Annons

Plus-X tillbaka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag testade några rullar Plux-X en gång..(mörkrumskopiering på plastpapper) men jag lyckades verkligen inte med den filmen.. gråskalan var rent ut sagt extremt tråkig, minns att jag fick mycket mycket finare resultat med Efke 100.. .

Det gäller att matcha papper och film. Liksom film har papper olika kurvor som påverkar kontrasten i olika delar av gråskalan. Har både film och papper dålig kontrast i högdagrarna blir det platt.

Det fina med digital efterbehandling är att man kan justera kurvan exakt som man vill ha den.
 
Plus-X var tidigare min standard 100 ISO film, men då den försvann från listorna började jag se mig om efter alternativ. Provade Rollei Retro 100 (äkta Agfa APX 100) som var otroligt billig att köpa (12 kr rullen 135-36 då). Den finns nu även nyproducerad under originalnamn APX 100. Har ju kört en del med Efke KB100 (som är samma som Adox CHS100) också och nu även kommit in på Fomapan 100/200. Ska även testa Kentmere 100 (som lär vara en film med dubbla emulsionslager) och kanske även Acros 100. Tyvärr är flera av dessa alternativ väldigt dyra, så även Plus-X. Man får både APX 100, Efke/Adox 100 och Fomapan 100/200 kring 40-50% billigare (ibland ännu billigare) än Kodaks, Ilfords och Fujis filmer.

Jag beställde ett tjog Agfa APX 100 för en tjuga rullen efter att ha läst den här tråden. Ska bli kul att köra lite i sommar. Det är en gammal favoritfilm för mig. Körde även finfoto med APX 25 och Leica R5 en gång i tiden :)

Jag körde 25 rullar Kodak Plus-X på mitt konfirmationsläger 1989. Pappa fick skicka ett paket med extra addidas-shorts och Plus-X. Det var vad som gick åt i sommarvärmen. Men sedan dess har det inte blivit någon Plus-X utan Ilford Delta 100 och APX 100. Har aldrig gillar T-Max-filmerna.

När lades Panatomic-X ner?
 
agfa apx

Jag beställde ett tjog Agfa APX 100 för en tjuga rullen efter att ha läst den här tråden. Ska bli kul att köra lite i sommar. Det är en gammal favoritfilm för mig. Körde även finfoto med APX 25 och Leica R5 en gång i tiden :)

Jag körde 25 rullar Kodak Plus-X på mitt konfirmationsläger 1989. Pappa fick skicka ett paket med extra addidas-shorts och Plus-X. Det var vad som gick åt i sommarvärmen. Men sedan dess har det inte blivit någon Plus-X utan Ilford Delta 100 och APX 100. Har aldrig gillar T-Max-filmerna.

När lades Panatomic-X ner?
Liten varning bara jag körde några rpx 400 och den var bra men mycket repkänslig.
En annan iakttagelse på den filmen vara att det bara funkade att köra den i koncentrerad framkallare. Annars blev det mkt kornigt. JAg kör bara D76 utspädd annars till trix och plusx.
Svar: Skulle tro att den lades ner kring slutet av 70 talet
 
Jag testade några rullar Plux-X en gång..(mörkrumskopiering på plastpapper) men jag lyckades verkligen inte med den filmen.. gråskalan var rent ut sagt extremt tråkig, minns att jag fick mycket mycket finare resultat med Efke 100.. Men min syrra däremot, tog otroligt fina porträtt med otroligt fint korn och fantastisk gråskala med Plus-X..
Tmax 100 behöver vi inte ens gå in på.. det måste vara den fulaste gråskalan någonsin..

Sen måste man ändå inse att det mesta beror på en själv. Hur man exponerar och framkallar filmen, samt hur man gör i mörkrummet. Största skillnaden mellan olika filmer tycker jag är att kornstrukturen varierar, dels i tydlighet/luddighet, dels i storlek, men även i jämnhet. Och olika filmer reagerar olik i olika framkallare. Sen beror det även på vilken typ av papper man använder i mörkrummet som Fröderberg skrev. Och inte att förglömma hur du framkallar i mörkrummet. Tvåbadsframkallning t.ex kan får fram saker i skuggor och högdagrar som man annars inte tror finns, utan att djupsvärtan eller kontrast/omfång försämras. Personligen tycker jag att filmen egentligen inte har så stor betydelse för slutresultatet, annat än vad gäller kornstrukturen. Exponerar/framkallar man filmerna rätt och kan man sin sak både i mörkrummet och datorn så fixar det sig ändå.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Senast ändrad:
Liten varning bara jag körde några rpx 400 och den var bra men mycket repkänslig.
En annan iakttagelse på den filmen vara att det bara funkade att köra den i koncentrerad framkallare. Annars blev det mkt kornigt. JAg kör bara D76 utspädd annars till trix och plusx.
Svar: Skulle tro att den lades ner kring slutet av 70 talet

