Annons

AF-problem Sigma EX 70-200/2,8 DG APO HSM II

NEOLiNES

Aktiv medlem
Var ute och fotograferade nu under eftermiddagen och rätt som det var så slutade AF att fungera. Det var efter att jag tagit en bild där solen gick rakt in i kameran (inte så pass duktig fotograf för att avgöra om det funkar eller inte, men tyckte iallafall att kompositionen var bra). Efter den bilden fungerar inte AF längre iallafall. Vet inte om det är pga. objektivet eller kameran, då jag inte har något annat objektiv med mig just nu. Jag har testat att sätta kameran i LiveView och fokusera därifrån utan resultat. Jag tog ut batteriet från kameran och satte i det efter en stund igen. Då fokuserar kameran vid första trycket och därefter lägger den av igen.

Någon som har någon idé om vad jag ska ta mig till?

Objektivet är ett Sigma EX 70-200 f/2.8 DG APO HSM II
Kameran är en Canon EOS 1000D
 
Jag har hört talas om att sensorn inte blir glad av att få direkt sol på sig, i det här fallet genom linsen. Kanske har blivit nåt problem. Verkar lite mystiskt dock om jag tänker på hur du beskriver det hela. Försök få tag på ett annat objektiv och testa alternativt gå direkt till en verkstad.
 
Jag har hört talas om att sensorn inte blir glad av att få direkt sol på sig. Kanske har blivit nåt problem. Försök få tag på ett annat objektiv och testa. Jag hade nog gått direkt till en verkstad om jag vore du.

Mmm, precis. Kan tänka mig att sensorn kan bli lite kinkig om man pekar rakt in i solen med vidöppen bländare. Hoppas att det har med kamerahuset att göra iallafall. Skulle bli mig ett sant nöje att kasta den där jäveln i väggen :) Fast den har iofs varit en jäävligt bra arbetshäst. Cirka 15.000 exponeringar på ganska exakt ett år :) Hehe, tack så mycket för dina svar!
 
Ja det kan bli en bra motivering till att skaffa ett nytt kamerahus. Hoppas att problemet sitter där. Finns säkert någon som är mer kunnig om sånt här som kanske kan kommentera.

Lycka till!
 
Har precis varit i en fotobutik och testat kameran med ett annat objektiv och det fungerade fint (tyvärr), så det är objektivets HSM som har lagt av ser det ut som. Ska ringa Sigma och se vad dom säger under eftermiddagen.
 
Har precis pratat med Tura Scandinavia som genomför reparationer av Sigma-objektiv i Sverige och de säger att felsökning av objektivet går på ca 800:- och om det visar sig att motorn är slut, så kommer det att kosta mig ca 2000:- att byta ut.

Inte alls kul efter att ha ägt objektivet i ca två veckor, men men. Så kan det gå om man köper begagnade objektiv via Fotosidan :-(
 
Tog med mig kameran ut igår eftermiddag då jag tänkte att jag kunde fotografera lite och lära mig att fokusera manuellt. Då märkte jag att om jag drar fokusringen en bit över "infinity" så fungerar autofokusen igen, så så fort autofokusen lägger av är det bara att göra samma sak igen. Nu verkar autofokusen fungera igen utan att behöva jiddra med fokusringen, men det kan vara dags att lämna in objektivet så att de rengör autofokusmotorn iallafall. Skulle kosta ca 800kr.
 
Bra att det löste sig,
men utan livewiev belyser du inte sensorn
mer än nån hundradels sek...
Och det det hade varit konstigt om sigman inte
tål sol...
 
Hur har det gått? Jag har precis likadant objektiv med samma problem. Hör/hörde du ett tickande om du satte örat mot objektivet när det inte ville fokusera? Som om det kämpade men inte lyckades röra på fokuseringen.

Edit: Mitt är till Pentax, men det är ju samma sak ändå.
 
Senast ändrad:
Jag löste det själv faktiskt! Förhoppningsvis hjälper detta dig oxå!
Det jag gjorde var att jag lät objektivet vara kvar i autofokus samtidigt som jag fokuserade manuellt, över oändligheten och ner under närgränsen. När du fokuserar manuellt kör du alltså över själva "stoppet" vid närgränsen och oändligheten. Efter ett par försök med vissa återfall, så fungerar objektivet klockrent och har inte haft några som helst problem de senaste månaderna! Dock kan det vara ett alternativ att lämna in objektivet för rengöring för att minimera risken för återfall.


HOPPAS att detta hjälper dig!
 
Jag löste det själv faktiskt! Förhoppningsvis hjälper detta dig oxå!
Det jag gjorde var att jag lät objektivet vara kvar i autofokus samtidigt som jag fokuserade manuellt, över oändligheten och ner under närgränsen. När du fokuserar manuellt kör du alltså över själva "stoppet" vid närgränsen och oändligheten. Efter ett par försök med vissa återfall, så fungerar objektivet klockrent och har inte haft några som helst problem de senaste månaderna! Dock kan det vara ett alternativ att lämna in objektivet för rengöring för att minimera risken för återfall.


HOPPAS att detta hjälper dig!
Jag har gjort precis samma sak men nu blir det bara värre och efter senaste återfallet har jag inte fått tillbaka fokuseringen i mer än några sekunder. Tura tror att det är rengöring av motorn som behövs och tar 1375kr för detta.
 
ANNONS