Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för utomhusfoto med 120cm octabox

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Som jag skrev i den här tråden har jag införskaffat en Quantuum R+300 blixt med tillhörande 120cm octabox. Det stativ som Cyberphoto skickade med i sitt värdepaket - Dörr L3050 var vad man kan kalla "i svagaste laget" för denna blixt och octabox, i synnerhet utomhus där vinden förstås lätt greppar tag i hela ekipaget.

Jag förstår att man kan vikta ner stativets fot, men det krävs nog fortfarande ett bättre stativ för ändamålet än det i fråga.

Min fråga är då, vilken typ av stativ rekommenderas för att man skall kunna köra denna setup utomhus utan att behöva oroa sig för att allt ska blåsa ner vid minsta vindpust?
 
En assistent som kan hålla i det är det bästa valet för en så stor octa utomhus, vinden tar den hur lätt som helst.

Alternativet är att köpa till lite aluminium u-stänger, klippa tre bitar på cm en, en och en halv meter. borra ett hål ca en dec in i u-stången och 15cm in på stativbenet. Sätt i en skruv med mutter så du får aslånga ben och sen sandsäckar så blir det stabilt...
 
Stativ

Kanske blir det lite bättre med ett kraftigare stativ .Men du behöver framförallt sandsäckar som tynger ner stativet.....

Timo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.