Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS Utility på Win 10, för att fjärrstyra Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja kunna fjärrstyra kameran från datorn och kunna få upp bilderna direkt på datorskärmen.

Jag har Win 10 på datorn och en Canon 7D som har några år på nacken (2011).

EOS Utility verkar vara det program som används för att fjärrstyra kameran, men jag hittar ingen version för Win 10. På Canons sida säger man att det inte längre behövs då det nu finns stöd i Win10 för att koppla kameran som en enhet. Men det är ju fjärrstyrningen jag vill åt.

Någon som har något tips på hur jag ska göra för att kunna fjärrstyra min Canon 7D från min Window 10-dator?

/Anna

EOS Utility verkar vara det program som används för att fjärrstyra kameran, men jag hittar ingen version för Win 10. På Canons sida säger man att det inte längre behövs då det nu finns stöd i Win10 för att koppla kameran som en enhet. Men det är ju fjärrstyrningen jag vill åt.
Hej,
jag hittar EOS Utility för Win 10... :)
Gå till supportdelen av Canons hemsida och välj 7D, klicka sedan på Programvara och scrolla ner till EOS Utility. Klicka på länken "Kontrollera om det finns filer att ladda ner" och välj sedan operativsystem. Både 32- och 64-bitarsversioner finns där.

Med vänlig hälsning
Mikael

Tack för svar!
Jag försökte med den tidigare, men filen jag hittar där är en "updater" och det krävs en grundinstallationsfil. som jag inte hittar. Jag har dessvärre ingen cd-läsare på min dator och kan inte lägga i cd:n som följde med när jag köpte kameran. Den borde väl finnas att ladda ner?

Anna

7d

Hej. Det finns ett gratisprogram för att köra kameran på det sättet som du önskar.
Använder det själv. Heter DigiCam.. Jag kör även med LR5. Men digicam är det som jag använder till 95% både i studion samt vid fotografering på andra ställen. Jag kör bara Win 10. Programmet finns att hämta på nätet.
Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar