Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 5 rendering av förhandsvisningar

Produkter
(logga in för att koppla)

jpp

Aktiv medlem
LR 5 (5.5 CC) har slutat att rendera förhandsvisningar (standardstorlek). Förut gick detta automatiskt vid importen.
Om jag går in på "Bibliotek -> Förhandsvisningar -> Skapa förhandsvisningar av standardstorlek" så startar progressionsindikatorn uppe till vänster, men den står still utan att något händer. Någon som råkat ut för något liknande och hittat en lösning? Det känns som om jag letat igenom alla möjliga menyval....

Kör på en i7 med 12 Gb RAM, W7 pro och tillräckligt med disk :)

Tack för frågan! Den gjorde att jag upptäckte att jag glömt flytta bort Camera Raw cache-fil från SSD:n ;-)

Jag var ute för samma sak för några år sedan, jag fick tipset här på FS att öka storleken på cache-filen för Camera Raw. Det gör man genom att i LR, Biblioteksmodulen, klicka på Redigera i menyn, sedan på Inställningar i menyn som öppnas, sedan fliken Filhantering i rutan som öppnas. En bra bit ned hittar du Inställningar för Camera Raw cache-minnet och kryssrutan Maximal storlek. 1GB är default om jag minns rätt, och det äts snabbt upp, vilket tydligen segar ned processen rejält. Öka värdet ordentligt, jag har gott om plats på disken där filen ligger och har klämt till med 50GB, för att slippa bekymmer på väldigt lång tid ;-) När jag hade problemet och fick detta råd hjälpte det direkt.

LR lägger detta på C-disken vid installation. Jag vill inte ha en så ivrigt skrivande funktion på SSD:n, så jag har flyttat filen till lagringsdisken. Det gör man på samma ställe.

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

Japp, visst var Camera Raw cachen full. Med en utökning av storleken på den samma och en omstart så renderar nu LR 5 snällt förhandsvisningar.
Tack för tipset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar