Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee versus Cokin filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Kendu

Aktiv medlem
Hej,

jag har använt Cokin ND filter hitintills, men jag har bl.a problem med vinjettering då jag använder vidvinkel där filterhållaren beskär bilden. Detta trots att jag använder deras vidvinkelhållare.

Då har jag börjat fundera på lee filter i stället. Är det någon som har erfarenhet av det senare märket? Hur är deras hållare och hur är filterkvalitén?

Var kan man köpa lee filter i Sverige?

Leif Lundin

Jag har kört med bägge.Lee är betydligt dyrare däremot är det bättre grejer.
Dels så monterar du själv ihop filterhållarn o då kan du själv välja antal filter du vill ska få plats.Sedan har lee speciella wideangel adapterringar som gör att du kommer så optimalt nära objektivets frontlins.Jag har inte haft problem med vinjettering med lees filter oavsett om jag kört kraftiga vidvinklar till canon eller stora mellanformatsgluggar till Hasselblad,pentax.
Jag upplever lee filtrena som mindre repkänsliga än cokins.
Jag har för mig att madeco i frihamnen har agenturen på lee filtrena jag var där en gång men dom hade inget hemma så jag beställde mitt från england.

Lee filters anses hålla betydligt högre kvalitet än Cokin, men de kostar också 3-4 gånger så mycket.

Har inga praktiska erfarenheter av Lee (har bara använt Cokin-filter), så jag har inte så mycket att delge dig om detta.

Jag har aldrig sett Lee kamerafilter säljas i Sverige, bara deras större belysningsfilter via Madeco (dessa har förstås inte den optiska kvalitet som är nödvändig för användning framför kameralinsen).

Lättaste sättet för dig att få tag i Lee kamerafilter är förmodligen om du vänder dig till Storbritannien.
Länk: http://www.leefilters.com/

Tack för infon. Jag tror det får bli Lee filter via Robert White/UK. Dom annonserar i Outdoor Photography.

Leif Lundin

Hur kolla skärpa objektiv

Hej,

jag har ett nikon 12-24 mm objektiv till en D200. Efter att kameran föll på stativet och slog i backen tycker jag att skärpan är något sämre än tidigare. Inbillning? Jag har försökt jämföra med ett Tamron 28-75, men eftersom förstoringen inte är lika, haltar jämförelsen. Tamron blir skarpare, men det kanske den var även tidigare.

Någon som har något tips, eller är det bara och lämna in objektivet för kontroll. Vad kostar en sådan cirkus?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar