i vissa sammanhang, Olympus har en något bättre förstoringsgrad vid "semi-macro". något jag uppskattar. Jag började med pana och bytte sedan till olympus, mest av nyfikenhet. Nu när jag testat så kan jag rekommendera båda. Jag har även haft 300/4 vilket var fantastiskt, men mitt blev inte bra med 1,4x extender. Nu håller jag mitt olympus 100-400 tills någon kastar en säck pengar på mig så jag kan skaffa 150-400 ;)

• Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar