Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny film: Kodak Professional Portra 400!

Produkter
(logga in för att koppla)
Porta 400

Filmen var ute i september 2010 på marknaden. Kom något senare till Sverige.
Alltid trevligt när det händer något på den analoga sidan och precis som Nils skriver inte bara "dödsrubriker".
Vill bara säga att jag framkallat några rullar av denna film för andra och faktiskt även scannat den. Tycker att det blir bra. Sedan detta om man skall scanna analog film eller inte har jag inga som helst synpunkter på.
Denna "hat kärlek" som råder mellan analogt vs digitalt är obegripligt för mig. Åter och åter så är det bilden som vi skapar det viktiga för mig. Vad jag i grunden gör för att få fram bilden med är helt ovikigt.

Lev väl alla och ett spännande fotoår 2011
 
Databladet talade om december 2010, men i en länk från Kodak-sidan stod att den skulle komma i oktober. Och i Sverige har jag inte sett den förrän i vinter.
 
Databladet talade om december 2010, men i en länk från Kodak-sidan stod att den skulle komma i oktober. Och i Sverige har jag inte sett den förrän i vinter.

Hej Nils.
Vill inte säga att du har fel i din info. Läser man denna "tech" länk för filmen så vissar det att den fanns redan i september 2010. www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/e4050/e4050.pdf Dom filmer som jag framkallat kommer inte från Sverige, utan från en i Danmark.
Nå, väl det finns större frågor än denna.
 
Hej Nils.
Vill inte säga att du har fel i din info. Läser man denna "tech" länk för filmen så vissar det att den fanns redan i september 2010. www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/e4050/e4050.pdf Dom filmer som jag framkallat kommer inte från Sverige, utan från en i Danmark.
Nå, väl det finns större frågor än denna.


Du som sett filmen även för scanning, hur verkar den uppföra sig? Kan den exponeras enligt 400 eller bör man köra den lite hårdare typ 250?

/Johan
 
Databladet talade om december 2010, men i en länk från Kodak-sidan stod att den skulle komma i oktober. Och i Sverige har jag inte sett den förrän i vinter.

Första leveranserna i mellanformat, 135 senare, och först när 400VC och 400NC (som båda ersätts av nya Portra 400) tar slut på lagren.
 
Väcker den här lilla tråden till liv.. någon som vet var man kan få tag i ny Portra 160 i 35mm i Göteborgsområdet??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.