Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

madfoto

Aktiv medlem
Hej!

Slänger in en fundering som jag hoppas få lite hjälp med!

Jag är ute efter ett gråfilter till min vidvinkel ef 17-40l, och eftersom detta är nytt för mig har jag lite svårt att bestämma vilken styrka på toningen som är mest användbar. Vad jag tror, kommer filteret att användas mest vid landskapsfotografering under solens mindre starka tider på dygnet.

Jag önskar även tips på bra fabrikat , vilka man ska undvika osv.

Mvh/ Mikael

Är det ett graderat (tonat) gråfilter du är ute efter eller ett helgrått (som täcker hela objektivet)?

Tonade filter används för att dämpa kontrasten mellan ljusa och mörka partier, t.ex. himmel och mark, i en bild och finns med antingen hård eller mjuk övergång. Hård övergång används vid raka horisonter, t.ex. över havet, medan mjuka används där gränsen inte är lika rak. Helgråa filter används för att öka exponeringen, antingen för att få längre slutartid eller större bländare.

Vilken styrka och övergång man använder varierar men jag skulle tro att 2 steg hård övergång är mest användbar, följt av 3 steg hård och 2 steg mjuk. Bra märken är Singh-Ray och Lee (dyyyra) samt Hitech (inte fullt så dyra). Undvik Cokin, de är visserligen billiga men ger ofta färgstick.

Helgråa filter finns i 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 steg. 3 steg är en bra början, följt av 6 eller 10 steg om man verkligen vill smeta ut exponeringen. Bra märken är B+W, Kenkos dyrare serier och Dörr. Undvik de allra billigaste, de ger ofta färgstick.

Angående ND-filter...

Har då köpt ett antal gluggar med varierad filterdiameter och tänkte komplettera med ND-filter. Nu är det ju så här att de kommer med olika densitet och eftersom gluggarna är av den kvalité dom är, så vill jag inte snåla på filtren utan satsa på B+W. Om man nu adderar olika stora filtergängor med olika densitet på filtren och lägger till B+W filter så blir det jättedyrt !!!

Min fråga är;

Vilken densitet på filtren kan man säga ha mest användning av ? Eftersom man använder ND-filter för att begränsa ljusgenomsläppet i starkt ljus för att kunna använda stora bländaröppningar och ändå hålla slutartiden lång, så blir den naturliga konsekvensen att man skall ha ett ND-filter med hög densitetsfaktor, men HUR hög ? Finns det någon tumregel att följa i detta spörsmål?

Jag har ett 3-stegs och ett 6-stegs (Kenko resp B+W) som jag köpte för att kunna smeta ut vatten mm med längre exponeringar. Räknar man lite baklänges inser man att 3 steg inte är något att hänga i julgranen dagtid och knappt 6 steg heller. Enligt Sunny 16 är en rimlig exponering ca 1/100s f/16 ISO100 (lite optimistiskt i Sverige, f/11 är mer rimligt).

1/100 > 1/50 > 1/25 > 1/15 (3 steg) > 1/8 > 1/4 > 1/2 (6 steg) eller
f/11 > f/8 > f/5,6 > f/4 > f/2,8 > f/2 > f/1,4

Vill man smeta ut vatten behöver man minst 1/2 s men för att det skall bli "dimma" måste man upp på 10-15s eller mer, dvs 6 steg räcker inte långt i dagsljus. Den stora nackdelen med riktigt täta filter är att sökaren blir beckmörk, man måste ha komponerat och fokuserat klart innan man monterar filtret.

Variabla ND-filter kan verka smidigt men resultatet blir sällan speciellt bra. De består oftast av två pol-filter så även kontrast och färgmättnad påverkas, man kan också få problem med ojämn polarisation på vidvinkelbilder.

Jag köpte bl.a. mitt 6-stegsfilter från Hongkong, Maxsaver.net. Det tog två, tre veckor att få hem det men jag slapp betala moms. Total besparing på mina filter ligger i storleksordningen 1500-2000kr jämfört med svenska butiker.

Har då köpt ett antal gluggar med varierad filterdiameter och tänkte komplettera med ND-filter. Nu är det ju så här att de kommer med olika densitet och eftersom gluggarna är av den kvalité dom är, så vill jag inte snåla på filtren utan satsa på B+W. Om man nu adderar olika stora filtergängor med olika densitet på filtren och lägger till B+W filter så blir det jättedyrt !!!

Min fråga är;

Vilken densitet på filtren kan man säga ha mest användning av ? Eftersom man använder ND-filter för att begränsa ljusgenomsläppet i starkt ljus för att kunna använda stora bländaröppningar och ändå hålla slutartiden lång, så blir den naturliga konsekvensen att man skall ha ett ND-filter med hög densitetsfaktor, men HUR hög ? Finns det någon tumregel att följa i detta spörsmål?

