Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D vs. 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Tjäna!
Har kört med min 550D nu snart ett år (mestadels fotat skidåkning/snowboarding) och har börjat lära mig endel.

Jag känner dock att kameran inte riktigt är vad jag behöver, utan söker något som matchar mina kriterier lite bättre.

Det jag saknar är:
Snabbare sekvenstagning
Bekvämare grepp (har ganska rejäla händer)
Vädertätning
Filmfunktionen är överflödig, eftersom jag aldrig använder den

Har fått upp ögonen på 50D som verkar stämma in på det jag söker. Något sämre upplösning, ingen filmfunktion, men så mycket annat som stämmer in på mina önskemål, och dessutom i samma prisklass.

Men jag är inte helt övertygad, så jag vänder mig till er. Jag borde kunna sälja/byta 550'n utan att göra någon större pengaförlust, så långt är jag säker. Hur är kamerorna jämfört mot varandra? Några för- och nackdelar bortsett från den tekniska specifikationen?
 
Finns ju rätt mkt pengar att spara om man väljer 50D.
Om du redan har ett objektiv med riktig USM motor, så kika även på 7D då den har rätt mkt vassare autofokus.
 
Eftersom 7D'n är nästan dubbelt så dyr på begagnatmarknaden vet jag inte om jag vill ta det steget. Jag behöver investera i både objektiv och ytterligare en slavblixt så budgeten är väl utsträckt.
 
Hej, jag har aldrig använt en 550d men jag har använt 50d massor och jag är ganska övertygad om att den kommer att ge dig vad du söker. Skillnaden i upplösning är inte så markant i praktiken men däremot är det en snabb kamera både vad gäller exponering och fokusering. Jag tror du blir nöjd. mvh Benny
 
Jag gick från 20D till 50D. Mina kriterier var exakt som dina.
Kan bara säga att jag är otroligt nöjd!

Sen är väl vädertätningen ingen höjdare som på 1-serien. Men det är en annan femma.
 
ANNONS