Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusläge D7100 för fotboll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffer

Aktiv medlem
Hej !
Har blivit stolt ägare till en D7100 och håller på att sätta mig in i alla roligheter, tex det kompetenta fokussystemet. En fråga till er med mer erfarenhet: Vilka fokusinställningar skulle ni använda för fotboll ? 3D läget eller vanlig AF-C och med hur många punkter i så fall? Har provat runt lite men blir inte riktigt klok på vad som är bäst. Vi pratar om ungdomsfotboll, så jag står vid sidan av planen, oftast i bra ljus.

Uffe

Jag tror att den bästa inställningen för dig vore följande fokus med nio punkter.

Men har du inget krav på att leverera tycker jag att du ska ta chansen att bekanta dig med de olika lägena. Det är mycket viktigare att lära sig att hantera fokusen än att ha rätt insällning.

Jag tror att den bästa inställningen för dig vore följande fokus med nio punkter.

Men har du inget krav på att leverera tycker jag att du ska ta chansen att bekanta dig med de olika lägena. Det är mycket viktigare att lära sig att hantera fokusen än att ha rätt insällning.

+1, har provat andra lägen men mest nöjd med 9 punkter

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tackar, jag testar vidare friskt, (inga krav på att leverera). Provade lite med 3D läget, men tyckte ibland att kameran och jag hade lite olika syn på var fokus skulle sitta. Kanske är det lite för rörigt för att den skall komma till sin rätt. Man har ju bättre kontroll med nio punkter.

När funkar egentligen 3D läget bäst ? Är det när man har ett enstaka objekt som rör sig i snabbt bilden typ flygande fågel eller springande hund?

Uffe

Tackar, jag testar vidare friskt, (inga krav på att leverera). Provade lite med 3D läget, men tyckte ibland att kameran och jag hade lite olika syn på var fokus skulle sitta. Kanske är det lite för rörigt för att den skall komma till sin rätt. Man har ju bättre kontroll med nio punkter.

När funkar egentligen 3D läget bäst ? Är det när man har ett enstaka objekt som rör sig i snabbt bilden typ flygande fågel eller springande hund?

Uffe
Hej Uffe
I manualen står det att 3D-följning läget är till för motiv som rör sig oregelbundet från sida till sida t.ex. en tennisspelare, dom rekomenderar AF-C med 21 punkter till fotboll.
mvh. Mats

En viktig sak när det gäller 3D är att man inte ska fästa sig för mycket vid var fokuspunkten visas i sökaren, på något sätt prickar den fokus ändå för det mesta! Men jag tror ändå att 9 eller 21 punkter blir bäst för dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar