Annons

HJÄLP med produktfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

TheRebel

Ny medlem
Hej,

Jag behöver hjälp för att förstå hur man bäst gör produktfotografering.
Produkterna är smycken I silver, guld, massing, parlor.

Just nu kör jag makrofotografering med en Nikon D60 med objektiv AF-S DX 40mm Micro f/2.8G ED.
Vad jag redan listat ut är att bilderna inte blir tillräckligt fokuserade over hela produkten, om jag inte börjar jobba med focus stacking.
Min egentliga fråga är:

Är det en alternativ att skippa makro och stacking, och ist fota med en kamera med säg 36 mgp, och digital zooma in ist med ett annat objektiv?
Blir resultatet tillräckligt bra?

Mvh
Rebel
 
Svar: Nej

Hej!

Det korta svaret på din fråga är: Nej.

Det är inte en lösning att gå till 36 MPX kamera, då fullformatskameror ytterligare bidrar till att avteckna motivet med kort skärpedjup.

Vad du istället bör försöka är att använda en mindre bländare (högre bländarsiffra) t ex f 8. Detta kräver mer ljus för att bilderna ska bli skarpa, så har du inte en blixt eller ett fototält med annan ljuskälla så är det klokt att investera i detta. Stativ och fjärrutlösare kan också vara vettigt att införskaffa, om du inte har det sedan tidigare.
 
Hej!

Det korta svaret på din fråga är: Nej.

Det är inte en lösning att gå till 36 MPX kamera, då fullformatskameror ytterligare bidrar till att avteckna motivet med kort skärpedjup.

Vad du istället bör försöka är att använda en mindre bländare (högre bländarsiffra) t ex f 8. Detta kräver mer ljus för att bilderna ska bli skarpa, så har du inte en blixt eller ett fototält med annan ljuskälla så är det klokt att investera i detta. Stativ och fjärrutlösare kan också vara vettigt att införskaffa, om du inte har det sedan tidigare.
Hej,

Tack för ditt svar.

Jag använder stativ och ljustält samt fjärrutlösare. Jag använder också bländare med högre tal, F10 och uppåt. Det är dock svårt att få fokus på hela smycket, såvida man inte fotar uppifrån, vilket man inte kan göra med alla smycken.
Då återstår bara att börja fokusstapla då för att få till bra skärpa över hela smycket?

Med vänlig hälsning
Rebel
 
Hej,

Tack för ditt svar.

Jag använder stativ och ljustält samt fjärrutlösare. Jag använder också bländare med högre tal, F10 och uppåt. Det är dock svårt att få fokus på hela smycket, såvida man inte fotar uppifrån, vilket man inte kan göra med alla smycken.
Då återstår bara att börja fokusstapla då för att få till bra skärpa över hela smycket?

Med vänlig hälsning
Rebel

Hej, det beror ju ganska mycket på vilken upplösning du vill ha på färdig bild. Är du ute efter småbilder med några hundra px per sida så kan du ju backa ganska mycket med kameran och sen beskära. Då vinner du i skärpedjup men förlorar i upplösning. Vill du ha högupplösta bilder på små grejer så måste du ju gå nära med kameran och då blir det sämre skärpedjup. (Liten bländare hjälper till viss del, men det kanske inte ens räcker med f/22.)

Testa helt enkelt att fota på lite mer avstånd (så att motivet blir ganska litet i mitten) och beskär bilden. Det kanske duger för tillämpningen, men annars blir det nog som sagt till att stacka.
 
Det där låter bekant, ibland skulle man behöva pytteliten bländare (alltså typ f/28 eller mindre) för att få tillräckligt skärpedjup på makrobilderna men då blir skärpan dålig överallt pga diffraktion.
Enda optiska lösningen för att få stort skärpedjup med någorlunda öppen bländare är att använda pyttelitet sensorformat. Det åstadkommer man antingen genom att välja en sådan kamera alternativt beskära systemkamerans bildformat stenhårt. I båda fallen blir bildkvaliteten lidande.. :)

Och så finns ju Focus stacking som löser problemet, iaf så länge motiven inte rör på sig :) Prova Zerene stacker, den fixar faktiskt många jobb helt automatiskt medan andra kräver en hel del handpåläggning. Det är iaf rätt kul att pyssla med.. En månad testar man helt gratis sen kostar det runt en tusenlapp att köpa. Instruktionsfilmer/demo finns på youtube
http://zerenesystems.com/cms/stacker/softwaredownloads.
Exempel (stack på 10 bilder) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374075/3497130.htm

mvh erik
 
Det där låter bekant, ibland skulle man behöva pytteliten bländare (alltså typ f/28 eller mindre) för att få tillräckligt skärpedjup på makrobilderna men då blir skärpan dålig överallt pga diffraktion.
Enda optiska lösningen för att få stort skärpedjup med någorlunda öppen bländare är att använda pyttelitet sensorformat. Det åstadkommer man antingen genom att välja en sådan kamera alternativt beskära systemkamerans bildformat stenhårt. I båda fallen blir bildkvaliteten lidande.. :)

Och så finns ju Focus stacking som löser problemet, iaf så länge motiven inte rör på sig :) Prova Zerene stacker, den fixar faktiskt många jobb helt automatiskt medan andra kräver en hel del handpåläggning. Det är iaf rätt kul att pyssla med.. En månad testar man helt gratis sen kostar det runt en tusenlapp att köpa. Instruktionsfilmer/demo finns på youtube
http://zerenesystems.com/cms/stacker/softwaredownloads.
Exempel (stack på 10 bilder) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374075/3497130.htm

mvh erik

Det även en lösning som automatiskt ställer in de olika avstånden vid stacking och tar bilderna vilket borde snabba upp processen. Se:

https://www.youtube.com/watch?v=3LDSGWPNe3o

Det fordrar dock att TS uppgraderar sitt kamerahus till någon nyare version som låter sig styras av mjukvaran. Kunde TS tänka sig att byta till 36Mpixelkamera kanske en lite nyare APS-C kamera kan ligga inom budget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.