Annons

Polaroidkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MechaMax

Avslutat medlemskap
Vet inte om det är rätt plats egentligen för att fråga, men kamera som kamera...

Men jag har i alla fall fått upp intresset för polaroidkameror på senaste och tänkte att jag skulle införskaffa en, men är lite osäker på hur jag ska tänka... Att köpa en gammal på tradera är ju billigt, men å andra sidan vet jag inte ang. fotopappret om nya fungerar i gamla kameror osv.

Så skulle någon kunna ge mig en snabbkurs i polaroidkameror?

Problemet just nu är att Polaroid för några år sedan lade ner all sin filmtillverkning. Efter detta startade The Impossible Project upp med målsättningen att nyutveckla och tillverka film till Polaroidkameror. De har också tills viss del lyckats och saluför f.n en monokrom film och en färgfilm som passa till Polaridkameror av SX-70, 600 och Image/Spectra-typ. Båda dessa är dock fortfarande lite på experimentstadiet.

Utöver detta finns Fuji som även de tillverkar direktbildsfilm och några av dem (FP-100C, FP-100B, FP-3000B) är kompatibla med vissa typer av Polaroidkameror/kasetter, nämligen de som är avsedda för typ 100/6xx packfilm.

Utöver detta har Fuji ett till system med direktbilsfilm kallat för Instax. Dessa filmer fungerar dock såvitt jag vet endast i Fujis egna Instax-kameror (vilka naturligtvis kan vara ett alternativ till en Polaroidkamera)

Detta är lite utav en djungel som synes :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar