Annons

Hoya HMC Nd 400, eller B+W 110 eller bygga på mina nd filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
Hoya HMC Nd 400, B+W 110 eller bygga på mina nd filter?

Jag vill ta långa slutartider dagtid. Se dessa bilder som är tagna med Hoya HMC Nd 400
Har även läst att B+W 110 är ett bra alterntiv.
Men får jag samma effekt om jag tex kör ND4+ND4+ND6 ( Märket jag kör är Cokin P121L Gradual Grey Light ) för man räknar ju 4*4*6 alt andra kombinationer. Denna komb blir ND 96Blir det mycket sämre bild eftersom ljuset måste passera 3 st skivor innan den träffar optiken?
 
[...] Men får jag samma effekt om jag tex kör ND4+ND4+ND6 ( Märket jag kör är Cokin P121L Gradual Grey Light ) för man räknar ju 4*4*6 alt andra kombinationer. Denna komb blir ND 96Blir det mycket sämre bild eftersom ljuset måste passera 3 st skivor innan den träffar optiken?

Ja, det kommer nästan garanterat att ge ett sämre resultat. Dels på grund av alla ytor ljuset måste passera och dels på grund av den något tveksamma kvaliteten på Cokin-filter; det är många som har vittnat om färgstick och skärpeförluster genom plasten. Ytterligare en nackdel är risken för ströljus mellan filtren och mellan filter och objektiv, med runda iskruvsfilter är den risken nästan obefintlig.

För övrigt är P121L ett tonat filter, dvs det grå täcker inte hela bildrutan så det kan du inte använda. Om du då måste köpa 3 Cokin-filter (pris hos ScP 2x195kr+495kr=885kr) så kan du lika gärna köpa ett B+W-filter från Cyberphoto för 440-995kr (52-77mm). Visst, du kan kombinera de tre filtren lite olika men använder du optik med 52mm-gänga fram så har du ju råd med två; 103+110 eller 106+110. Jag köpte mitt ND106 från www.maxsaver.net för ca halva svenska priset, det levererades på en vecka utan problem med tullen.
 
Ja, det kommer nästan garanterat att ge ett sämre resultat. Dels på grund av alla ytor ljuset måste passera och dels på grund av den något tveksamma kvaliteten på Cokin-filter; det är många som har vittnat om färgstick och skärpeförluster genom plasten. Ytterligare en nackdel är risken för ströljus mellan filtren och mellan filter och objektiv, med runda iskruvsfilter är den risken nästan obefintlig.

För övrigt är P121L ett tonat filter, dvs det grå täcker inte hela bildrutan så det kan du inte använda. Om du då måste köpa 3 Cokin-filter (pris hos ScP 2x195kr+495kr=885kr) så kan du lika gärna köpa ett B+W-filter från Cyberphoto för 440-995kr (52-77mm). Visst, du kan kombinera de tre filtren lite olika men använder du optik med 52mm-gänga fram så har du ju råd med två; 103+110 eller 106+110. Jag köpte mitt ND106 från www.maxsaver.net för ca halva svenska priset, det levererades på en vecka utan problem med tullen.

Ska garanterat kika vidare på nd106. Har du kanske bild exempel att visa? kan alltid söka själv iofs.
Tack för ditt tips återigen.-
 
Har tyvärr inte så många exempel tillgängliga på nätet men här är ett: Seljalandsfoss.

ND106 räcker inte för att mjuka upp vatten i strålande solsken men det behöver inte vara mycket moln för att det skall bli tillräckligt. I svenskt sommarljus blir skillnaden ungefär att gå från 1/200s f/11 till 1/6s f/11. Med ND110 blir det istället nästan 3s f/11 vilket räcker gott för att smeta ut rinnande vatten, kanske t.o.m. lite för mycket. Jag tycker dessutom det är svårt nog att komponera en bild med ND106 monterat så jag brukar skruva på det precis innan jag trycker av, jag vågar inte tänka på hur det blir med ND110 monterat.

Värt att tänka på är att man lätt får färgstick i bilderna när man använder så här täta ND-filter, en lätt brunröd ton som orsakas av att sensorn uppfattar även IR-strålning som vi inte kan se. Den kan vara lite bökig att neutralisera så ofta är det lättare att konvertera till svartvitt istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.