Annons

Bildkvalitét vid 800mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hej!


Hur bra tror ni bildkvalitén är vid 800mm om man jämför nedanstående alternativ med varandra?
(Skall anpassas till Nikon)

* Nikon 800mm f/5.6 FL
* Sigma APO 300 - 800 mm F5.6 EX IF HSM
* Sigma 800mm f/5.6 EX DG HSM
* Nikon AF-S 400mm f/2.8G ED VR inkl. TC-20 E III

---
Det översta alternativet är nyast men även det i särklass dyraste alternativet också!
Tror ni att TC-20 E III passar väl med de tre översta alternativen om man vill ha en dubbel brännvidd på 1600mm med F-värde 11,2?
 
Överlag ger fasta objektiv bäst resultat, så de två på 800mm torde ge bäst resultat. Sen 400mm med converter, men där kan ljuset bli ett problem och sist (eller nästa sist) zoomen.

Tror dock att skillnaden är rätt liten, så är det mer för hobbyverksamhet gör det nog inget om plånboken får vara med och bestämma :)

Sen tror jag proffsen kan ge mer konkreta svar baserat på erfarenhet!
 
Jag kör AF-S 400/2,8G VR med TC-20E III och det ger väldigt bra bildkvalitet. Dock blir AF lite segare. Inte slö men märks klar skillnad mot utan konverter.

Ett bra alternativ är också AF-S 600/4G VR med TC-14E II. Minimal påverkan med konvertern av såväl bildkvalitet som AF .

Nya AF-S 800/5,6G VR kommer med en specialkonverter på 1,25x som ger 1000/7,1. Att köra det objektivet med 2x tror jag är mera en nödlösning och i princip ingen AF. De flesta Nikon klarar som sämst f/5,6 för att ge acceptabla prestanda men D4 fungerar bra ner till f/8. I superljus går det säkert att köra på f/11 också men ingen vettig lösning. Får mitt 800/5,6 i början av april så då kan du få ett utlåtande.
 
Hej!


Hur bra tror ni bildkvalitén är vid 800mm om man jämför nedanstående alternativ med varandra?
(Skall anpassas till Nikon)

* Nikon 800mm f/5.6 FL
* Sigma APO 300 - 800 mm F5.6 EX IF HSM
* Sigma 800mm f/5.6 EX DG HSM
* Nikon AF-S 400mm f/2.8G ED VR inkl. TC-20 E III

---
Det översta alternativet är nyast men även det i särklass dyraste alternativet också!
Tror ni att TC-20 E III passar väl med de tre översta alternativen om man vill ha en dubbel brännvidd på 1600mm med F-värde 11,2?

Nikon AF-S 800/5,6 finns inte ute som färdig produkt ännu, så exakt vilka prestanda det har återstår att se. Men av den information som har visats upp så ser det mycket lovande ut.

De bägge Sigma-objektiven är bra och mycket prisvärda, men - återigen bara utifrån förhandsinfon om Nikons nya 800 - inte riktigt i samma klass som Nikon-objektivet.

Intressant nog är Sigma 300-800/5,6 ungefär lika bra som deras fasta 800/5,6. Zoomen är lite tyngre, har något sämre egenskaper i hörnen och är lite dyrare, men väger man in flexibiliteten så är det mycket, mycket mer prisvärt än det fasta objektivet. Det är ett sällsynt objektiv, men jag är själv mycket imponerad av det och de fotografer jag stött på som använder det är mycket nöjda.

AF-S 400/2,8 är ett härligt objektiv och fungerar mycket bra med telekonverter. Men riktigt i klass med AF-S 800/5,6 lär det inte vara, även om skillnaden troligen inte är så drastisk.

Kör du TC-20 med någon av de tre första lär du få en väldigt seg och velig autofokus, om den fungerar över huvud taget, kanske med mittersta fokuspunkten på någon av de nyare modellerna som skall klara AF med bländare 8 (dvs D4, D800 eller D7100).

Optiskt kan jag tänka mig att AF-S 800/5,6 kan göra ett bra jobb med en TC-20, men är lite mer skeptisk till hur bra det funkar med Sigma-objektiven.
 
Hej!
Hur bra tror ni bildkvalitén är vid 800mm om man jämför nedanstående alternativ med varandra?
(Skall anpassas till Nikon)
Tror ni att TC-20 E III passar väl med de tre översta alternativen om man vill ha en dubbel brännvidd på 1600mm med F-värde 11,2?

Korta versionen

Bättre
Nej

Länga versionen

Jag har ett Sigma 300 - 800 mm och AF funkar inte (vettigt) med TC-20 E III och D4, D700 eller V1. Med N1,4x fungerar AF rakt av mina tre kameror (samma klipp i Af med/utan 1,4x). N1,7x har jag inte testat, den är inte slipad i infästningen (än). Skulle jag gissa så är det bara N400/2,8 som Af funkar någorlunda (aningen seg) av dem du räknat upp med N2x.

Jag har tyvärr bara jämfört S300-800 mot N600/4+1,4x. Skillnad, om någon är liten men för mig är fördelen av Sigmats zoom starkt, därför köptes den (AVR önskvärt). T.ex för små fasta objektiv kan något steg framåt och bakåt ge ”lämplig zoom” men för längre brännvidd…njaa? ….och med V1 an, …då får man löpa gatlopp (2,7x 300-800 =>810-2160 mm/f=5,6). Så fasta långa tele är lite väl begränsade för min användning, men funkar säkert jättebra för andra.

N800 är rimligen bättre på 800 mm än alla de andra du nämnt (annars ska Nikon skämmas). De ”andra” är nog hyggligt jämförbara vid 800, men gissningsvis är N400/2,8 (utan 2x) ”det vassaste” av de fyra, men med 2x troligen "minst bra".
Sen kan du nog också lägga till N200-400/4, Sigma 500/4,5 och N500/4 och N600/4. Trots allt i de här prisklasserna finns inget dåligt, utan mer grader av bra, (lite beroende av utvecklingsår).

Produktpriset i klassen är f.ö. mer en illusion och det handlar om image, marknadsprissättning och positionering i förhållande till Canon. Och med N800 så saknas nu bara några image gluggar som Canon har och Nikon saknar, (så Nikon har en bit kvar att kämpa).

…att jämföra ”olika” blir därför rätt tokigt, det finns fördelar/nackdelar och kompromisser åt alla håll. Så rätt jämförelse är bara N800 mot fast S800. Där har N bättre teknik och är med all tillgänglig sannolikhet i universum optiskt bättre (om utveckling går framåt). Nikon är också 3 ggr dyrare, 150’ mot 50’ men knappast 3 ggr bättre om pris är viktigt.

Vid f-värde 11, 1600 mm och t.ex. lite vind – då börjar ljus, stativ och fastsättning få viss betydelse – t.ex. betong börjar bli trevligt, dessutom har fler infästningspunkter än en ynka, fördel. Så ska du köra f=11, 1600 mm så bör kamera och en hel del diverse utrustning också gå i takt och uppgraderas.

Hade t.ex. Nikon kommit med en zoom likanande Sigmat och med Aktiv VR hade jag köpt direkt. 300-800 är ett bra komplement till mina andra ”teleobjektiv” och här kan jag bättre jämföra kvalitén om du har någon hjälp av det. Den är lite ”+” på N200-400, lite ”-” på N300/2,8, ”++” på N300/4 och ”minus,minus,minus” till N200/2 (200:an är vass, få om ingen når den) och Sigmat är lika allround som mitt N70-200/2,8.

Tyngd spelar ingen större roll för FX>=400mm, gränsen är ändå passerad för helt handhållet och det är något kilo kvar till obärbar. Och numer funkar ”att bära” sedan Kata kom med en någorlunda vettig rygga (den enda på marknaden för 800 mm med monterad kamera).
 
Hej!


Hur bra tror ni bildkvalitén är vid 800mm om man jämför nedanstående alternativ med varandra?
(Skall anpassas till Nikon)

* Nikon 800mm f/5.6 FL
* Sigma APO 300 - 800 mm F5.6 EX IF HSM
* Sigma 800mm f/5.6 EX DG HSM
* Nikon AF-S 400mm f/2.8G ED VR inkl. TC-20 E III

---
Det översta alternativet är nyast men även det i särklass dyraste alternativet också!
Tror ni att TC-20 E III passar väl med de tre översta alternativen om man vill ha en dubbel brännvidd på 1600mm med F-värde 11,2?

Är det ens säkert att TC-20 E III kommer att fungera väl tillsammans med något annat än 400/2.8. Den är ju specialdesignad för Nikons telekonstruktioner och har ju en del linselement som sticker ut och in i optiken man sätter den på. Jag vet inte hur Nikons nya 800 ser ut, men fanns det inte en specialdesignad telekonverter till den.
 
Är det ens säkert att TC-20 E III kommer att fungera väl tillsammans med något annat än 400/2.8. Den är ju specialdesignad för Nikons telekonstruktioner och har ju en del linselement som sticker ut och in i optiken man sätter den på. Jag vet inte hur Nikons nya 800 ser ut, men fanns det inte en specialdesignad telekonverter till den.

Tvivlar på att den funkar rakt av, man har säkert duttat till något så att bara den nya konvertern ska sälja, ungeför som man gör med diverse allt annat, tyvärr.

Men 2x funkar bra på många andra (om man slipar och filar) men visst blir det en kompromiss.
 
Ett tips till er! (Nikon 800mm)

Hejsan!


För er som funderar att köpa detta i ämnesraden dyra men säkerligen alldeles fantastiska objektiv så har jag hittat en svensk återförsäljare som säljer det till ett lägre pris än det lägsta som kan finna via Pricerunner/Prisjakt.

Länk: http://webshop.goecker.se/web/guest/shop/-/schcategory/id/14185
(Priset är 146 295 SEK inkl. frakt och moms)


MVH Alexander T !!
 
Jag sammanfogade tipset med en av alla trådar TS skapat om dessa supertelen.

/Mod
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.