RPX 100/400 och APX 100/400 är inte samma filmer. RPX 400 tror jag tillverkas av Kentmere/Ilford I England med namn Kentmere 400 och även säljs av Rollei under RPX-namn. APX 400 och APX 100 är filmer som återproduceras idag av nybildade Agfaphoto, för att bli som de gamla Agfa-filmerna med samma namn.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Jag beställde ett tjog Agfa APX 100 för en tjuga rullen efter att ha läst den här tråden. Ska bli kul att köra lite i sommar. Det är en gammal favoritfilm för mig. Körde även finfoto med APX 25 och Leica R5 en gång i tiden :)

Jag körde 25 rullar Kodak Plus-X på mitt konfirmationsläger 1989. Pappa fick skicka ett paket med extra addidas-shorts och Plus-X. Det var vad som gick åt i sommarvärmen. Men sedan dess har det inte blivit någon Plus-X utan Ilford Delta 100 och APX 100. Har aldrig gillar T-Max-filmerna.

När lades Panatomic-X ner?

Ojoj, det låter ju grymt lockande. APX100 är en toppenfilm. Men jisses vad man höll på och experimenterade med kombinationer av papper och film. Till slut handlade det nog mer om dagsform än om grejorna. PlusX blev en kortvarig bekantskap för mig. Tmax hade jag avfärdat som modernt, tråkigt strunt, men så fick jag till Tmax 400 något alldeles fruktansvärt bra någon gång. Delta fick jag aldrig till, den blev alltid på tok för hård.
 
RPX 100/400 och APX 100/400 är inte samma filmer. RPX 400 tror jag tillverkas av Kentmere/Ilford I England med namn Kentmere 400 och även säljs av Rollei under RPX-namn. APX 400 och APX 100 är filmer som återproduceras idag av nybildade Agfaphoto, för att bli som de gamla Agfa-filmerna med samma namn.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Vet att det inte är samma film men tänkte att det kanske var samma typ av bas på dem och dessutom kan det ju vara så att flera filmer reagerar på ett liknande sätt som rpx:en (och för den delen även fomapan 400). Det vill säga blir grovkorniga vid framkallning lång tid i utspädd framkallare. Har dock ingen egen erfarenhet av apx filmerna.
 
Vet att det inte är samma film men tänkte att det kanske var samma typ av bas på dem och dessutom kan det ju vara så att flera filmer reagerar på ett liknande sätt som rpx:en (och för den delen även fomapan 400). Det vill säga blir grovkorniga vid framkallning lång tid i utspädd framkallare. Har dock ingen egen erfarenhet av apx filmerna.

Vilken bas det är spelar inte så stor roll för reptåligheten. Moderna fimer har skyddslager ovanpå emulsionslagret. Endast Efkes filmer saknar skyddslager och är därför mera repkänsliga. Och att alla filmer ger grövre korn vid utspädning av framkallaren och förlängning av framkallningstiden mot normalt, är ett välkänt faktum. Så det är inget specifikt för Rolleis RPX-filmer eller Agfaphotos APX utan något som gäller generellt. Men det är jättebra att du påpekar det, för många tror felaktigt att filmer ska bli finkornigare vid utspädning.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Plus x 320 asa mm

JAg har också upptäckt den och varit ledsen för att tillverkningen upphörde. Jag har kört den på 320 ASA och framkallat i D76 1+1 och fått finare korn och bättre tonomfång än Tri -X, rätt skumt faktiskt. Men jag har hört att det egentligen var skälet till att den togs bort. De låg så nära i egenskaper. Tri- x är toppen att underframkalla medan plus x är toppen att överframkalla.

Kul att du har samma erfarenhet som jag. Jag har slagits av hur bra den kombon var och gråtit en skvätt för senast när jag framkallade en TX 400 blev det rejält kornigt. Den var mkt färsk. Kan det ha att göra med saken. är det bättre med "mogen" film? Eller har dom varit och ändrat receptet? Har alltid tyckt att TX 400 på 320 D76 9,45 min 1+1 funkat bra på både 120 och 135 men även förr har jag tyckt att 120 emulsionen varit bättre än 135. Nu senast blev det ännu mer skillnad! Skumt!
Har lyckats framkalla fomapan 100 med bra resultat på slutet tack vare mindre agitering. endast första 30 - efter en min och sedan bara varje minut. Verkar som att den inte bygger på kornet lika mycket då. Kanske ska testa köpa en falska Xtol också för såg någonstans att Tkornsfilmer kan bli bättre men är Fomapan en tkornsfilm?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.