Köp istället ett bra ND filter, ev variabelt, och lös problemet med olika gängstorlek med stepringar: http://www.cyberphoto.se/pri_filter...12,175&sortera=&storlek=&prislistan=&onshelf=

Jag har ett 3-stegs och ett 6-stegs (Kenko resp B+W) som jag köpte för att kunna smeta ut vatten mm med längre exponeringar. Räknar man lite baklänges inser man att 3 steg inte är något att hänga i julgranen dagtid och knappt 6 steg heller. Enligt Sunny 16 är en rimlig exponering ca 1/100s f/16 ISO100 (lite optimistiskt i Sverige, f/11 är mer rimligt).

Vill man smeta ut vatten behöver man minst 1/2 s men för att det skall bli "dimma" måste man upp på 10-15s eller mer, dvs 6 steg räcker inte långt i dagsljus. Den stora nackdelen med riktigt täta filter är att sökaren blir beckmörk, man måste ha komponerat och fokuserat klart innan man monterar filtret.

Variabla ND-filter kan verka smidigt men resultatet blir sällan speciellt bra. De består oftast av två pol-filter så även kontrast och färgmättnad påverkas, man kan också få problem med ojämn polarisation på vidvinkelbilder.

Jag köpte bl.a. mitt 6-stegsfilter från Hongkong, Maxsaver.net. Det tog två, tre veckor att få hem det men jag slapp betala moms. Total besparing på mina filter ligger i storleksordningen 1500-2000kr jämfört med svenska butiker.

Vad anser du om 8-stegs, blir det också för lite?
Tänkte på ett sånt här: http://maxsaver.net/B-W-77mm-Neutral-Density-ND-0.9-8x-103-Glass-Filter.aspx

Nästa steg som är ett 64-stegs kändes mycket.

Tja, håller inte riktigt med att variabelt filter inte kan vara en bra lösning, det är i vilket fall bättre än att kombinera flera olika filter. Du kanske har rätt i att det inte är bästa lösningen för vidvinkel, men annars kan det helt klart vara värt att beakta för somliga fungerar det tydligen utmärkt. http://photo.tutsplus.com/articles/...nsity-filter-for-cleaner-coastal-photography/

Ni pratar om Sunny 16 vilket är mitt på dagen under sommaren som är den ljusstarkaste tiden på dagen och året.
Men TS ska använda filtret vid gryning/skymning.

ND 8x är tillräckligt. Ju starkare filtret desto sämre bildkvalite. Använd alltså bara tillräckligt starka filter och ibland kan man komma undan med inga filter alls.
Ibland räcker pol-filter och har kameran iso50 så är det ännu bättre.

/Stefan R. Nilsson

Lyfter den här gamla tråden.

Är det någon större skillnad på Dörr och Kenko filtrerna? Har länge funderat på att köpa ett ND-filter, och hade helst velat ha fyrkantiga filter från LEE men känner i nuläget att jag inte vill lägga ut så mycket pengar på filter. Som det ser ut nu så står det mellan ett Dörr Gråfilter NDx8 77mm DHG och ett Hoya Gråfilter NDx8 HMC 77mm till mitt Canon 17-40.

Lyfter den här gamla tråden.

Är det någon större skillnad på Dörr och Kenko filtrerna? Har länge funderat på att köpa ett ND-filter, och hade helst velat ha fyrkantiga filter från LEE men känner i nuläget att jag inte vill lägga ut så mycket pengar på filter. Som det ser ut nu så står det mellan ett Dörr Gråfilter NDx8 77mm DHG och ett Hoya Gråfilter NDx8 HMC 77mm till mitt Canon 17-40.

Hej, jag kan tyvärr inte säga något om eventuell skillnad mellan de där filtren men tänkte bara flika in en allmän uppfattning jag bildat mig: Jag har ett knippe olika filter i olika prisklasser och den största skillnaden jag generellt sett upplever mellan olika filter är just...priset. Möjligen kan man mäta skillnader i labbtester, men jag upplever att för praktisk användning funkar ett filter för några hundra lika bra som ett för "många hundra". Å andra sidan har jag hittills inte testat nåt riktigt billigt no name-filter, utan jag har såvitt jag kan komma ihåg filter från Hoya, Kenko, Dörr och B+W. Mitt ND8-filter är för övrigt just ett av dem du funderar på: http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=14963&rid=7

För 17-40 vet jag inte om du skulle behöva nån av de lite dyrare varianterna med tunnare ring för att slippa att se filtret i bild vid 17 mm. Om du har polfilter, UV-filter eller nåt annat filter för 77 mm så kan du testa att sätta på ett eller ett par stycken för att se var smärtgränsen går (hur många mm filterring man kan ha utan att den syns i bild).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar